Imam Ebul Kasim Hibetullah ibn Hasen ibn
Mensur et Taberi el Lalikai nė librin e tij Shpjegimi i
bazave tė besimit tė pasuesve tė sunetit dhe xhematit vėll.
I (pjesa e parė) f. 170 ka thėnė se Muhamed ibn Abdurrahman
ibn Abas thotė se e ka lajmėruar Ebu Fadl Shuajb ibn Muhamed
ibn Rraxhian, i cili thotė se e ka lajmėruar Ali ibn Harb el
Musilij nga qyteti Surremenjera (sot, Samarraj, qytet nė
Irak) nė vitin 257 h., e ky ka dėgjuar Shuajb ibn Harb tė
thotė se i ka thėnė Ebi Abdilahut Sufjan ibn Said eth
Theurij:
-Mė trego mua diēka nga suneti (ka pėr
qėllim akiden, pasi nė atė kohė akidja quhej suneh) e cila
do tė mė bėj dobi, e kur tė qėndroj para Allahut tė
Lartėsuar e tė mė pyes pėr tė, kur tė mė thotė se ku e ke
marrė kėtė (akide), ti pėrgjigjem: O Zot, ma ka treguar
Sufjan eth Theurij dhe unė e mora prej tij. Kėshtu, unė
fitoj (shpėtoj prej dėnimit) e ti merresh nė pyetje.
-O Shuajb, kjo ėshtė e sigurtė. E ēfarė
ėshtė mė shumė e sigurtė se sa kjo? Shkruaj!
Me emrin e Allahut, tė Gjithmėshirshmit,
Mėshirėplotit
Kurani ėshtė Fjalė e Allahut, e pakrijuar2.
Nga Ai filloi dhe tek Ai do tė kthehet. Kush thotė diēka
tjetėr pėrveē kėsaj, ai ėshtė mohues (kafir).
Besimi (imani) ėshtė fjalė, punė dhe qėllim
(nijet), shtohet dhe pakėsohet. Shtohet me devotshmėri dhe
pakėsohet me mėkate. Nuk lejohet fjala (nuk pranohet), vetėm
se me punė3 dhe nuk lejohet (nuk pranohet) fjala
dhe puna, vetėm se me qėllimin (nijetin) e nuk lejohet (nuk
pranohet) fjala, puna dhe qėllimi (nijeti), vetėm se me
ndjekjen e sunetit.
-O Ebi Abdilah, ēfarė do tė thotė tė
miratojė (tė ndjekė) sunetin?- thotė Shuajbi.
-Ti japėsh pėrparėsi dy shejhave4,
Ebu Bekrit dhe Umerit (Allahu qoftė i kėnaqur prej
tyre!)(para sahabėve tė tjerė).
O Shuajb ibn Harb, nuk do tė bėjė dobi ty
ajo qė shkrove, derisa ti japėsh pėrparėsi Uthmanit dhe
Aliut (Allahu qoftė i kėnaqur prej tyre!) para atyre qė
vijnė pas tij (sahabėve tė tjerė).
O Shuajb ibn Harb, nuk do tė bėjė dobi ty
ajo qė shkrove, nėse dėshmon pėr dikė qė ėshtė nė xhenet apo
nė zjarr, pėrveē atyre tė dhjetėve, pėr tė cilėt ka dėshmuar
i dėrguari i Allahut (Paqja dhe bekimi i Allahut qofshin mbi
tė!) e tė gjithė ata ishin prej kurejshėve.
O Shuajb ibn Harb, nuk do tė bėjė dobi ty
ajo qė shkrove, deri sa tė besosh se meshi mbi meste (si
ēorape prej lėkure) pa i hequr ato, ėshtė mė i drejtė se sa
larja e kėmbėve, nėse je me meste5.
O Shuajb ibn Harb, nuk do tė bėjė dobi ty
ajo qė shkrove, derisa tė besosh se fshehja (thėnia pa zė) e
thėnies Bismilahi Rrahmani Rrahim (nė namaz) ėshtė mė e
mirė pėr ty se sa ta thuash atė me zė6.
O Shuajb ibn Harb, nuk do tė bėjė dobi ty
ajo qė shkrove, derisa tė besosh nė kaderin, tė mirėn dhe tė
keqen, ėmbėlsinė dhe tė hidhurėn se tė gjitha kėto janė nga
Allahu i Lartėsuar.
