Pyetja:
Pse nuk
lejohet tė bėjmė
marrėdhėnie intime pa u martuar?
Pėrgjigja:
Falėnderimet i takojnė Allahut, paqja dhe bekimet e Tij
qofshim mbi tė dėrguarin e Tij Muhamed, mbi familjen,
shokėt dhe tė gjithė ata qė ndjekin rrugėn e tij deri nė
Ditėn e Gjykimit.
Ndoshta,
nė pamje tė parė, kjo pyetje mund tė kuptohet si jo
serioze apo edhe provokative, por duke i pasur parasysh
rrethanat nė tė cilat jetojmė nė kohėn tonė, pastaj
pothuajse ėshtė bėrė normale qė tė rinjtė tė kalojnė apo
tė kenė marrėdhėnie me tė rinjtė e gjinisė tjetėr, pra
tė kenė "lidhje serioze".
Me
"lidhje serioze" nėnkuptojnė qė dy tė rinj (mashkull dhe
femėr) tė kalojnė kohė sė bashku, tė dėfrehen, zbaviten
me forma tė ndryshme dhe nuk nėnkupton detyrimisht se
ata tė kenė marrėdhėnie seksuale, por kjo varet nga disa
rrethana, si koha e zgjatjes sė kėtyre lidhjeve,
personaliteti i kėtyre dy tė rinjve, si e kuptojnė ata
natyrėn e lidhjes ndėrmjet tyre, pastaj edhe niveli i
moralit qė kanė trashėguar nga familjet, etj.
Ajo qė na
shtynė edhe mė shumė tė flasim rreth kėtyre lidhjeve
ėshtė edhe njė fenomen i ri qė tashmė ka filluar tė
njihet edhe nė Kosovė pasi nė Shqipėri ajo njihet mė
herėt. Fjala ėshtė pėr njė formė tė shoqėrimit dhe
jetesės sė dy tė rinjve (partnerėve) ku jetojnė sė
bashku, nė banesė, por nuk bėjnė kurorė dhe kuptohet
janė mė tė lirė nė disa pėrgjegjėsi ndaj njėri-tjetrit.
Kjo formė e jetesės njihet si "bashkėjetesė".
Nė kėtė
rast ne do tė flasim rreth asaj se si Islami e trajton
martesėn dhe tė sqarojmė se format e tilla tė lidhjeve,
nuk janė nė pajtim me dispozitat islame dhe janė tė
dėmshme pėr shoqėrinė.
Por,
fillimisht, dėshirojmė tė cekim se ideja e bashkėjetesės
ndėrmjet dy partnerėve rrjedh nga ato shoqėri qė e
konsiderojnė martesėn si diēka tė pakthyeshme dhe e
konsiderojnė tė pamundur shkurorėzimin. Kjo esencė ėshtė
nė fenė krishtere. Tė krishterėt kur njė burrė lidhė
kurorė me njė grua, atėherė ajo martesė nėnkupton
pėrjetėsi dhe atyre nė asnjė mėnyrė nuk u lejohet tė
ndahen, prandaj edhe betohen para priftit, gjatė aktit
tė martesės, se do te jenė sė bashku deri nė vdekje.
Kurse
Islami, ashtu si kemi sqaruar nė njėrėn nga pyetjet e
kaluara rreth divorcit, e lejon atė,
por e konsideron akt tė fundit pėr zgjidhjen e
mospajtimeve qė krijohen ndėrmjet burrit dhe gruas,
derisa format e tjera dėshmohen si tė paafta nė
zgjedhjen e tyre.
Prandaj
nė shoqėritė perėndimore shumė nga njerėzit preferojnė
kėtė formė tė jetesės duke i ikur pėrgjegjėsisė
detyrimeve me tė cilat obligohet nė bazė tė fesė.
Pra,
fillimisht botėkuptimi I krishterė i martesės ėshtė
njėri nga iniciuesit e kėsaj forme tė jetesės ndėrmjet
dy partnerėve. Pastaj numėrohen edhe njė grumbull i
"pėrparėsive" sipas atyre qė zgjedhin kėtė formė tė
jetesės qė janė shtytėse dhe nxitėse pėr ta, si:
eksperienca, apo njohja e njėri-tjetrit sa mė mirė para
marrjes sė hapit tė martesės (qė do tė thotė ta provojnė
ata dy se a janė pėr njėri-tjetrin apo jo), liria e
ndėrsjellėt ndėrmjet dy partnerėve, detyrimet dhe
pėrgjegjėsit janė mė tė pakta, nėse vjen deri te
mospajtimi dhe padurimi i njėri-tjetrit mė lehtė vjen
deri te ndarja, etj.
Kėto janė
nė pėrgjithėsi arsyetimet e atyre qė preferojnė
bashkėjetesėn, kurse nė aspektin Islam, kjo formė e
jetesės nuk ėshtė e pranuar dhe ēdo formė e lidhjes
ndėrmjet mashkullit dhe femrės sė huaj, jashtė kurorės,
ėshtė e ndaluar.
Nė
Islam martesa konsiderohet si njė institucion i shenjtė.
Allahu i Madhėruar ne Kuran i urdhėron muslimanėt tė
martohen: "Dhe
martoni tė pamartuarat (tė pamartuarit)ā¦."
