Pyetja:
Sė pari, ju pėrshėndes e ju uroj suksese e punė tė
mbarė. Dua tė pyes se a lejohet tė blihet njė send me acotaicoin?
Me njė fjalė, kush jep mė shumė. Njė makinė kushton 5
mijė euro, tjetri jep 6 mijė e unė i jap 6500 e kėshtu
me radhė. Kush jep mė shumė, e merr. A lejohet kjo
blerje apo jo, ndoshta nuk kam qenė i qartė nė pyetje,
por besoj e kuptoni. Selam alejkum.
Pėrgjigja:
Falėnderimet i takojnė Allahut, paqja dhe bekimet e Tij
qofshin mbi tė Dėrguarin e Tij Muhamed, mbi familjen,
shokėt dhe tė gjithė ata qė ndjekin rrugėn e tij deri nė
Ditėn e Gjykimit.
Nė Islam ėshtė e njohur kjo lloj shitblerjeje, e cila
quhet Beju Muzajede, Shitblerja nė ankand. Definimet
e fukahave rreth kėsaj lloj tregtie janė tė njėjta, edhe
pse mund tė ketė dallime nė formėn se si shprehen ata
gjatė definimit. Tregtia me ankand ėshtė: Shitja e njė
pasurie (malli) duke i ftuar tė interesuarit tė japin
ēmimin me tė cilin do ta blinin atė, ku nė fund i jepet
e drejta e marrjes (blerjes) sė mallit atij qė ka dhėnė
ēmimin mė tė lartė.
Kjo lloj
shitblerjeje ėshtė e lejuar dhe prej argumenteve qė
cekin ulematė pėr kėtė ėshtė hadithi tė cilin e
transmeton Enes Ibėn Maliku, ku thotė: Muhamedi
salallahu alejhi ue selem me njė rast ka shitur njė
shtrojė (njė lloj materiali i cili mund tė pėrdorej pėr
tė mbuluar trupin, ose pėr ta shtruar nė tokė) dhe njė
enė duke thėnė: `Kush dėshiron ta blejė kėtė shtrojė dhe
kėtė enė?` Njėri nga ata qė ishin prezent tha: `Unė do
t`i marr (blej) pėr njė dėrhem.` Muhamedi salallahu
alejhi ue selem thotė: `Kush po jep mė shumė se njė
dėrhem?` Njė person tjetėr i dha dy dėrhemė dhe i
Dėrguari salallahu alejhi ue selem ia shiti atij.
(Shėnon Tirmidhiu dhe e cilėson Hasen).
Kasaniu,
i cili ėshtė nga dijetarėt hanefi, kur flet rreth kėtij
hadithi thotė: Po tė ishte e urryer kjo lloj
shitblerjeje, nuk do tė shiste Resulullahu salallahu
alejhi ue selem nė kėtė formė.
Kurse argument tjetėr ėshtė edhe ajo se tregtia nė
ankand ėshtė njė praktikė e njohur sipas sė cilės kanė
tregtuar muslimanėt gjithmonė nė tregjet e tyre. Po tė
ishte kjo e ndaluar, ata nuk do tė vazhdonin ta bėnin
kėtė praktikė.
Por me
gjithė kėtė lejim, dijetarėt tė cilėt kanė folur rreth
kėsaj lloj tregtie kanė pėrmendur se kushtėzohet qė t`u
largohemi disa llojeve tė mundshme tė mashtrimeve, tė
cilat janė tė pranishme nė tregtitė e tilla, si:
1. P.sh.
dikush paraqitet se tregon interesim pėr blerjen e kėtij
malli, ose paraqitet se ėshtė i magjepsur pas tij, kurse
nė realitet ai ka pėr qėllim mashtrimin e blerėsit, qė
ai tė mos ngurrojė nė shtimin e ēmimit.
2. Gjatė
ankandit merr pjesė nė shtimin e ēmimit dikush qė nuk do
ta blejė mallin, por ai thotė se do ta blejė me kėtė
ēmim, por e bėn kėtė me qėllim tė rritjes sė vlerės sė
ēmimit.
3. Shitėsi ose agjenti tregtar (i autorizuari pėr
shitje) pretendon rrejshėm se i ėshtė dhėnė ēmim i
caktuar me qėllim tė mashtrimit tė tė interesuarve pėr
blerje dhe pėr tė pėrfituar nė rritjen e ēmimit.
4. Prej
formave tė reja bashkėkohore me tė cilat mund tė
mashtrohen blerėsit ėshtė edhe pėrdorimi i mjeteve
reklamuese, si video, audio, por edhe me shkrim, ku
malli paraqitet me disa veēori shumė tė larta dhe
joshėse, tė cilat nuk korrespondojnė me realitetin e
atij malli.
Kjo ishte
ajo qė kishte tė bėnte me kėtė lloj tregtie. Allahu e di
mė sė miri!
Alaudin
Abazi
27.04.2007