Pyetja:
Selamun alejkum ue rahmetullahi ue berekatuhu!
Allahu ju shpėrbleftė me ēdo tė mirė nė kėtė botė dhe nė
ahiret nga dhuntitė e Tij pėr punėn dhe mundin tuaj nė
pėrhapjen e fjalės sė Allahut aze ue xhel! Kisha njė
pyetje pasi se deri tani kam informata tė ndryshme nė
lidhje me kėtė pyetje qė vijon. A i lejohet femrės tė
lexojė ose t'i thotė nė vete suret e
Kuranit
Kerim, (Ajetul Kursij; Kul Eudhat; El Fatiha), gjatė tė
pėrmuajshmeve dhe lehonisė (hajzit dhe nifasit)? A
lejohet nė kėtė gjendje t'i thotė duatė e pėrditshme nė
gjuhėn arabe nga Pejgamberi (alejhi selam) si p.sh.: La
haule ue la kuvvete il-la bil-lah, Mashall-llah la
kuvete il-la bil-lah, duatė gjatė hipjes nė mjetin e
udhėtimit, gjatė fatkeqėsive siē ėshtė p.sh.: duaja e
Dhenunit: La ilahe il-la ente subhaneke inij kuntu
minedh-dhaliminetj. A lejohet gjatė kėsaj kohe tė bėhet
lutja me emrat e bukur tė Allahut tė Lartėsuar? Ju
falėnderoj pėr pėrgjigjen dhe Allahu ju shpėrbleftė dhe
ju pėrshėndes tė gjithėve me: eselamu alejkum ue
rahmetullahi ue berekatuhu!
Pėrgjigja:
Falėnderimet i takojnė Allahut, paqja dhe bekimet e Tij
qofshim mbi tė dėrguarin e Tij Muhamed, mbi familjen,
shokėt dhe tė gjithė ata qė ndjekin rrugėn e tij deri nė
Ditėn e Gjykimit.
Ashtu si
e pėrmendėt edhe ju nė pyetje, se pėr kėtė ēėshtje keni
informata tė ndryshme, themi se nė kėtė ka mospajtim te
fukahat islam. Pėr tė qenė mė lehtė kuptimi i ēėshtjes,
me poshtė do tė flasim rreth saj nė disa pika, duke
filluar nga gjėrat nė tė cilat fukahatė janė pajtuar,
pastaj do tė kalojmė nė shtjellimin e vendit tė
mospajtimit.
Sė pari:
Thėnia e duave (lutjeve) tė Profetit (bekimi dhe paqja
qofshin mbi tė), sikurse lutjet e mėngjesit e tė
mbrėmjes dhe lutjet tjera tė njohura, disa nga tė cilat
ju i pėrmendni nė pyetjen tuaj; tė gjitha kėto janė tė
lejuara tė thuhen dhe nė tė nuk ka ndalesė. Madje,
preferohet nga gruaja me menstruacione tė vazhdoj nė
thėnien e lutjeve tė kėtilla ēdo herė, pasi qė ajo, edhe
pse ėshtė nė kėtė fazė megjithatė ka nevojė pėr mėshirėn
e Allahut dhe duhet ta pėrkujtoj Atė nė ēdo kohė.
Sė dyti:
Lutjet siē janė:
1.
BISMILAHI RRAHMANI RAHIM -
Nė emėr tė Allahut Mėshiruesit Mėshirėplotit
2.
Ina lil-lahi ve ina ilejhi raxhiun - "Ne jemi
tė Allahut dhe ne vetėm tek Ai kthehemi!" Bekare,
156.
3.Rabena atina fi dunja haseneten ve fil ahireti
hasenete ve kina adhabenar - "Zoti ynė na jep tė mira
nė kėtė jetė, tė mira edhe nė botėn tjetėr, dhe na ruaj
prej dėnimit me zjarr!"
Bekare, 201.
