Falėnderimet mė tė sinqerta dhe
lavdėrimet i takojnė vetėm Krijuesit, Sunduesit tė
kėsaj gjithėsie. Atė e falėnderojmė qė na dalloi
nga tė gjitha krijesat e tjera duke na dhuruar
mendjen, arsyen, intelektin e mbi tė gjitha na
krijoi nė formėn mė tė pėrsosur. Paqja dhe
shpėtimi i Tij qofshin pėr vulėn e Pejgamberėve,
Muhamedin alejhi selam, pėr familjen e tij tė
ndershme, pėr shokėt e tij tė dashur dhe pėr mbarė
bamirėsit besimtarė.
Tė nderuar lexues e dashamirė tė dijes, shkenca
mbi Fetė Komparative ka vlera tė larta dhe pėr
muslimanėt ėshtė e vjetėr sa edhe shkencat e tjera
islame. Pėr shumė lexues ėshtė bėrė e njohur
shkenca qė merret me studimin e feve komparative,
mirėpo tė paktė janė ata qė zotėrojnė njohuri mbi
zanafillėn, ecurinė dhe parimet e kėsaj shkence.
Si ēdo shkencė tjetėr, edhe ajo e Feve Komparative
ka luajtur njė rol shumė tė rėndėsishėm pėr
njohjen dhe thellimin e njohurive mbi fetė dhe
krahasimin mes tyre.
Pėr rolin dhe rėndėsinė e kėsaj shkence ėshtė
punuar shumė, sidomos nė vitet e para tė Islamit,
kur filluan ēlirimet e tokave dhe u ndeshėn
kultura tė ndryshme fetare. Pėr kėtė do tė flitet
edhe gjatė temės nė vazhdim.
Synimi i punimit
Ky punim ka pėr qėllim qė studiuesve nė veēanti
dhe lexuesve nė pėrgjithėsi tu sjellė tė dhėna
mbi kėtė shkencė, pasi nė gjuhėn shqipe nuk kemi
diēka tė posaēme rreth saj. Kohėve tė fundit
dėgjoja shumė te rinj, studentė, kolegė, duke
pyetur mbi rėndėsinė e kėsaj shkence. Ėshtė e
vėrtetė se asnjė shkencė nuk mund tė shtjellohet
nė disa minuta, ndaj edhe iu qasa kėtij punimi
gjithnjė duke lutur Allahun e Madhėrishėm se ky
punim do ti plotėsojė sadopak nevojat e lexuesve
shqipfolės.
Interesimi i madh qė mbizotėronte te dijetarėt e
kaluar pėr ēėshtjen e kėsaj shkence duket sikur
frymėzon edhe nė ditėt tona, mirėpo mund tė shtoj
se kjo shkencė aq sa ėshtė tėrheqėse aq ėshtė edhe
e vėshtirė pėr tu kuptuar. Pėr kėtė arsye edhe
termi komparativ/krahasimor ėshtė kuptuar nė forma
tė ndryshme nga disa njerėz. Si rrjedhim, shohim
se njė grup dijetarėsh termin krahasim e
refuzojnė kategorikisht, sidomos kur ka tė bėjė me
fushėn e studimeve islame. Ky grup mendon se
studimi i shkencės sė komparacionit i vė studimet
islame nė tė njėjtėn peshore me mėsimet e tjera,
tė cilat si burim kanė mendjen laike dhe idhujtare.
Kur mospajtimi ndeshet me vetė termin, pa dyshim
se diskutimi mbi fetė krahasuese do tė jetė edhe
mė i refuzuar pėr arsye se feja islame ėshtė
frymėzim dhe shpallje nga Zoti, pėr ēka nuk
ekziston dyshim, ndėrsa pėr sa u pėrket feve tė
tjera aty nuk ka siguri pėr tu mbėshtetur si
rezultat i shtrembėrimeve tė librave tė shenjtė
nga duart e njerėzve. Kėto ishin disa nga mendimet
e grupit mohues, sipas tė cilėve kjo shkencė nuk
meriton tė studiohet, por lexuesi duhet ta ketė tė
qartė se po tė anojmė nga mendimi i lartpėrmendur
vėrtet gabojmė qė nė start. Andaj le ti hedhim
vetėm njė vėshtrim synimit tė kėsaj shkence, qė tė
shohim se cilat janė tė mirat qė sjell studimi i
shkencės nė fjalė.
Pa dyshim, studimi i shkencės Fetė Komparative
te muslimanėt ka pėr qėllim mbrojtjen e Islamit
duke e pėrshkruar ashtu siē e ka pėrshkruar edhe
Allahu i Madhėrishėm, si fe tė vėrtetė. Feja e
pranueshme tek Allahu ėshtė Islami...1
Nėse bazohemi nė atė se Allahu i Madhėrishėm do ta
ruajė kėtė fe, ska dyshim se kėtė nuk e ndryshon
kush, mirėpo nė anėn tjetėr shtrohet pyetja se si
tu flasim tė tjerėve pėr fenė tonė. Pėrgjigjja
ėshtė shumė e lehtė: tua sqarojmė atyre vetėm
duke krahasuar mes feve si mėnyra mė efikase qė do
tė ēojė te mirėkuptimi i fesė sė vėrtetė islame.
