Pyetja:
Selam
alejkum!
Pasi jam fillestar nė namaz, po praktikoj vetėm farzin.
Dua njė herė tė forcoj namazin e pastaj inshallah edhe
sunetet. A duhet qė pėr farze tė thirret ezani apo vetėm
ikameti?
Pėrgjigjja:
Falėnderimet i takojnė Allahut, paqja
dhe bekimet e Tij qofshin mbi tė Dėrguarin e Tij
Muhamed, mbi familjen e tij,
mbi
shokėt
e tij
dhe mbi
tė gjithė ata qė ndjekin rrugėn e tij
deri nė Ditėn e Gjykimit.
Vėlla i nderuar, ju urojmė
pėr fillimin e faljes sė namazit. Me tė vėrtetė ky
adhurim ėshtė prej adhurimeve themelorė dhe mė tė
rėndėsishme qė duhet tė kryejė besimtari. Lusim Allahun
e Lartėsuar tju hapė rrugėn e mėshirės dhe tė vazhdoni
nė kėtė rrugė, derisa ta takoni Krijuesin nė Ditėn e
Gjykimit, atėherė kur njeriut nuk do ti bėjė dobi as
pasuria e as pasardhėsit, por do ta shpėtojnė vetėm
veprat e mira tė cilat i ka manifestuar si nėnshtrim
ndaj Tij.
Allahu i Lartėsuar thotė: Ditėn kur nuk bėn dobi as
malli, as fėmijėt. (por bėn dobi) Vetėm kush i paraqitet
Zotit me zemėr tė shėndoshė. (Shuara, 88-89). Zemra
e shėndoshė e pėrmendur nė kėtė ajet ka pėr qėllim
njeriun i cili ka pasur besim.
Para se tė fillojmė ti pėrgjigjemi pyetjes sė
parashtruar, ju kujtojmė se tani, pasi keni filluar tė
faleni, nuk ėshtė e drejtė qė gjatė faljes tė kufizoheni
vetėm nė faljen e farzeve dhe ndaj suneteve tė jeni
kursyes. Po qė se mjaftoheni vetėm me farzet gjatė
faljes sė namazeve nė kėtė fillim, atėherė themi se kjo
formė e perceptimit tė kryerjes sė kėtij adhurimi nuk
ėshtė e drejtė. Namazi ėshtė rit me tė cilin ju
komunikoni me Allahun, e falėnderoni, i luteni, e
madhėroni; me njė fjalė ju shprehni nėnshtrimin ndaj
Tij. Bėjeni kėtė duke manifestuar dashuri dhe ndjenjė
afrimi ndaj Tij e jo vetėm duke e konsideruar si kryerje
e njė obligimi me tė cilėn ėshtė ngarkuar besimtari.
Prandaj mos i ndani nė periudha fillimin e faljeve tė
farzeve dhe fillimin e faljeve tė namazeve sunete. Por
mundohuni qė edhe ndaj suneteve tė mos jeni neglizhues
dhe praktikojini ato brenda mundėsive qė keni.
A
duhet qė pėr farze tė thirret ezani apo vetėm kiameti?
Ezani
ėshtė prej shenjave dhe simboleve tė Islamit, madje prej
atyre mė tė mėdha, pasi me kėtė bėhet paralajmėrimi i
hyrjes sė kohėve tė namazeve dhe konsiderohet adhurim me
tė cilin shpėrblehen besimtarėt.
Qė ezani
ėshtė prej simboleve dhe specifikave mė tė qarta tė fesė
janė nė ujdi tė gjithė dijetarėt, por ata kanė dallim se
ēfarė dispozite ka ai. Pa u zgjeruar nė pėrcjelljen e
mendimeve, themi se mendimet e tyre sillen rreth
qėndrimit se ai ėshtė vaxhib kifai (kifaje)
dhe sunet i fortė (muekede).