Dhe
lutjet e ngjashme tė cilat gjenden nė Kuran dhe janė
ajete tė plota ose pjesė tė ajeteve, por ato pėrdorėn si
lutje, atėherė edhe kėto janė tė lejuara ti thotė femra
lehonė dhe me menstruacione.
Sė treti:
Leximi i Kuranit pėr femrėn me menstruacione me qėllim
tė adhurimit, d.m.th qė ajo gjatė kėtyre ditėve tė ulet
dhe tė lexoj Kuran si adhurim, ose tė pėrsėris pjesėt
nga tė cilat i ka mėsuar mė herėt pėrmendėsh ėshtė
diskutabile te dijetarėt islam.
Mendimi i parė:
Pjesa dėrmuese e ulemave (hanefitė, shafitė dhe
hanbelitė) janė tė mendimit se kjo ėshtė e ndaluar dhe
se gruaja gjatė kėtyre ditėve duhet tė largohet nga
leximi i Kuranit, deri sa tė pastrohet.
Pėr kėtė
qėndrim kanė argumentuar me kėto argumente:
1. Gruaja
e cila ėshtė me menstruacioni ėshtė e papastėr dhe kjo
ėshtė sikurse muslimani i cili bėhet xhunub (pas
marrėdhėnieve intime), pasi qė nė tė dy rastet ėshtė
obligativ gusuli.
Ali Ibėn
Ebi Talibi tregon se i dėrguari (salallahu alejhi ue
selem) ua mėsonte Kuranin atyre (gjithmonė) dhe nuk e
ndante atė asgjė nga Kurani pėrveē xhunubllėkut.
2.
Transmetohet nga Abdullah Ibėn Umeri se i dėrguari
(bekimi dhe paqja e Allahut qofshin mbi tė!) ka thėnė:
Ajo qė ėshtė me menstruacione
dhe xhunub mos tė lexoj asnjė pjesė nga Kurani.
Mendimi i dytė:
Njė pjesė mė e vogėl e dijetarėve (medh`hebi i imam
Malikut) lejojnė qė femra me menstruacione tė kėndojė
Kuran. Ky mendim thuhet se ėshtė edhe thėnie e imam
Ahmedit, por ajo qė ėshtė mė e vėrtetuar nga ai ėshtė
qėndrimi i parė, i moslejimit.
Sido qė
tė jetė, qėndrimi i dytė ėshtė zgjedhur nga njė numėr i
fukahave, qofshin mė tė hershėm ose tė cilėt kanė ardhur
mė pas, si Ibėn Tejmije, Sheukani dhe me kėtė mendim
japin fetva shumė nga dijetarėt bashkėkohorė. Kurse
argumentet e tyre janė:
1.
Argumentimi pėr tia ndaluar gruas me menstruacione
leximin e Kuranit duke bėrė analogji (kijas) me xhunubin
ėshtė krahasim ndėrmjet dy ēėshtjeve qė nuk janė tė
njėjta, pasi qė njeriu xhunub ka mundėsi nė ēdo moment
tė pastrohet, kurse gruaja me menstruacione nuk ka
mundėsi ta bėjė kėtė madje ajo ėshtė e mundur tė qėndroj
kohė tė gjatė (prej tri ditėve deri nė dhjetė) nė atė
gjendje. Pastaj njeriu xhunub, burrė qoftė ose grua,
ėshtė i\e obliguar tė pastrohet (merr gusul) nė momentin
kur hyne koha e namazit, pėr ta falur atė, kurse femra
me menstruacione ėshtė e obliguar tė pastrohet kur tė
kryhet koha e menstruacioneve. Prandaj ky kijas nuk
ėshtė i saktė.
2.
Argumentimi me hadithin e lartpėrmendur (Ibėn Umerit)
nuk ėshtė i qėndrueshėm, pasi qė ėshtė i dobėt dhe nuk
mund tė argumentohet me tė pėr tė ndaluar kėtė ēėshtje.