Kemi harruar se Islamin qė mėsojmė, sikur ta
mėsonin tė gjithė nė kėtė mėnyrė, kurrė nuk do tė
ndodhnin kėto pėrēarje tė pėrditshme, ndaj nga
gjithė ajo qė u cek mė lart mund tė themi se
studimi i shkencės se feve komparative synon
krahasimin mes feve, me qėllim largimin dhe
evitimin e shumė divergjencave dhe dyshimeve mes
tyre, qė tė dalė nė shesh e mira dhe e keqja, e
dobishmja dhe e kota, gjithnjė duke e treguar
vėrtetėsinė e fesė islame me argumente tė qarta
dhe bindėse. Shkenca nė fjalė ėshtė njė fushė qė
studion religjionet tė cilat analizojnė
ngjashmėritė dhe dallimet e motiveve tė tyre,
mitet, ritualet si dhe konceptet ndėr religjionet
e botės2.
Duhet ta kemi te qartė se kuptimi i shkencės nė
fjalė dallon tek orientalistet, tė cilėt pėrmes
kėsaj shkence orvaten ta sulmojnė Islamin me tė
gjitha metodat qė zotėrojnė. Nuk duhet harruar se
orientalistėt i kanė kushtuar rėndėsi tepėr tė
madhe hapjes sė shumė departamenteve nė
universitetet e tyre, duke publikuar nė tėrė botėn
lajmin se shpenzimet pėr tė studiuar kėtė shkencė
i merr pėrsipėr universiteti i tyre. Ky lajm ishte
pėrhapur edhe te studentėt muslimanė, tė cilėt pa
hezituar kanė pranuar ftesat pėr studime falas.
Ēfarė fshihet pas kėtij plani...? Synimi i tyre
final ishte futja e kėsaj lėnde nė universitetet e
tyre, nė mėnyrė qė ta shkatėrrojnė Islamin, por
kėsaj radhe sulmi zhvillohej brenda universiteteve
nė mėnyrė paqėsore, pėrmes punimeve shkencore
pranė studentėve muslimanė.
Duhet cekur se njė prej metodave tė tyre qė
pėrdoren nė kėto universitete ishte bashkimi i
feve, metodė qė bėri shpėlarjen e trurit tė
studentėve muslimanė ndaj barazisė nė mes feve.
Ishin kėto mėsime tė shtrembėruara tė pranuara nga
studentėt muslimanė, tė cilėt mė pas edhe do ti
bartnin tek tė tjerėt, duke menduar se ishin tė
sakta, mirėpo nė fakt kjo ishte skema e
orientalistėve, e cila edhe doli e suksesshme. Ajo
qė dua tė them ėshtė se pavarėsisht nga planet e
tyre, shkenca e feve komparative nuk ishte
themeluar nga orientalistėt. Fillimet e saj janė
tė hershme, qysh nga shpallja e Islamit. Ata qė
mendojnė se kjo shkencė ishte themeluar nga
orientalistėt gabohen. Pėr kėtė do tė flasim me
vonė.
Tė nderuar lexues, duke parė sulmet dhe
keqinterpretimet e orientalistėve ndaj Islamit,
shohim se kjo shkencė vėrtet meriton tė studiohet
nė thelb, nė mėnyrė qė studentėt muslimanė tė mos
bien pre e ndonjė tė mire qė do tė lėrė pasoja
gjatė tėrė jetės. Kėtu kam pėr qėllim studentėt
tanė shqiptarė kudo qė janė, sidomos ata qė
studiojnė nė vende joislame. Nė vazhdim do flasim
mbi historikun e kėsaj shkence.
Shkenca mbi fetė komparative dhe marrėdhėniet e
saj me shkencat e tjera islame
Duke u nisur nga fakti se shkenca mbi fetė
komparative ėshtė shkencė qė meriton interesim
serioz, jo vetėm mėsimet e saj, por gjithashtu
edhe historiku nė tė cilėn ajo kaloi, qė nga
themelimi i saj e gjer nė ditėt tona, ėshtė shumė
larg logjikės sė njeriut qė njė meritė mbi kėtė
shkencė tu jepet atyre qė nė fakt e sulmojnė
Islamin. Si shumė shkenca tė tjera islame, edhe
kjo shkencė daton qė nga kohėt e hershme. Pra,
shkenca mbi fetė komparative qenka vepėr e
muslimanėve, andaj edhe duhet renditur me shkencat
e tjera islame. Pėr ta argumentuar kėtė realitet,
nė vazhdim kemi sjellė disa argumente rreth kohės
sė themelimit tė kėsaj shkence.
Prof. dr. Ahmed Shelebiu thotė se kur erdhi
periudha e shkrimit, nė mes tė shekullit tė dytė
hixhri, muslimanėt filluan tė shkruanin rreth
fikhut, tefsirit, hadithit, nė tė njėjtėn kohė
ata i ishin qasur edhe shkrimit tė shkencės Fetė
Komparative, prandaj ajo ėshtė shkencė islame dhe
duhet llogaritur sikurse shkencat e tjera islame3.
Shkenca mbi Fetė Komparative nuk ekzistonte para
ardhjes sė Islamit. Shkaqet ishin tė shumta; asnjė
fe nuk pranonte tjetrėn, nė fakt, ēdo fe e
akuzonte tjetrėn si tė humbur e tė shtrembėruar.
Tė mos harrojmė qėndrimin e Judaizmit ndaj
Krishterimit dhe Isait alejhi selam e nė veēanti
qėndrimin e Krishterimit ndaj Judaizmit dhe
ēifutėve. Po ashtu edhe qėndrimin e Hinduizmit
ndaj Budizmit dhe anasjelltas si dhe qėndrimin e
Krishterimit ndaj Islamit nė Spanjė (Andaluzi).
Feja islame ishte paraqitur pas ardhjes sė shumė
feve mbi sipėrfaqen e tokės, ēka solli themelimin
e shkencės se feve komparative.
