Me emrin e
Allahut, Mėshiruesit, tė Gjithėmėshirėshmit
Ēdo njeri qė
kalon nėpėr kėtė botė dhe e lėshon kėmbėn e tij nė tokė,
ka nevojė pėr ndihmėtar, ka nevojė pėr dikė qė tė
mbėshtetet tek Ai, ti mbėshtetet Atij me gjithė zemėr.
Pėr kėtė
arsye mbėshtetja tek Allahu (tevekuli)
nė fitimin e tė mirave, largimin
nga tė kėqiat, fitimin e rrizkut, ndihmėn ndaj armiqėve,
shėrimin e sėmundjeve e tė tjera tė ngjashme me to,
ėshtė nga gjėrat mė tė rėndėsishme dhe nga obligimet mė
tė domosdoshme. Gjithashtu, ėshtė prej cilėsive tė
besimtarėve dhe kushteve tė besimit, sikurse ėshtė nga
shkaqet e forcimit tė zemrės dhe sigurisė e rehatisė sė
shpirtit.
Ajetet
kuranore qė obligojnė mbėshtetjen tek Allahu, janė tė
shumta.
Allahu i
Madhėruar thotė nė suren Maide:
Mbėshtetuni Allahut,
nėse jeni besimtarė
Gjithashtu, nė suren Ali Imran
thotė:
Nėse vendos pėr diēka, mbėshtu Allahut
Allahu i
Lartėsuar kur pėrmend cilėsitė e besimtarėve nė suren
Enfal thotė: Besimtarė tė
vėrtetė janė ata tė cilėt kur pėrmendet Allahu u
rrėnqethen zemrat (nga frika), e kur u lexohen ajetet e
Tij (Kurani), u shtohet besimi dhe tek Zoti i tyre janė
tė mbėshtetur.
Gjithashtu, Profeti
(Paqja dhe shpėtimi i Allahut qoftė mbi tė!) ka thėnė nė
hadithin qė e transmeton Muslimi nga Imran bin Husain, i
cili thotė se i Dėrguari i Allahut ka thėnė se do tė
hyjnė nė xhenet nga umeti im shtatėdhjetėmijė vetė pa
llogari. E pyetėn se kush janė ata, o i Dėrguari i
Allahut? Tha: Janė ata tė cilėt nuk kėrkojnė tė
shėrohen me rukje,
nuk i ndalon ata pesimizmi
nga kryerja e asaj pune qė e kanė vendosur, nuk shėrohen
me zjarr (me djegie)
dhe i mbėshteten Zotit tė tyre.
Ibn Abasi (Allahu
qoftė i kėnaqur me tė!) ka thėnė Na mjafton
Allahu, Ai ėshtė Mbėshtetėsi mė i mirė qė
rregullon punėt e njerėzve. Ibrahimi (alejhi
selam) ka thėnė kur u hodh nė zjarr, gjithashtu e ka
thėnė Profeti Muhamed (Paqja e Allahut dhe mėshira e
Allahut qoftė mbi tė!) kur i thanė: Me tė vėrtetė
njerėzit (jobesimtarėt ) janė mbledhur kundra jush,
frikėsohuni atyre! Porse atyre, iu shtua besimi dhe
thanė: Na mjafton Allahu, Ai ėshtė Mbėshtetėsi mė i
mirė qė rregullon punėt e njerėzve (Buhariu)
Gjithashtu,
transmetohet nga Umer bin Khatab (Allahu qoftė i kėnaqur
me tė!) se i Dėrguari i Allahut (Paqja e Allahut dhe
mėshira e Allahut qoftė mbi tė!) ka thėnė: Nėse i
mbėshteteni Allahut tė Madhėruar me mbėshtetje tė plotė,
do tju japė rrizkun (do tiu furnizojė juve) ashtu
sikurse ia jep rrizkun zogjve tė cilėt dalin tė uritur
dhe kthehen tė ngopur. (Ahmedi dhe Tirmidhi)
Realiteti i
mbėshtetjes nė Allahun e Madhėruar
Ibn Rexhebi
(Allahu e mėshiroftė!) thotė: Mbėshtetja nė Allahu e
Madhėruar ėshtė sinqeriteti i mbėshtetjes me zemėr nė
Allahun e Lartmadhėruar, nė arritjen e tė mirave,
largimin e tė kėqijave nė tė gjitha ēėshtjet e dynjasė
dhe ahiretit, si dhe besimi se Allahu i Lartėsuar ėshtė
i Vetmi qė rregullon punėt e robėrve tė Tij, sipas
dėshirės sė Tij dhe se askush tjetėr, pėrveē Tij, nuk
mund ta ndalojė atė qė Ai jep (rrizkun) e as nuk mund tė
japė atė qė ai e ndalon, as mund tė sjellė dėm apo
dobi, vetėm se me lejen e Tij.