(Kuran, 24:32)
Dėshira e
Allahut ka qenė pėr njeriun qė bashkimi ndėrmjet
mashkullit dhe femrės mos tė jetė pa kurrfarė rregulli
dhe dispozite ashtu siē ėshtė te krijesat tjera. Dhe t`i
lejojė ai vetės sė tij t`i paraprijė epshi nė realizimin
e kėtij qėllimi. Mirėpo urtia e Allahut ishte qė t`u
vendosė atyre ligje, dispozita dhe norma nė realizimin e
kėtij qėllimit dhe nė tė njėjtėn kohė edhe ruajtja e
nderit, fisnikėrisė dhe krenarisė sė tij.
Prandaj e
bėri lidhjen ndėrmjet burrit dhe gruas lidhje tė
shenjtė, fisnike, e ndėrtuar nė dashuri dhe pėlqim nga
tė dy palėt qė me kėtė deklarohen tė dy nė aktin e
martesės nė prezencėn e dėshmitarėve.
Akti i
martesės nėnkupton qė secili nga tė dy ėshtė bėrė i
tjetrit dhe janė pajtuar se do tė vazhdojnė jetėn nė
bashkėsi. Me kėtė epshi i njeriut vendoset nė binarėt e
shėndosha. Ruhen pasardhėsit nga pėrzierja. Mbrohet
dinjiteti i gruas pėr tė mos qenė e shpėrdorur nga
ēdokush, familjes i vendosen baza tė shėndosha e
ndėrtuar me ndjenjat mėshirore tė prindėrve.
Prandaj
themi se Islami e konsideron martesėn si formė tė vetme
tė lidhjes ndėrmjet burrit dhe gruas, nė tė kundėrtėn
ēdo formė tjetėr ėshtė e dėmshme pėr shoqėrinė dhe
pasardhėsit.
Dobia
themelore e martesės mund tė pėrmblidhet nė pikėn se
Allahu i Lartėsuar nė natyrėn e njeriut krijoi instiktin
seksual dhe ai duhet tė ketė partner pėr tė kėnaqur
nevojat e veta seksuale nė njė ambient tė qetė dhe tė
sigurtė.
Islami
nuk asgjėson kėtė nevojė prandaj edhe e refuzon
murgėrinė dhe heqjen dorė nga marrėdhėniet seksuale,
mirėpo nė anėn tjetėr ndalon edhe tė kundėrtėn qė ajo tė
trajtohet nė formė tė shfrenuar dhe tė pakontrolluar,
por tė vendoset nė binarė tė qarta dhe tė shėndosha.
Martesa ėshtė forma e vetme qė arrihet kjo, pasi me kėtė
bashkim kuptohet serioziteti i kėrkuar, pėrgjegjėsia,
qetėsia dhe mos dėmtimi i askujt, pasi qė edhe nėse vjen
deri te ndarja e dy partnerėve ajo bėhet qartė duke
marrė secili atė qė i takon dhe pėr tė cilėn ka tė
drejtė.
Kurse tė
ashtuquajturat "lidhje serioze", "bashkėjetesė" apo
forma tė tjera me tė cilat njė mashkull dhe femėr
kalojnė kohė apo periudha tė caktuara tė rinisė me
preteksin e dėfrimit, zbavitjes, nė vete pėrmbajnė dėme
tė shumta, ndėr to pėrmendim:
1.
Imoraliteti; kjo formė e lidhjeve thėrret nė imoralitet
(zina, prostitucion), pasi lehtėson afrimin e dy
ēifteve, kryerjen e marrėdhėnieve intime pa ndonjė
kriter.
2.
Pėrhapja e prostitucionit; pasi kėto forma tė lidhjeve
te disa mund tė jenė tė pa suksesshme dhe personi kėrkon
fatin nė ndonjė lidhje tjetėr dhe kėshtu me radhė duke
kėrkuar te vajza krijohet opinioni i thjeshtėsimit tė
marrėdhėnieve seksuale dhe kjo ēon nė pėrhapjen e
prostitucionit.
3.
Shkatėrrimi apo vonimi i krijimit tė familjes. Martesa
ėshtė segmenti kryesor i familjes, burri dhe gruaja janė
themeluesit kryesor tė saj. Nėse aplikohen format tė
tjera tė lidhjeve, kjo na dėrgon nė shkatėrrimin e
familjes.
4. Ngecja e
reproduktimit. Pėrmes martesės zgjatė jetėn gjinia
njerėzore. Fėmijėt janė fryt i martesės dhe faktor i
rėndėsishėm nė pėrforcimin e themeleve familjare si dhe
janė burim i vėrtetė i gėzimit tė prindėrve tė tyre. Nė
format tjera kjo asgjėsohet.
5.
Pėrzierja e pasardhėsve. Me anė tė martesės bėhet
ruajtja e pasardhėsve nga humbja e pėrzierja, pastaj me
anė tė martesės ngrihen marrėdhėnie miqėsore tė reja.
6.
Marrėdhėniet seksuale nė kėtė formė tė pakontrolluar
dėrgojnė nė pėrhapjen e sėmundjeve seksuale.
Nė fund i
kėshillojmė tė rinjtė tė kenė kujdes se ēfarė po thithin
nga kulturat dhe shoqėritė e tjera, pasi ajo qė po u
serviret atyre ėshtė nė formė shumė tėrheqėse dhe nė
pajtueshmėri me moshėn, nevojat dhe kėrkesat e tyre.
Lusim
Allahun e Lartėsuar tė na mbroj nga gjėrat qė janė tė
dėmshme pėr ne pa marrė parasysh i kuptojmė apo jo nė
rrezikun e tyre. Amin!
Alaudin
Abazi
02.06.2006