Themelimi dhe zhvillimi i shkencės sė feve
komparative
Para se tė flasim mbi themelimin e shkencės sė
feve komparative nė Islam, do ishte nė interes tė
lexuesit ti cekim disa nga shkaqet qė ēuan nė
themelimin e kėsaj shkence. Nė librin Filozofia
Islame tė autorit Dr. Alij Mahfudh Alij Idham
janė cekur disa shkaqe tė rėndėsishme qė sollėn
deri te themelimi i kėsaj shkence:
1) Liria e tė menduarit nė Islam
Me tė vėrtetė Islami solli shumė tė mira, prej
tyre ishte edhe liria e tė menduarit, e cila
ndikoi nė themelimin e shkencės sė feve
komparative. Pėr kėtė mund tė pėrmendim kalifin
el-Memun, qė organizonte tubime dhe seminare ku
debatohej rreth feve, shkollave juridike,
fraksioneve. Si ligjėrues nė kėto tubime ishte i
pranishėm profesori i tij Eba el-Hudhejli el-Ilafi.
2) Toleranca e muslimanėve ndaj pasuesve tė Librit
Islami i kushton rėndėsi tė madhe tolerancės
fetare e nė veēanti me pasuesit e librave, bazuar
nė ajetin kuranor: Nė fe nuk ka dhunė...4
Nuk ka dyshim se ky varg kuranor i stimulonte
muslimanėt tė njiheshin me fetė e tjera, tė
debatojnė rreth tyre si dhe tė njihen mė pėr sė
afėrmi me mėsimet e tyre, nė mėnyrė qė muslimanėt
tė jenė tė aftė tė kundėrpėrgjigjen mbi ēėshtjet
kryesore qė kanė tė bėjnė me fetė.
3) Mbrojtja e Islamit
Pa dyshim se mbrojtja e fesė islame konsiderohej
prej shkaqeve kryesore drejt themelimit tė
shkencės sė feve komparative. Edhe debatet dhe
polemikat rreth feve gjithherė synonin njohjen e
sė vėrtetės mbi fetė, e kjo ishte se feja e
vėrtetė ėshtė Islami. Nė tė nuk ka trinitet e as
mbyllje siē ndodh nė Krishterim dhe Judaizėm.
Si argument se nė atė kohė kishte aktivitete tė
tilla shohim punimin e parė qė na ka arritur nė
shkencėn e feve komparative, tė cilėn e kishte
shkruar el-Xhahidhi. Nė kėtė letėr shohim
kundėrpėrgjigje ndaj tė krishterėve dhe mbrojtje
tė fesė islame. Mė vonė shohim se kishte edhe
libra tė shkruar nė kėtė fushė. Si shkak kryesor
drejt themelimit tė kėsaj shkence ishte toleranca
fetare qė Islami dhe muslimanėt pėrdornin gjatė
debateve me pasuesit e feve tė tjera. Ahmed
Shelebiu thotė se toleranca islame vinte nga fakti
se Islami i pranonte tė gjitha fetė e tjera5.
Duhet pėrmendur se njė krahasim i kėtij lloji
ndeshet edhe nė kohėn e Pejgamberit alejhi selam
gjatė debateve, polemikave dhe bisedave tė tij me
ateistėt, ēifutėt si dhe me tė krishterėt rreth
ēėshtjes sė njėshmėrisė sė Zotit, profetėsisė,
librave tė shenjtė dhe shumė ēėshtjeve tė tjera
fetare. Mund tė thuhet se komparacioni luan rol
shumė tė rėndėsishėm nė pėrhapjen e Islamit nė mes
ēifutėve dhe tė krishterėve. Sot ėshtė koha qė mė
sė shumti tė punohet nė kėtė drejtim, duke marrė
pėr bazė edhe faktorėt e lartpėrmendur.
Themelimi i shkencės sė feve komparative ishte si
rezultat i vetė muslimanėve tė cilėt pėrballeshin
me sfida tė ndryshme nga fetė qė i kishin
paraprirė shfaqjes sė Islamit, pikėrisht pėr kėtė
u desh qė muslimanėt ti ftonin pasuesit e feve tė
tjera nė tubime e polemika, gjithnjė duke
polemizuar nė mėnyrė tė mirė dhe me njohuri tė
mėsimeve islame e mėsimeve ēifute dhe tė krishtera.
Duke pėrdorur kėto metoda tė suksesshme do tė
shohim se tė vėrtetat e Islamit do tė shfaqen nė
mendjet e njerėzve dhe zemrat e tyre do tė besojnė.
Njėherazi, muslimanėt duhet ta kuptojnė se kjo
shkencė konsiderohet ndėr armėt mė tė rėndėsishme
pėr tiu kundėrvėnė sfidave tė ēifutėve, tė
krishterėve dhe tė pasuesve tė feve tė tjera.
Pėrveē shkaqeve qė cekėm mė lart, mund tė themi se
nevoja e madhe qė kishte daveti pėr kėtė shkencė
bėri qė ajo tė jetė ndihmesė e madhe pėr ti
pėrballuar sulmet qė i vinin Islamit nga tė gjitha
anėt dhe pėr kėtė shkak u ndie nevoja pėr
themelimin e saj. Mė pas, rrugėt e saj i hapi
Kurani e Hadithi, pasi ajo ndihmohej nga ajetet
kuranore dhe hadithet e Pejgamberit alejhi selam.
Pėr tu njohur mė mirė me etapat e kėsaj shkence
dhe zhvillimin e saj deri nė ditėt e sotme, e
gjejmė atė tė ketė kaluar nė disa faza, ku mė tė
rėndėsishmet janė:
Faza e Parė: Periudha e zanafillės.