O Shuajb ibn Harb, uallahi, nuk kanė thėnė
kaderijet atė qė ka thėnė Allahu7 i
Lartėsuar, as atė qė thanė engjėjt, as atė qė thanė
profetėt, as atė qė thonė banorėt e xhenetit, as atė qė
thonė banorėt e zjarit, as atė qė tha vėllai i tyre Iblisi
(Mallkimi i Allahut qoftė mbi tė!).
Allahu i Lartėsuar ka thėnė:
A e ke parė ti (Muhamed) atė qė duke e
ditur, dėshirėn e vet e respekton si zot tė vetin. Atė
Allahu e ka humbur, ia ka mbyllur tė dėgjuarit dhe zemrėn e
tij, i ka vėnė perde mbi tė parit e tij. Mė thuaj, pėrveē
Allahut, kush mund ta udhėzojė atė? A nuk merrni mėsim?
Xhathije, 23.
Po ju nuk mund tė doni gjė, pėrveē nėse do
Allahu, e Allahu ėshtė shumė i Dijshėm, shumė i Urtė.
Insan, 30.
Engjėjt thanė:
Thanė: Ti je i pa tė meta, ne nuk kemi dije
tjetėr pėrveē atė qė na e mėsove Ti. Vėrtetė, Ti je i
Gjithdijshmi, i Urti!" Bekare,
32.
Nuhu (alejhi selam) tha:
Nėse pėrpiqem t'ju kėshilloj, po qe se
Allahu do t'ju humb e kėshilla ime nuk bėn dobi. Ai ėshtė
Zoti juaj dhe vetėm tek Ai do tė ktheheni.
Hud, 34.
Shuajbi (alejhi selam) tha:
Ne do tė kemi shpifur gėnjeshtėr ndaj
Allahut, nėse ktheheni nė fenė tuaj (idhujtare), pasi qė
Allahu na shpėtoi nga ajo. Nuk ėshtė pėr ne tė kthehemi nė
tė, vetėm nėse ėshtė dėshira e Allahut, Zotit tonė. Zoti ynė
ka pėrfshirė me diturinė e vet ēdo send, ne i jemi
mbėshtetur Allahut. Zoti ynė, vendos mes nesh dhe mes
popullit tonė gjykimin Tėnd tė drejtė, se Ti je mė i miri
Gjykatės! Araf, 89.
Banorėt e xhenetit do tė thonė:
E ata thonė: Falenderojmė Allahun qė na
udhėzoi pėr kėtė (pėr iman, pėr punė tė mira, na hoqi
zilinė, na futi nė xhenet). Sikur tė mos na drejtonte
Allahu, ne nuk do tė dinim tė udhėzohemi. Vėrtet, tė
dėrguarit e Zotit na e thanė tė vėrtetėn dhe ne i besuam. E
atyre u thuhet: Ky ėshtė xheneti, ju dhurua juve pėr atė qė
vepruat. Araf, 43.
Banorėt e zjarrit do tė thonė:
"O Zoti ynė, ne na patėn mundur tė kėqiat (u
dhamė pas epsheve tė dynjasė) dhe si tė tillė ishim popull i
humbur. Muminun, 106.
Iblisi, vėllai i tyre tha:
"Zoti im, pėr shkak se mė pėrzure (mė
largove), unė do t'ua zbukuroj (tė kėqiat) atyre sa tė jenė
nė tokė (nė kėtė botė) dhe tė gjithė ata do t'i largoj nga
rruga e drejtė." Hixhr, 39.
O Shuajb ibn Harb, nuk do tė bėjė dobi ty
ajo qė shkrove, derisa tė falesh pas imamit, qoftė ai i
pastėr (i drejtė) apo fasik (mėkatar) dhe se xhihadi do tė
vazhdojė deri nė Ditėn e Kiametit. Nuk do tė bėj dobi ty ajo
qė shkrove, derisa tė bėsh durim nga gjykatėsi (prijėsi), i
drejtė qoftė apo i padrejtė.
-O Ebi Abdilah, a tė falemi (nė tė gjitha
llojet e namazit) pas tij (imamit), qoftė i drejtė apo
fasik?- e pyet Shuajbi.
-Jo, por namazin e xhumasė dhe tė dy
bajrameve, fali pas atij qė del imam, ndėrsa pėr namazet e
tjera ti duhet tė zgjedhėsh pėr tu falur atje ku je i
sigurtė dhe pas atij qė ti e di se ėshtė prej pasuesve tė
sunetit dhe xhematit (ehli sunetit).