Ibn Kajimi
ka thėnė: Mbėshtetja tek Allahu i Madhėruar ėshtė gjysma
e fesė. Gjysma tjetėr ėshtė pendimi (kthimi) tek Allahu.
Feja ėshtė kėrkim i ndihmės (tek Allahu) dhe
adhurim. Kėrkimi i ndihmės ėshtė teuekul, ndėrsa
adhurimi ėshtė pendimi (kthimi) tek Allahu i Madhėruar.
Pozita e teuekulit ėshtė ndėr pozitat mė tė gjera dhe
mė pėrmbledhėse, e cila gjithmonė mbush zemrat e
njerėzve dhe i ēliron ata nga nevojat e shumta qė kanė.
Tė gjitha krijesat kanė nevojė pėr mbėshtetjen tek
Allahu i Madhėruar, e veēanėrisht besimtarėt, ata i
mbėshteten Allahut nė besimin e tyre, nė ndihmėn e fesė
sė Tij, nė ngritjen e fjalės sė Tij La ilahe il Allah,
nė luftimin e armiqėve tė Tij, nė dashurinė e Tij, si
dhe nė pėrbmushjen e urdhėrave tė Tij.
Hasan el
Basriu ka thėnė: Mbėshtetja e robit nė Allahun
ėshtė qė ta dijė se Allahu ėshtė mė i besueshmi i tij.
Ndėrsa Sejid bin
Xhubejri ka thėnė: Teuekuli ėshtė i gjithė imani (besimi).
Disa prej selefėve
thonin: Kush dėshiron tė jetė nga mė tė fortėt, le ti
mbėshtetet Allahut.
Gjithashtu,
Salim bin Abi Xhad ka thėnė: Mė kanė thėnė se Isai (alejhi
selam) thoshte: Punoni pėr hir tė Allahut, e jo pėr hir
tė barqeve tuaja! Kini kujdes angazhimin (zėnien) me
dunjanė, se me tė vėrtetė zėnia (marrja) me dynja ėshtė
e poshtėruar tek Allahu i Madhėruar. Zogjtė nė qiell
dalin dhe kthehen e nuk mbajnė nga rrizku gjė, nuk
mbjellin e as nuk korrin, Allahu i furnizon ata. Nėse
thoni se barqet tona janė mė tė mėdhenj se barqet e
tyre, egėrsirat, lopėt, gomarėt, etj., shkojnė dhe
kthehen e nuk mbajnė nga rrizku gjė, nuk mbjellin e as
nuk korrin. Allahu i furnizon ata.
Vėlla
musliman!
Dije se
mbėshtetja nė Allahun ėshtė mė e lartė se sa ti
mbėshtetesh Allahut nė kėrkimin e pasurisė dhe arritjen
e mirėsive nė kėtė botė; ka gjėra mė tė mėdha dhe mė tė
dobishme por robin.
Ibn Tejmije
(Allahu e mėshiroftė!) ka thėnė: Mbėshtetja tek Allahu
ėshtė mė e gjėrė se sa mbėshtetja nė pėrfitimin e tė
mirave tė kėsaj bote, ai qė i mbėshtetet Allahut,
mbėshtetet pėr rregullimin e zemrės se tij, fesė sė tij,
mbėshtetet pėr ruajtjen e gjuhės sė tij, pasioneve (dėshirave)
tė tij, pa dyshim, kjo ėshtė ndėr gjėrat mė tė
rėndėsishme, njė gjė tė tillė robi e bėn kur ėshtė nė
namaz, kur i flet Allahut, Krijuesit tė tij: Vetem
Ty tė adhurojmė dhe vetėm tek Ti mbėshtetemi e tė
kėrkojmė ndihmė (kudo, nė ēdo kohė dhe pėr ēdo gjė.)