3. Esenca
nga e cila duhet tė nisemi nė kėtė ēėshtje ėshtė se pėr
t`ia ndaluar gruas me menstruacione leximin e Kuranit,
duhet tė posedojmė argument, me tė cilėn e ngrisim
dispozitėn e ndalimit (tahrim). Por kjo nuk ėshtė bėrė
dhe argumentet tė cilat janė sjellur nuk janė tė
qėndrueshme, prandaj mbetet dispozita e pėrgjithshme, se
ajo ėshtė e lejuar.
Ibėn
Tejmije thotė: Nė ndalimin e gruas me menstruacione
leximin e Kuranit nuk posedojmė argumente tė qarta dhe
tė sakta. Ai gjithashtu thotė:
Ėshtė e njohur se
gratė nė kohėn e Profetit (bekimi dhe paqja e Allahut
qofshin mbi tė) u
vinin menstruacione dhe nuk
tregohet se ai ua ndalonte atyre leximin e Kuranit ashtu
si nuk ua ndalonte dhikrin dhe lutjet.
4. Gjatė
kohės sė menstruacioneve femra mund tė ndeshet nė disa
situata ku duhet tė mėsoj Kuranin, ta pėrsėris atė
(posaēėrisht nėse mėson nė medrese ose fakultete Islame)
pėr shkak tė provimeve, ose edhe nė disa raste specifike
si rasti i sėmundjes, frikės, rukjes sė vetės (fryrjes
sė vetės me Kuran), etj. Prandaj nėse asaj i`a ndalojmė
kėtė, atėherė e kemi ndaluar nga njė gjė qė ėshtė mjaft
e rėndėsishme pėr tė dhe e kemi privuar nga shumė dobi
pėr tė cilat ajo ka nevojė.
- Nga ajo
qė u tha mė lartė vėrejtėm fuqinė e argumenteve tė atyre
qė thonė se lejohet gruaja me menstruacione tė lexoj
Kuran, por nėse ajo dėshiron tė jetė mė e kujdesshme dhe
mė e matur nė kėtė, atėherė do tė ishte mė mirė pėr tė,
qė ta lexoj Kuranin nė kėtė kohė (gjatė menstruacioneve)
vetėm atėherė kur ėshtė e domosdoshme pėr tė dhe kur ajo
ka nevojė pėr tė lexuar ashtu si pėrmendėm disa raste me
lartė.
Vėrejtje:
Ajo qė do tė ishte e nevojshme tė
pėrmendet nė kėtė vend ėshtė ēėshtja e prekjes sė
Kuranit me dorė nga femra me menstruacione. Pėr shkak se
nėse thuhet se asaj i lejohet tė lexoj Kuran nuk do tė
thotė se asaj i lejohet edhe prekja e Kuranit me dorė
gjatė menstruacioneve. Prandaj kėto dy gjėra janė tė
ndara. Prekja me dorė e Mus`hafit (Kuranit) pėr gruan me
menstruacione ėshtė e ndaluar. Dhe pėr kėtė argumentojmė
me ajetin e pėrgjithshėm ku Allahu i Lartėsuar thotė:
Atė (Kuranin) nuk e prekin vetėm se tė pastrit.
Vakia, 79.
Pėr kėtė,
kur themi se lejohet leximi, ėshtė pėr qėllim leximi
pėrmendėsh, pėrsėritja ose dėgjimi nga dikush qė lexon.
Kurse nėse ajo duhet ta pėrdor Kuranin gjatė
pėrsėritjes, atėherė duhet tė ketė kujdes mos ta prek me
dorė direkt, por tė vej dorėza dhe ta shfletoj me
dorėza, ose ta shfletoj atė me diē tjetėr.
Kurse
nėse ajo lexon ndonjė libėr qė pėrmban ajete tė Kuranit,
ose Kuranin me pėrkthim ose Kurani me komentim, atėherė
lejohet ta prek atė, pasi qė Kurani i cili ėshtė i
ndaluar tė preket nga gruaja me menstruacione ėshtė Mus`hafi
ku gjendet e mbledhur vetėm fjala e Allahut dhe jo
librat tjera ku kemi edhe shkrime tjera. Allahu e di mė
sė miri!