Faza e Dytė: Periudha e shkrimit tė saj.
Faza e Tretė: Periudha e zhvillimit dhe e
vazhdimėsisė.
Faza e Katėrt: Periudha e rėnies dhe e humbjes sė
saj.
Faza e Pestė: Periudha e rikthimit tė saj nė
arenėn islame.
I. Periudha e zanafillės sė feve komparative
Kjo periudhė fillon me zbritjen e ajeteve
kuranore, tė cilat bartin aspektin komparativ, si
pėr shembull ajetet vijuese:
Ju nė vend tė Allahut jeni duke adhuruar vetėm
idhuj qė i trilloni vetė si gėnjeshtarė. Ska
dyshim se ata qė i adhuroni nė vend tė Allahut nuk
posedojnė furnizimin tuaj, pra kėrkojeni
furnizimin te Allahu, adhurojeni Atė dhe shprehni
falėnderimin Atij, pse tek Ai do tė ktheheni.6
Atėherė pra, a ėshtė Ai qė krijon njėsoj,
sikurse ai qė nuk krijon? A nuk po mendoni?7
Vėrtet, ēėshtja e Isait (tė lindur pa baba)
tek Allahu ėshtė sikurse ēėshtja e Ademit. Atė e
krijoi Ai nga dheu, e pastaj atij i tha: Ji! ai
qe.8
Krahas kėtyre ajeteve, kemi edhe bisedat dhe
debatet e Pejgamberit alejhi selam, tė cilat i
zhvillonte me ēifutėt dhe tė krishterėt mbi
njėshmėrinė dhe Pejgamberllėkun si dhe ēėshtje tė
tjera me rėndėsi nė lėmin religjioz. Kėtė rrugė e
ndoqėn edhe shokėt e Pejgamberit alejhi selam, ku
mė vonė shohim njė zhvillim tė shkėlqyer tė
shkrimit tė kėsaj shkence dhe tė regjistrimit tė
saj nė libra dhe dorėshkrime tė shumta, fat ky qė
e gėzuan edhe shkencat e tjera islame9.
ii. Periudha e shkrimit tė shkencės sė feve
komparative
Periudha e parė, siē e cekėm edhe mė lart, ka
lidhje mė sė shumti me debatet, bisedat dhe
diskutimet e ndryshme nė lėmin e feve. Kjo
periudhė dallon nga e para. Nė kėtė kohė, ēdo gjė
filloi tė ndėrtohej dhe tė regjistrohej nėpėr
libra dhe fletushka, e tėrė kjo ndodhi si rezultat
i nevojės sė madhe qė ndihej pėr studimin e
shkencės nė fjalė. Nuk ka dyshim se ecuria e kėsaj
periudhe nuk qe e shkurtėr. Siē ceket edhe nė
librin Historiku i Ibėn Hishamit, kjo shkencė
zhvillohej hap pas hapi, derisa mori formėn e saj
tė plotė. Pėr herė tė parė nė historinė e feve
komparative shohim tė ketė lulėzuar libri i njohur
i Nubihtit, i cili titullohet El-Arau veddijanat.
Libri ishte shkruar nė fund tė shekullit tė dytė (sipas
kalendarit islam). Libri nė fjalė posedon vlera tė
shumta dhe mbarė dijetarėt e kėsaj shkence e
llogarisin si librin e parė tė kėsaj fushe.
Mė vonė shohim edhe studime tė tjera nė lėmin e
Krishterimit, tė cilat i pėrkasin periudhės sė
dytė tė kėsaj shkence. Ndėrsa pėr vlerėn dhe
rėndėsinė qė i kushtohej shkencės komparative tė
feve dhe pėrkthimit tė librave nė kėtė fushė,
shohim se nė kohėn e liderit islam (kalifit),
Harun Err-Reshidit, gjejmė pėrkthimin e Tevratit
dhe Inxhilit10.
Tė dy kėta libra ishin pėrkthyer nga dijetari dhe
njohėsi i gjuhėve tė asaj kohe Ahmed bin Abdullah
bin Selam bin Halifeh11.
Pėrkthimi i tyre me tė vėrtetė tregon pėrparimin
dhe zhvillimin e shkencės sė komparacionit. Mė
vonė, nė kohėn e liderit tė muslimanėve, kalifit
el-Memun, zhvilloheshin debate dhe diskutime tė
vazhdueshme nė lėmin e feve. Nė ato debate merrnin
pjesė dijetarė dhe hulumtues tė njohur tė asaj
kohe. Pra, kur tė kemi tė bėjmė me debate tė kėsaj
fushe, mund tė nxjerrim edhe disa mėsime tė
dobishme, qė pėr tė diskutuar me pasues tė feve tė
tjera duhet tė kihet parasysh edhe njohja e shumė
shkencave tė tjera, pa tė cilat debati nuk do tė
ketė fare sukses. Si shkenca me rėndėsi mund tė
numėrojmė njohjen e shkencės sė Kuranit, tefsiri,
shkaqet e zbritjes sė ajeteve, tė gjitha kėto
luajnė rol tė veēantė drejt argumentimit dhe
shfuqizimit tė argumenteve qė vijnė nga pala
tjetėr, po ashtu edhe shkenca e hadithit, historia
e feve, njohja e gjuhėve tė huaja, gjithashtu
kėrkohen nga debatuesi, pa tė cilat rezultatet e
debatit do tė jenė joefikase, nė fakt kjo pėr
audiencėn islame mund tė ngjallė edhe dyshime nė
besimin islam. Kemi shumė raste nė Kosovė ku pėr
shkaqe tė mosnjohjes sė gjuhės apo si mungesė e
kuadrove, persona jokompetentė marrin pėrsipėr
kėtė pėrgjegjėsi dhe pėr rrjedhojė munden nga pala
tjetėr.