(Fatiha, 5)
Kuptimi i
gabuar i teuekulit
Ndodh qė
disa njerėz ta kuptojnė mbėshtetjen tek Allahu si lėnie
pasdore e shfrytėzimit tė trupit, mosrregullim i zemrės
si dhe moskėrkim i rriskut. Ky ėshtė mendimi i
injorantėve tė cilin Islami e ka ndaluar.
Nuk ka
dyshim se lėnia e pėrfitimit tė pasurisė nuk ėshtė prej
teuekulit, por ėshtė vepėr e dembelėve qė e pėlqejnė
jetėn (rehat) pa brenga, tė lirė dhe justifikohen me
teuekul.
Ibn Rexhebi
ka thėnė: Dije se realiteti i teuekulit nuk mohon
kryerjen e shkaqeve pėr tė arritur atė qė tė ka caktuar
Allahu. Allahu i Madhėruar ka urdhėruar qė njeriu tė
kryej punėn dhe ti mbėshtetet Allahut pėr rezultatin e
saj. Ky ėshtė ligji i Allahut pėr krijesat e Tij.
Pra, kryerja
e shkaqeve me vepra ėshtė bindje ndaj Tij, ndėrsa
mbėshtetja me zemėr ėshtė besimi tek Ai. Allahu i
Madhėruar ka thėnė nė Kuran O ju qė keni besuar!
Kini kujdes nga jobesimtarėt
. (Nisa, 71)
Gjithashtu
thotė: Pėrgatituni kundėr tyre (armiqve) me tė
gjithė fuqitė qė keni dhe kuajt e luftės. (Enfal,
60)
Gjithashtu
thotė: Pasi tė mbarojė falja shpėrndahuni nė tokė
dhe kėrkoni nga mirėsitė e Allahut. (Xhumua, 10)
Transmeton
Enesi se njė person tha: O i Dėrguar i Allahut, a ta
lidh (devenė) e ti mbėshtetem Allahut, apo ta lė tė
lirė e ti mbeshtetem Allahut? Tha: Lidhe dhe
mbeshtetu Allahut! (Tirmidhiu)
Muavije bin
Kura ka thėnė: Umer bin Hatabi takoi disa njerėz nga
Jemeni dhe i pyeti: Kush jeni ju? U pėrgjigjėn: Ne
jemi ata qė i jemi mbeshtetur Allahut. Umeri tha: Jo,
ju jeni vetem ngrėnės, sepse ai qė i mbėshtetet Allahut,
ėshtė ai qė e hedh kokrėn (farėn) nė tokė dhe mbėshtetet
nė Allahun e Lartėmadhėruar pėr prodhimin e saj.
Ibn Abasi (Allahu
qoftė i kėnaqur me tė!) ka thėnė: Populli i Jemenit
bėnin Haxhin dhe nuk merrnin me vete ushqim dhe thonin:
ne i jemi mbėshtetur Allahut, pastaj lypnin nga
banorėt e Mekės, e pastaj zbriti fjala e Allahut Pėrgatituni
pėr udhėtimin (duke marrė ushqim dhe ēfarė nevojitet
nė tė), porse pėrgatitja mė e mirė ėshtė
devotshmėria.
(Bekare, 197) Transmeton Buhariu.
Vėlla i
dashur!
Mbėshtetja
e myslimanit tek Allahu, ėshtė vepėr dhe shpresė, duke
qetėsuar zemrėn, rehatuar shpirtin, si dhe duke qenė i
bindur plotėsisht se ajo qė do Allahu tė ndodhė, do tė
ndodhė, ndėrsa ajo qė nuk do Allahu tė ndodhė, nuk do tė
ndodhė. Allahu i Lartėsuar nuk ia humb shpėrblimin atij
qė bėn vepra tė mira.
* Njerėzit
nė tevekul ndahen nė tri grupe:
1. Ai qė
shtiret (hiqet) sikur i mbėshtetet Allahut, porse nė tė
vėrtetė nuk i merr parasysh shkaqet e duhura. Ky ėshtė
nė kundėrshtim me ligjin e Allahut nė univers.
2. Ai qė i
merr parasysh shkaqet, porse nuk mbėshtetet nė Allahun
e Madhėruar. Ky grup janė materialistėt dhe ndjekėsit e
tyre.