O Shuajb ibn Harb, kur tė dalėsh para
Allahut tė Lartėsuar dhe kur tė tė pyes pėr kėto fjalė,
pėrgjigju duke i thėnė: O Zot, mė njoftoi mua me kėto fjalė
Sufjan ibn Said eth Theurij. Pastaj mė lėr mua me Allahun e
Lartėsuar8.
Pėrktheu: Erion Sula
__________________
3. Kjo
ėshtė kundėrpėrgjigje ndaj atyre qė thonė se puna ėshtė
kusht i plotėsisė sė besimit, ndėrsa e sakta ėshtė se puna
ėshtė kusht i vėrtetėsisė sė besimit (imanit). Pėr kėtė
shkak imam Sufjani thotė se nuk pranohet fjala pa punė. Njė
nga argumentet pėr kėtė ėshtė Fjala e Allahut tė Lartėsuar:
E, besimtarė tė vėrtetė janė vetėm ata, tė cilėve kur
pėrmendet Allahu u rrėnqethen zemrat e tyre, kur u lexohen
ajetet e Tij u shtohet besimi, dhe qė janė tė mbėshtetur
vetėm te Zoti i tyre. Dhe, tė cilėt falin (rregullisht)
namazin dhe nga ajo qė Ne i furnizuam, ata japin. Tė tillėt
janė besimtarė tė vėrtetė dhe pėr kėtė kanė vende tė larta
te Zoti i tyre, kanė falje dhe kanė furnizim nė mėnyrė tė
ndershme. Enfal - 2, 3, 4. Allahu i Lartėsuar shpjegoi
se besimi (imani) i vėrtetė dhe i pranuar tek Allahu ėshtė
ai qė shprehet me gojė, pranohet me zemėr dhe zbatohet me
gjymtyrė.
4.
Kjo ėshtė kundėrpėrgjigje ndaj njė grupi tė
quajtur reuafidah, tė cilėt i japin pėrparėsi Aliut
(Allahu qoftė i kėnaqur me tė!) pėrpara Ebu Bekrit, Umerit
dhe Uthmanit (Allahu qoftė i kėnaqur me ta!) duke pretenduar
se Aliu ka pėrparėsi pėr hilafetin para tyre dhe se kėta ia
morėn me forcė. Argumentet e tyre janė tė pėrziera me
shpifje, gėnjeshtra dhe me disa thėnie tė sakta, tė cilat i
komentojnė duke i ndryshuar kuptimet e tyre reale. Pėrsa i
pėrket gėnjeshtrave dhe shpifjeve tė tyre nuk ėshtė e
nevojshme tė humbasim kohė me to, ndėrsa pėr thėniet e sakta
pėrmendim kėtu thėnien e profetit (alejhi selam) drejtuar
Aliut (Allahu qoftė i kėnaqur me tė!): A nuk gėzohesh tė
jesh tek unė siē ishte Haruni te Musai? Reuafidat
thonė se ky ishte njė paralajmėrim nga profeti (alejhi
selam) se Aliu do tė jetė halife (zėvendėsues) menjėherė pas
vdekjes sė tij. Kjo ėshtė vetėm njė pretendim i kotė, pėr
disa arsye: Qėllimi i thėnies ėshtė Tė jesh tek unė si
vėlla, siē ishte Haruni pėr Musain. Ajo qė na bėri tė
komentojmė kėtė hadith kėshtu, nė kėtė kuptim ėshtė se
Haruni ishte profet, ndėrsa Aliu nuk ėshtė profet. Nėse
thonė se pėr shkak se ai nuk ėshtė profet, ne e shpjegojmė
hadithin se bėhet fjalė pėr kuptimin e halifes (zėvendėsimin
e tij). U themi se ky koment gjendet nė atė qė ėshtė
transmetuar nė njė hadith tė saktė se profeti (alejhi selam)
ka thėnė: Nuk pranon Allahu dhe besimtarėt, vetėm qė tė
jetė Ebu Bekri (halifja ime). Pastaj, Aliu (Allahu qoftė i
kėnaqur me tė!) ishte i kėnaqur qė Ebu Bekri tė ishte i
tillė dhe e ka pranuar si halife. Ajo qė argumentohen
reuafidat nėse do tė ishte e saktė, atėherė si ka
mundėsi qė Aliu tė mos vepronte ashtu (nėse do tė ishte
paralajmėruar nga profeti (alejhi selam)).