iii. Periudha e zhvillimit dhe e vazhdimėsisė
sė komparacionit
Kėtė periudhė, pėr dallim nga dy tė parat, e
karakterizon zhvillimi i hovshėm nė nxjerrjen dhe
lulėzimin e shumė librave dhe hulumtimeve
komparative (krahasuese). Interesimi i madh i
dijetarėve dhe i hulumtuesve islamė kishte
rezultuar nė shtimin dhe studimin e debateve nga
mė tė ndryshmet, veēmas duke filluar nga shekulli
i dytė hixhri e gjer nė shekullin e nėntė. Gjatė
kėtyre shekujve, dijetarėt islamė dhuruan njė
kontribut tė ēmuar, duke lėnė pas libra dhe
dorėshkrime me famė botėrore nė lėmin e kėsaj
shkence. Sdo mend se edhe njohja e gjuhėve luajti
rol tė rėndėsishėm qė shumė libra tė pėrktheheshin
nė gjuhėn arabe, pėrndryshe nuk do tė ishte e
mundur qė tė njiheshin ndasitė e burimeve tė ēdo
feje. Pra, siē u tha edhe mė lart, kėtė periudhė e
karakterizon botimi i librave tė shumtė. Nė
vazhdim do tė cekim emrat e dijetarėve tė vyeshėm
tė kėsaj fushe dhe librat e shkruar nga pena e
tyre, gjithnjė duke pasur parasysh qė pėrmes
shkrimeve tė tyre tė paraqesim argumentet e tyre
bindėse mbi vėrtetėsinė e Islamit dhe tė librit tė
shenjtė, Kuranit.
Nuhbihti me librin e tij tė mirėnjohur El-Arau
veddijanat, libėr ky i radhitur ndėr mė tė parėt
nė fushėn e komparacionit. (Pėr lindjen e tij nuk
kemi asnjė tė dhėnė, pėr fat tė mirė viti i
vdekjes sė Nuhbihtit ėshtė cekur edhe nė
literaturėn islame. Ai ka vdekur nė vitin 202
hixhri). Pra, nga kjo shohim se shkenca e
komparacionit na qenka shumė e vjetėr, vetė libri
i tij Mendimet dhe Fetė na jep tė kuptojmė se ka
pasur studime serioze nė atė kohė. Sido qė tė jetė,
ky ėshtė libri i parė qė na ka arritur nė duart
tona dhe si i tillė meriton tė renditet nga tė
parėt.
El-Mesudij kishte shkruar dy punime nė kėtė
drejtim:
1)El-Mesail vel-ilel Fil Medhahibi vel Milel
2)Sirrul Hajah. Bazuar nė vdekjen e autorit (vdiq
nė vitin 346 hixhri), shohim se librat e punuar
nga ky dijetar tregojnė se nuk kishte ndonjė rėnie
tė interesimit mbi kėtė fushė, nė fakt interesimi
i dijetarėve dhe literatura e tyre sa vinte e
shtohej.
Ebul Hasen El-Amirij (vdiq nė vitin 381 hixhri),
kishte shkruar librin e tij shumė tė njohur:
El-Ilam Bimenakibil Islam.
El-Mesbehij (vdiq nė vitin 420 hixhri). Autori
nė fjalė kishte shkruar librin Derkul Begijeh,
nė tė cilin kishte pėrshkruar fetė dhe ritet
fetare.
Eburrejhaan El-Bejruni (vdiq nė vitin 425
hixhri). Bejruni kishte shkruar punimin e tij tė
titulluar: Tahkik ma lilhindi min mekuletin
makbuletin fil Akli Ev Merdhuletin.
Ebu Mensur El-Bagdadi (vdiq nė vitin 429
hixhri), punimi i tij titullohej El-Milel
Ven-Nihel.
Ibn Hazm El-Endelusij (vdiq nė vitin 456), libri
i tij titullohej: Elfaslu Fil Mileli Vel Ehva
Ven-Nihel.
Esh-shehrestani (vdiq nė vitin 458 hixhri),
punimi i tė cilit titullohej: El-Milel Ven-Nihel.
Libri nė fjalė edhe sot e kėsaj dite mėsohet nė
shumė universitete islame.
El-Gazaliu (vdiq nė vitin 505 hixhri), libri i
tij quhet Err-rred El-xhemil, punim shumė i
dobishėm nė lėmin e debateve religjioze, pėr tė
cilin Prof. Dr. Abdul Aziz Abdul Hak Hilmi thotė
se ishte shkruar nė Aleksandri nga pena e
dijetarit Imam el Gazali, mėshira e Allahut qoftė
mbi shpirtin e tij. Mendimin e tij e mbėshtet nė
atė se nė Aleksandri ngjalleshin shumė debate nė
fusha tė ndryshme, nė veēanti debatet qė kishin tė
bėnin me Krishterimin e vjetėr, prandaj qyteti i
Aleksandrisė i kushtonte rėndėsi tė veēantė kėsaj
fushe. Mos tė harrojmė se Abdul Aziz ishte
recensues i librit: Err-rred El-xhemil12.
Ebu El-beka Salih Bin El-Husejn El-Xhaferij (ka
jetuar pas Imam El-Gazaliut dhe ka vdekur nė vitin
661), libri i tij quhej: Tahxhilun min Harfi Et-tevrat
vel-Inxhil.
