Pyetja:
Allahu nė
Kuran thotė se (Kurani) ėshtė i shkruar nė gjuhėn e
pastėr arabe po nė Kuran ka shumė fjalė qė janė nga
gjuha aramaike,
hebraike, siriane, greke etj.
Pėrgjigjja:
Falėnderimet i takojnė Allahut, paqja dhe bekimet e Tij
qofshin mbi tė Dėrguarin e Tij Muhamed, mbi familjen e
tij, mbi shokėt e tij dhe mbi tė gjithė ata qė ndjekin
rrugėn e tij deri nė Ditėn e Gjykimit.
Problematika pėr tė cilėn pyesni ju shtjellohet nė lėmin
e Usuli Fikhut dhe nė atė tė shkencave tė Kuranit (Ulumul
Kuran). Ulematė tanė tė nderuar kanė sqarime nė lidhje
me kėtė ēėshtje dhe ne do t`u pėrcjellim qėndrimet e
tyre.
Pikėsėpari ka konsensus te dijetarėt islamė se nė Kuran
nuk ka togfjalėsh dhe shprehje tė pėrbėra nga fjalė tė
huaja dhe qė kjo thurje tė japė njė kuptim tė caktuar.
Gjithashtu ata kanė konsensus se nė Kuran ka emra tė
pėrveēėm tė huaj, sikurse: Nuh, Israil, Xhibril, Lut,
etj.
Ndėrsa mospajtimi ėshtė evident nė fjalė tė veēanta tė
huaja se a ka nė Kuran apo jo.
Mendimi i parė:
Shumica e dijetarėve janė tė mendimit se nė gjuhėn arabe
nuk ka fjalė tė huaja dhe nga ata qė e kanė mbrojtur
kėtė qėndrim janė Imam Shafiu dhe Taberiu, pastaj Ebu
Ubejde, Ibėn Farisi, shumica e gjuhėtarėve dhe Zerkeshiu
nė librin El Burhan Fi Ulumumil Kuran.
Ndėr argumentet tė cilat i pėrmendin kėta dijetarė
zgjedhim kėto ajete:
- E edhe ai (Kurani) ėshtė shpallje (zbritje) e
Zotit tė botėve. Atė e solli shpirti besnik (Xhibrili).
(E solli) Nė zemrėn tėnde, pėr tė qenė ti prej atyre qė
tėrheqin vėrejtjen (Pejgamber). (Tė shpallėm) Me gjuhė
tė qartė arabe.
(Shuara, 192-195)
- Dhe ashtu, Ne e shpallėn atė (Kuranin) kushtetutė
nė arabishte. (Err-Rrad, 37)
- Prandaj, Ne tė shpallėm ty Kuranin arabisht.
(Shura, 7)
- Sikur Ne ta bėnim Kuranin nė gjuhė tė huaj, ata do
tė thoshin: Pėrse nuk janė ajetet e tij tė kuptueshme
(tė shkoqitura), a ėshtė ai (Kurani) nė gjuhė tė huaj,
kurse ai (Pejgamberi) ėshtė arab? (Fussilet, 44)
Mendimi i dytė:
Nė mendimin se nė Kuran ka fjalė tė huaja kanė anuar njė
grup dijetarėsh. Ndėr ta ishte mufesiri Ibėn Atije, disa
fukaha dhe kėtė e pėrzgjedh mufesiri Xhelaludin Sujuti
nė librin El Itkan FI Ulumil Kuran.
Ndėr argumentet e tyre ishte ajo se nė fakt ekzistojnė
disa fjalė nė Kuran qė nuk janė tė arabishtes, sikurse:
Istebrek, Ebarik, Sundus, etj. Pastaj ata kanė
thėnė se Muhamedi (lavdėrimi dhe paqja qofshin mbi tė)
ishte i dėrguar pėr tėrė njerėzimin dhe pėr tėrė popujt,
prandaj nuk ka diēka tė keqe qė nė Kuran tė gjenden
fjalė edhe tė gjuhėve tė tjera, madje kjo e vėrteton
mrekullinė e kėtij libri tė shenjtė.
Mendimi tretė:
Disa nga dijetarėt tė cilėt kanė folur pėr kėtė
problematikė janė munduar tė pėrafrojnė kėto dy qėndrime
dhe kanė thėnė se fjalėt e huaja qė janė pėrmendur nė
Kuran janė fjalė tė pėrdorshme edhe nė gjuhėn arabe,
edhe pse mund tė kenė esencėn nga ndonjė gjuhė tjetėr.
Mendimi i fundit ėshtė shumė i arsyeshėm, pasi gjuha me
tė cilėn Allahu i Lartėsuar ia komunikoi shpalljen
Muhamedit salallahu alejhi ue selem ishte njė gjuhė e
kuptueshme pėr arabėt dhe nė tė nuk kishte fjalė tė
panjohura pėr ta. Kėshtu qė edhe nėse thuhet se nė Kuran
ekzistojnė fjalė qė nė esencė nuk rrjedhin prej
arabishtes, ato fjalė dhe shprehje qė u huazuan nga
popujt me tė cilėt arabėt pėrziheshin pėr qėllime
tregtie e gjėra tė tjera, ato fjalė u gjendėn tek arabėt
shumė kohė para ardhjes sė Muhamedit salallahu alejhi ue
selem. Me fjalė tė tjera, ato shprehje ishin pėrdorur
tek arabėt shumė herėt dhe ishin tė arabizuara kur u
pėrmendėn nė Kuran dhe tė gjithė ua dinin kuptimin.
Prandaj nuk ka kundėrshtim nė mes kėsaj dhe fjalės sė
Allahu tė Lartėsuar: Me gjuhė tė qartė arabe.
(Shuara,195) dhe ajetet tė cilat
pėrmenden si argumente tė mendimit tė parė, pasi qė tė
gjitha ajetet qė zbritėn, ishin tė qarta dhe tė
kuptueshme pėr arabėt tė cilėve u zbriti shpallja. Me
fjalė tė tjera, nuk kishte ndonjė fjalė qė ishte e
panjohur apo e papėrdorur tek arabėt dhe qė ėshtė
pėrmendur nė Kuran.
Nė fund, tė kėsaj dėshirojmė tė sqarojmė edhe atė se
ēėshtja se a ka nė Kuran fjalė tė huaja apo jo ishte dhe
mbetet njėra nga problematikat me tė preferuara pėr
orientalistėt pėr faktin se ata pėrmes pohimit se nė
Kuran ka fjalė tė huaja tentojnė tė fusin dyshimin kinse
Muhamedi, lavdėrimi dhe paqja qofshin mbi tė, gjatė
shkrimit tė Kuranit (pasi orientalistėt jobesimtarė
pretendojnė se ai ėshtė pėrpiluesi i Kuranit) ka huazuar
mėsime nga besimet fetare qė ishin tė njohura te popujt
e atėhershėm, sikurse persianėt, hebrenjtė, etj.
Alaudin Abazi
12.9.2008
Mė gjerėsisht:
Tefsirul Kurtubi, vėll.1, f.68;
Rvdetun Nadir, vėll.1, f.274-276.
|