5.
Kjo ėshtė nga ēėshtjet e fikhut, por
dijetarėt e kanė futur nė akide, pėr shkak se disa
bidatēinjė (reuafidat) nuk e lejojnė marrjen e mestit mbi
meste dhe i kundėrshtojnė tė gjitha argumentet e sakta qė
flasin pėr lejueshmėrinė e tij. Njė nga argumentet qė ata
kundėrshtojnė ėshtė hadithi qė gjendet nė Sahihun e
Buhariut dhe tė Muslimit transmetuar nga Mugire ibn Shube i
cili ka thėnė: Profeti (alejhi selam) ishte duke marrė
abdes dhe unė shkova pėr tia hequr mestet. Ai mė tha: Mos
i hiq se une i vesha tė pastėrta. Pastaj i dha mest sipėr
tyre.
6.
Allahu e mėshiroftė imamin qė e
bėri kėtė ēėshtje nga ēėshtjet e akides, kur i tha Shuajbit
se nuk do tė bėjė dobi ty ajo qė shkrove, derisa tė besosh
se thėnia e saj ėshtė mė e mirė pa zė. Nė kėtė ēėshtje edhe
sahabėt dhe imamėt e mėdhenj tė umetit janė kundėrshtuar.
Disa prej tyre janė tė mendimit se thėnia Bismilahi
Rrahmani Rrahim nė namaz duhet tė thuhet me zė. Tė kėtij
mendimi janė: Ebu Hurejre, Abdullah ibn Umer, imam Said ibn
Xhubejr, imam Shafiu, e si mund tė themi qė nuk tė bėn dobi
besimi, kur kėta imamė tė mėdhenj janė shprehur kėshtu.
7.
Drejtimi i bidatēinjėve kaderij ėshtė se ata
besojnė qė Allahu i Lartėsuar nuk ka fuqi pėr udhėzimin dhe
humbjen e askujt, sepse Ai nėse e cakton kėtė dhe pastaj e
dėnon atė qė bėn mėkate do tė jetė i padrejtė. Pretendimi i
tyre ėshtė i pabazė, i kotė. Imam Sufjan eth Theurij pėr
kaderijet tha se edhe vėllain e tyre, Iblisin ata e
kundėrshtuan. Kjo shpjegohet qartė nė ajetet qė imam Sufjani
i pėrmendi. Thėniet dhe pretendimet e kaderijeve
kundėrshtohen lehtė nga shumė kėndvėshtrime, prej tyre po
pėrmendim vetėm dy: 1. Nėse themi qė veprimet e njerėzve nuk
i krijon Allahu do tė forconim bindjen se paska krijues
tjetėr pėrveē Allahut. 2. Caktimi i Allahut pėr veprat e
njerėzve nuk do tė thotė qė Ai i ka urdhėruar ata qė ti
veprojnė ato mėkate. Pra, ka dallim nga caktimi i
pėrgjithshėm i Allahut dhe caktimi i sheriatit, me kuptimin
qė Allahu do tė llogarisė ēdo gjė qė ka urdhėruar nė sheriat
dhe nuk do tė llogarisė pėr atė qė Ai ka caktuar. P.sh.:
nėse thuhet se si do tė na llogarisė Allahu pėr
imoralitetin, ndėrkohė qė Ai e ka caktuar atė pėr neve,
pėrgjigjemi se Allahu e ka caktuar pėr ty atė, duke e ditur
me dije tė plotė qė ti atė do tė veprosh. Ai e ka ndaluar
atė nė sheriat, ndėrsa ti e vepron atė me dėshirėn tėnde dhe
Allahu pėr shkak tė kundėrshtimit tė sheriatit do tė dėnojė
ty dhe jo pėr shkak tė caktimit tė Tij.
8.
Kjo ėshtė nga siguria e plotė e imamėve tė
mėdhenj pėr akiden e tyre, pasi qėndrimi para Allahut tė
Madhėruar ėshtė njė gjė shumė e madhe. Atij qė nuk ia
mundėson Allahu i Lartėsuar argumentet e tij, nuk ka ndonjė
argument tek Allahu i Lartėsuar. E lusim Allahu e Madhėruar
qė ti mėshirojė imamėt tanė dhe ti shpėrblejė ata pėr kėtė
dije dhe besim (iman) me shpėrblimet mė tė mira dhe tė na
falė ne dhe ata me bujarinė dhe mėshirėn e tij!