Ahmed bin Idris El-Karafi El-Malikij (vdiq nė
vitin 684 hixhri). El-karafi librin e tij e kishte
titulluar: El-Exhvibetu El-Fahiretu.
Ahmed bin Tejmije (vdiq nė vitin 628 hixhri),
punimi i tij quhej: El-xhevab Es-sahih Limen
Bed-del Dinel Mesih.
Ibėn Kajim El-Xhevzije (vdiq nė vitin 751
hixhri), libri i tij nė lėmin e feve titullohej:
Hidajetul Hijarij minel Jehud Ven-nesara.
Esh-shejh Abdullah Et-Terxhuman (vdiq nė vitin
823 hixhri), libri i tij titullohej Tuhfetu El-Erib
Firr-rredi Ala Ehli Es-salib.
Kėta ishin disa nga librat e dijetarėve tė vjetėr,
tė cilat edhe sot studiohen me pėrkushtim tė madh.
Lexuesi tashmė do tė ketė njė diapazon mė tė gjerė
nė lėmin e shkencės sė komparacionit, duke parė se
mundi i dijetarėve nė fushėn e feve komparative,
duke filluar nga shekulli II hixhri e gjer nė
fillim tė shekullit tė VIII hixhri, ishte i
palodhshėm dhe efektiv. Prandaj, librat e
sipėrshėnuar konsiderohen nga mė tė rėndėsishmit.
Vlen tė theksohet se nė mesin e tyre kishte
dijetarė tė enciklopedisė islame, si shembulli i
Imam ibėn Tejmijes, Imam Gazaliut, Shehrestanit,
tė cilėt jo vetėm qė punuan nė drejtim tė kėsaj
shkence, por nė fakt e mbuluan tokėn me njohuri tė
pėrgjithshme tė tė gjitha sferave. Ata kohėn e
tyre e ndanin edhe pėr zhvillimin e shkencės sė
feve krahasuese, e cila ka pėr synim njohjen e
studiuesit me besimet dhe akaidet e kėtyre
pasuesve, pa marrė parasysh pasues tė feve
qiellore apo tė feve tė tjera qė si burim kanė
njeriun.
Do tė kishte qenė nė interes tė lexuesit qė tu
kthehet edhe librave tė tjerė qė kanė tė bėjnė me
kėtė fushė studimit. Si libra tė tjerė tė dobishėm
do tė kisha cekur edhe librin Kitabul Fusul li
Ebil Hasen El-Esharij, i cili si libėr voluminoz
sqaron kundėrpėrgjigjet e Ebil Hasen El-Esharij
ndaj brehamive, ēifutėve, tė krishterėve dhe
zjarrputistėve.
Kontributi i dijetarėve modernė nė lėmin e
shkencės sė komparacionit
Pėr sa i pėrket kontributit tė ēmuar tė dijetarėve
modernė, themi se mundi i tyre ishte njė vazhdim i
asaj qė dijetarėt e vjetėr filluan. Kėtė periudhė
e karakterizon kontributi i tyre duke e ndėrlidhur
shkencė nė fjalė me mbarė shkencat e tjera islame,
pra ata i japin njė pasqyrė edhe mė tė qartė
themelimit tė shkencės sė feve komparative duke i
kushtuar njė rėndėsi themelore kontinuitetit tė
saj dhe synimeve qė posedon nė vete pėr mbrojtjen
e Islamit dhe tė revelatės sė tij. Prandaj kjo
periudhė numėron njė numėr tė madh librash dhe
dorėshkrimesh tė kėsaj fushe, por fatkeqėsisht qė
pėr momentin shumica e tyre gjenden nė bibliotekat
e orientalistėve. Vetėm kur tė na jepet rasti ti
posedojmė dorėshkrimet e tilla, do jemi nė gjendje
tė shohim vlerėn dhe rėndėsinė qė posedon shkenca
e komparacionit dhe sė kėndejmi shumė vėllezėr
muslimanė do tė ndryshojnė edhe qėndrimet e tyre
tė gabuara qė kanė formuar ndaj shkencės nė fjalė.
Lexuesi do tė ketė rastin qė tash tė njihet edhe
me dijetarėt modernė dhe kontributin e tyre
shkencor, por disa prej tyre kanė vdekur me
vdekjen e autorėve e disa prej tyre ende ruhen dhe
mėsohen nė shumė universitete tė ndryshme botėrore.
Nga to mund tė renditim:
El-Imam Muhammed Abduhu, libri i tij titullohej
El-Islam Ven-Nasranijetu Meal Ilmi
Vel-Medenijeti. Nė lidhje me kėtė libėr, Dr.
Ahmed Shelebiu nė librat e tij tregon se nuk kemi
njohuri se ku gjendet ky libėr.
El-Imam Muhammed Ebu Zehretu dhe libri i tij
Muhaderat Fin-Nasranijjeti.
Dr. Ahmed Shelebi, njėri prej dijetarėve mė tė
njohur tė kėsaj fushe nė ditėt tona. Ahmed
Shelebiu ka bėrė njė punė tė madhe nė shkencėn e
Feve Komparative. Libri i tij quhet Mukarenet El-Edjan
dhe pėrbėhet nga katėr vėllime; vėllimi i parė
flet pėr Judaizmin, vėllimi i dytė flet pėr
Krishterimin, i treti flet pėr Islamin, kurse nė
vėllimin e katėrt autori ka pėrshkruar fetė e
mėdha tė Indisė.
Dr. Refki Zahir dhe libri i tij Kis-satul Edjan;
Dirase Tarihije Mukarene.
Dr. Mahfudh Alij Izam nga Universiteti Gjerman.