3. Ndėrsa
pasuesit e tė vėrtetės, marrin parasysh ēdo shkak,
pastaj i mbėshteten Allahut tė Madhėruar. Kjo ėshtė
mėnyra e tė dėrguarve dhe pejgamberėve si dhe e atyre qė
i ndjekin ata. Kėta punojnė pėr xhenetin dhe mbėshteten
tek Allahu, punojnė pėr tė mirėn e tyre nė kėtė botė dhe
mbėshteten tek Allahun, luftojnė, pėrgatiten dhe janė
fort tė mbeshtetur tek Allahu Fuqiplotė.
Vėlla
besimtar!
Pejgamberi (Paqja e
Allahut dhe mėshira e Allahut qoftė mbi tė!) ka thėnė:
Besimtari i fortė ėshtė mė i mirė dhe mė i dashur tek
Allahu nga besimtari i dobėt, dhe nė ēdonjėrin ka hajr.
Kujdesu pėr atė qė tė bėn dobi, kėrko ndihmė nga Allahu
e mos u bė pessimist! Nėse tė godet ndonjė gjė, mos
thuaj sikur tė veproja kėshtu, do tė ndodhte kėshtu, por
thuaj ka caktuar Allahu, bėri ēfarė deshi. Vėrtet fjala
sikur hap punėn e shejtanit. (Muslimi)
Gjithashtu,
transmeton Enesi se Pejgamberi (Paqja e Allahut dhe
mėshira e Allahut qoftė mbi tė!) ka thėnė:
Bismilah,
teuekeltu ala Allah ue la hauele ue la kuete ila bilah.
Kush thotė
kur del nga shtėpia Bismilah, iu mbėshteta Allahut,
ska fuqi as ndryshim pėrveēse me Allahun! I thuhet: U
udhėzove, u mbrojte, u mjaftove dhe i pėrulet atij
shejtani. (Tirmidhiu , Ebu Davud) Ebu Davudi ka
transmetuar nė trasmetimin e tij:
Dhe shejtani thotė:
Ēfarė ti bėj atij njeriu qė ėshtė udhėzuar, mjaftuar
dhe mbrojtur?
Lus Allahun
tė na bėjė nga ata qė i mbėshteten Atij nė mėnyrė tė
saktė, tė na furnizojė kthimin (pendimin) tek Ai, bindje
dhe nėnshtrim ndaj Tij dhe qė tė kemi nevojė vetėm pėr
Tė, nga askush tjetėr!
Paqja e
Allahut dhe mėshira e Allahut qofshin mbi Pejgamberin,
familjen e tij, shokėt e tij dhe mbi tė gjithė ata qė
ndjekin rrugėn e tyre deri nė Ditėn e Gjykimit.
Pėrktheu:
Fazli Bunjaku
10.05.2006
Et-Teuekul التوكل :
ėshtė mbėshtetja tek Allahu i Madhėruar duke i pasur tė
gjitha shpresat tek Ai, duke qenė i bindur se do tė
ndodhė vetėm ajo qė Ai ka caktuar dhe se askush tjetėr
pėrveē Tij nuk mund tė ndryshojė atė qė Ai e ka caktuar.
Rukje رقية : shėrimi
nga sėmundjet me Kuran ose lutje tė cilat kanė ardhur
nga i Dėrguari i Allahut (Paqja e Allahut dhe Mėshira e
Allahut qoftė mbi tė!).
Et-Tetajurالتطير
(siē
ka ardhur nė hadith): ėshtė moskryerja e njė pune pasi
shikon diēka (siē besonin e arabėt para islamit, kur
vendosnin pėr diēka, n.q.s shikonin zog tė zi, nuk e
kryenin atė punė duke besuar se kjo ėshtė shenjė e keqe).
shėrimi me djegie ėshtė njė nga llojet e shėrimit tė
disa sėmundjeve.
Es-selef: Tė parėt tanė muslimanė. Sahabėt (shokėt e
Profetit, brezi i parė), Tabiinėt (pasardhėsit e
sahabėve, brezi i dytė) si dhe tė gjitha ata qė ndoqėn
dhe ndjekin rrugėn e tyre pa devijuar nga ajo. Nė kėtė
rast ėshtė pėr qėllim brezi i dytė i selefėve.
Takvaja: Devotshmėria ndaj Allahut tė Madhėruar.
Hajr: mirėsi, dobi.