Alij Izam ka shkruar njė sqarim tė shkurtėr mbi
shkencėn e feve komparative.
Prof. Abdul Aziz El-Hak Hilmi, njėherazi
recensues i librit Err-Rred El-Xhemil tė Imam
El-Gazaliut. Ajo qė librin e bėn tė lexueshėm janė
shtojcat e recensuesit, tė cilat librit i japin
njė rėndėsi tė madhe. Zakonisht shtojcat qė ka
ofruar Abdul Aziz nė fusnotat e librit Err-Red
El-Xhemil i pėrgjigjen sferės sė kontributit tė
muslimanėve dhe orientalistėve tė kėsaj fushe.
Ėshtė me rėndėsi pėr tu theksuar se dijetarėt e
kėsaj fushe, tė cilėt dhanė mundin e tyre maksimal
drejt vazhdueshmėrisė sė komparacionit, do mbeten
gjithmonė nė memoriet e studentėve dhe studiuesve
anekėnd botės. Edhe pse numri i atyre qė pėrmendėm
mė lart nuk ishte aq i madh, por sikur ti
kthehemi librave tė tyre, ti studionim ashtu siē
kėrkohet nga hulumtuesit, vėrtet njohuritė e tyre
do tė na mjaftonin pėr tė njohur fenė tonė tė
drejtė mė tepėr dhe do tė posedonim njė pasqyrė mė
tė kthjellėt rreth mėnyrės dhe metodologjisė qė
kėrkohet gjatė debateve, gjė qė sot na mungon
shumė. Andaj, pėr ta kuptuar lėmin e feve
komparative na duhet ti kthehemi historikut tė
saj, tu kthehemi dy periudhave tė dijetarėve dhe
punimeve tė tyre shkencore, tė studiojmė nga afėr
shkrimet dhe librat e tyre me njė pėrkushtim tė
thellė.
Dobitė qė sjell shkenca e feve komparative
Si ēdo shkencė islame, e cila mėsimet e saj i
mbėshtet nė Kuran dhe nė Traditėn e Pejgamberit
alejhi selam, edhe shkenca e Feve Komparative pėr
lexuesin, studiuesin dhe mbarė shoqėrinė ofron
dobi tė shumta.
Interesimi i madh i dijetarėve islamė rreth kėsaj
shkence tregon qartė edhe rėndėsinė qė kjo shkencė
ka nė mesin e shkencave tė tjera islame. Shkenca e
komparacionit besimtarin e mobilizon me tė gjitha
armėt qė ai tė jetė nė gjendje tė mbrojė besimin e
tij islam. Dobitė qė kjo shkencė i ofron
besimtarit janė tė shumta. Fillimisht studiuesi sa
mė shumė qė tė zhytet nė literaturėn e kėsaj
shkence, aq mė tepėr do tė frymojė mrekullinė e
ruajtjes sė kėtij dini. Gjatė studimeve
komparative do tė vėrejmė se si nė fetė e tjera,
me kalimin e kohės ēdo mėnyrė e riteve fetare
kishte ndryshuar, me tė kishin ndryshuar edhe
librat e tyre. Kjo vėrehet edhe nė librat e
mėparshėm, tė zbritur nga Krijuesi i Gjithėsisė.
Ndėrsa pėr tė parė se si feja islame ka qėndruar e
shėndoshė gjatė gjithė kohėrave, ashtu siē ka
garantuar edhe Allahu i Madhėrishėm pėr njė gjė tė
tillė, fjala vjen marrim kryerjen e namazit; qysh
prej kur ėshtė shpallur Kurani Famėlartė e gjer nė
ditėt tona ritualet tona kanė mbetur ashtu siē na
ka mėsuar Allahu xh.sh. dhe Muhamedi alejhi selam.
Pėr dallim nga fetė e tjera, qė e kanė kthyer
liturgjinė nė gjuhėt e ndryshme kombėtare, feja
islame ruan traditėn qė t'i zhvillojė namazet nė
gjuhėn arabe, pra ajo ėshtė e njėjtė nė tė gjitha
vendet e botės ku praktikohet feja islame, nė
Lindjen e Mesme dhe tė Largėt, nė vendet afrikane,
nė Evropė, Azi, Amerikė, nė tokė e nė qiell, pra
ligjet e Allahut nuk do tė ndryshojnė. Kėtė nuk e
gjejmė te pasuesit e feve tė tjera.
Nga dobitė qė sjell shkenca e feve komparative
ėshtė edhe rėndėsia qė muslimani duhet ti
kushtojė mėsimit tė Kuranit, pasi metodologjia mė
e mirė pėr ti pėrgėnjeshtruar mėsimet e tjera tė
brishta ėshtė tė kemi njohuri tė mirėfillta
kuranore, pėrndryshe besimtari nuk do tė jetė nė
gjendje tė debatojė me askėnd. Njėherazi, kjo
shkencė kur shpalos historikun e zbritjes sė
librave, tė cilat kanė njė burim tė njėjtė, e bėn
tė qartė se Kurani ėshtė libri i fundit dhe vula e
tė gjithė librave tė zbritur mė parė, veē kėsaj
shkenca e feve komparative besimtarin e pajis me
njohuri tė shumta mbi historikun e ēdo feje, pa
marrė parasysh pasuesit e tyre nė numėr.
Gjithashtu sqaron edhe ngjarjet qė kanė ndodhur nė
tė kaluarėn e veēmas kur ėshtė fjala pėr
Krishterimin, ku nė mėnyrė tė qartė e paraqet se
Krishterimi i kėtij shekulli dallon nga ēdo
shekull tjetėr, pra pėr ēdo shekull ka pasur
ndryshime dhe si i tillė nuk ėshtė ai me tė cilin
kishte ardhur Isai alejhi selam. Nė shumė libra tė
kėsaj fushe vėrejmė edhe shpjegimin e ngjarjeve
dhe zbardhjen e intrigave tė ēifutėve dhe tė
krishterėve drejt shtrembėrimit tė fesė islame,
intriga kėto qė asnjėherė nuk u realizuan, jo pse
muslimanėt qenė tė fortė, jo pse ushtria dhe
paratė e muslimanėve u dolėn ballė atyre, porse
njė lajm i tillė pėr mbrojtjen e kėtij dini nga
ēdo lloj shtrembėrimi kishte ardhur edhe nė Kuran,
se Allahu ėshtė Ai qė do ta marrė pėrsipėr
ruajtjen e kėtij libri, respektivisht Kuranin
Famėlartė.
Gjatė studimit tė kėsaj shkence studiuesi do tė
hasė edhe nė shumė ngjarje tė cilat nuk kanė farė
baze as nė Kuran e as nė Traditėn e Pejgamberit,
tė cilat ne i quajmė israilijate (tė transmetuara
nga beni israilėt) dhe orientalizma (mendime tė
shtrembėruara tė orientalistėve) tė hyra tinėzisht
nė literaturėn islame. Me fjalė tė tjera kjo do tė
quhej edhe njė orvatje e tyre pėr tė futur
pėrēarje dhe shtrembėrime nė fenė islame, prandaj
studimi i kėsaj shkence mė pėr sė afėrmi na mėson
se si ti dallojmė gėnjeshtrat e tyre tė futura
tinėzisht nė disa nga librat islamė. Dobi tjetėr
qė sjell kjo shkencė ėshtė edhe njohja e
dijetarėve islamė dhe literatura e tyre. Ka raste
kur jobesimtarėt pėr ti ndryshuar mėsimet islame
fokusohen te njė dijetar i dashur i muslimanėve
dhe pas vdekjes sė tij shpikin se kinse ėshtė
gjetur njė dorėshkrim i tij dhe si rrjedhojė nė tė
hasim gjėra jo tė mira pėr besimtarėt apo pėr
ndonjė dispozitė islame, apo thėnė mė shkurt aty
mundohen qė autorit ti ulin vlerėn duke e
etiketuar me ndonjė tė keqe ndaj fesė sė tij dhe
ku mė vonė pasojnė debatet e padobishme nė mes
muslimanėve dhe rezultojnė me pėrēarje. Kjo bėhet
vetėm pas vdekjes sė dijetarit, gjė qė pamundėson
vėrtetėsinė pėr masėn e gjerė. Njė gjė e tillė
ėshtė vepruar edhe me dijetarin Imam El-Gazaliun,
pasi ėshtė botuar njė libėr me emrin e tij, por
bazuar nė metodologjinė e tij tė shkrimit dhe
shprehjet e stilit tė lartė tė tė shprehurit ka
dalė nė shesh gėnjeshtra e kurdisur nga
gėnjeshtarėt. Kjo ka ardhur si rezultat i zhytjes
sė studiuesve nė literaturėn e dijetarėve eminentė,
siē ishte Imam ibėn Tejmije, Imam Gazaliu e shumė
tė tjerė, prandaj njohja e kėtyre librave,
autorėve, historikut tė tyre nuk mund tė arrihet
pėrmes leximit, e vetmja mėnyrė pėr tu njohur me
librat dhe autorėt e tyre ėshtė diskutimi apo
debatet e organizuara, tė cilat rezultojnė
pozitivisht tek audienca.
Nga tė mirat qė studimi i kėsaj shkence sjell pėr
studiuesit dhe shoqėrinė ėshtė njohja e afėrsisė
dhe largėsisė sė besimtarit nga feja e tij e
vėrtetė, respektivisht raportet e tij me Krijuesin,
duke e ditur se shkenca nė fjalė studion edhe
shkaqet qė shpijnė drejt largimit nga feja, mirėpo
nė tė njėjtėn kohė orvatet qė nė mėnyrė
psikologjike tė ofrojė edhe ilaēin pėr kurimin e
pacientit, duke e kthyer atė nė gjendjen e
mėparshme.
Mr. Feim Dragusha
27.6.2008
1 Ali Imran (3), ajeti 19.
2 www.wikipedia.com The free enciklopedia,
Comparative Religion.
3 Dr. Ahmed Shelebiu, Fetė Komparative 1, Judaizėm,
f. 27 (libri ėshtė nė gjuhėn arabe).
4 El-Bekare (2), ajeti 256.
5 Tarihu el-menahixh ve kitabu mukaranetu el-edjan,
1, El-jehudijetu lil ustadh Ahmed Shelebi.
6 El-Ankebut (29), ajeti 17.
7 En-Nahl (16), ajeti 17.
8 Ali Imran (3), ajeti 59.
9 Siretu Ibn Hisham.
10 Mukaddimetun fi Ilmi Mukarenet El-Edjan, te
autorit: Es-sejid Muhammed Akil bin Alij el-Mehdelij.
11 Abdul Aziz Abdul Hak Hilmi, Tahkik ve Takdim
Kitab: Err-Red El-xhemil Lil Gazali. Faqe 74 75.
12 Abdul Aziz Abdul Hak Hilmi, Recensues i librit
Err-rred El-Xhemil, faqe 135. Pėr mė shumė mund
ti ktheheni librit Mukaddimetun fi Ilmi
Mukarenet El-Edjan tė autorit Es-sejid Muhammed
Akil bin Alij el-Mehdelij.
|