Sido qė tė
jetė, pa marrė parasysh kėto dallime, e shohim se
fukahatė e tė gjitha medhhebeve janė tė mendimit se
muslimanėve tė njė vendi nuk u lejohet qė tė neglizhojnė
praktikimin e ezanit dhe nėse njė vend musliman
tėrėsisht e lė thirrjen e ezanit, atėherė imami
(udhėheqėsi) i muslimanėve ėshtė i obliguar qė t`i
detyrojė ata, qoftė edhe me forcė, pėr rikthimin e kėtij
simboli islam nė praktikėn e tyre.
Malik
Huvejrith tregon se njė grup tė rinjsh (ndėr ta edhe
Maliku) kishin shkuar nė Medinė tek i Dėrguari Muhamed,
lavdėrimi dhe paqja qofshin mbi tė, pėr tė mėsuar
Islamin nga ai. Pasi qėndruan atje njėzet net, i
Dėrguari, lavdėrimi dhe paqja qofshin mbi tė, mendoi se
ata ishin mėrzitur pėr familjet e tyre dhe i mėshiroi
ata e i liroi tė kthehen te familjet e tyre. Para se tė
niseshin ata, ai i kėshilloi: Kthehuni te familjet
tuaja, rrini me ta, mėsoni e urdhėroni ata dhe kur tė
hyjė koha e namazit, atėherė le ta thėrrasė ezanin
ndonjėri prej jush dhe le tė dalė imam mė i vjetri nga
ju. Shėnon Buhariu dhe Muslimi.
Prandaj, duke e pasur parasysh kėtė, themi se gjatė
kohėve tė namazeve kur muslimanėt mblidhen pėr tu falur
nė xhami, atėherė obligohen qė para fillimit tė faljes,
kur tė hyjė koha, tė lajmojnė hyrjen e kohės me ezan dhe
nuk u lejohet qė tė neglizhojnė nė kėtė.
Por nėse besimtari falet vetėm nė shtėpi ose nuk e arrin
xhematin nė xhami, ose falet pasi tė ketė dalė koha
(kaza), atėherė a ėshtė i obliguar qė ta thėrrasė ezanin
para faljes apo jo?
Nė kėtė
rast, nėse ky person ėshtė nė njė vend ku nuk ėshtė
dėgjuar ezani, sikurse nė udhėtim ose larg nė mal e
shkretėtirė, atėherė ai nuk duhet tė neglizhojė thirrjen
e ezanit para faljes. Por nėse gjendet nė njė vend ku
thirret ezani, si nė qytete ose fshatra nė tė cilat
thirret ezani, atėherė do tė ishte e preferuar qė ta
thėrriste edhe njė herė ezanin, por nėse mjaftohet me
ezanin e tė tjerėve nuk ka gjė.
Ethremi
dhe Seid bin Mensuri shėnojnė se sahabi Enes Ibėn Malik
nė njė rast hyri nė njė xhami nė tė cilin ishte kryer
falja e namazit. Ai urdhėroi njė person qė tė thėrriste
ezanin e ikametin dhe ai doli imam qė t`ua falte namazin.
Ndėrsa Urve Ibėn Zubejri ka thėnė: Nėse arrij nė xhami
dhe njerėzit e kanė thirrur ezanin dhe ikametin, atėherė
ezani dhe ikameti i tyre mjafton edhe pėr tė tjerėt qė
vijnė pas tyre. Kjo ėshtė pėrzgjedhje e Hasan Basriut,
Shabiut dhe Ibrahim Nehaiut (tė tre kėta dhe Urveja
gjithashtu numėrohen nga tabiinėt e vjetėr dhe mė tė
dijshėm). Vetėm se Hasan Basriu ka thėnė se preferohet
thirrja e ikametit.
Duke mos u zgjeruar mė shumė, themi se nėse faleni nė
shtėpi ose nė xhami me vonesė pasi tė jetė thirrur ezani
e ikameti, atėherė do tė ishte e qėlluar qė ta thirrni
ikametin edhe njė herė para se tė filloni faljen. Ndėrsa
nėse nuk e thirrni ezanin veēmas edhe njė herė, nuk
prish punė, edhe pse nėse e bėni kėtė do tė ishte mė
mirė dhe do tė keni shpėrblim. Allahu e di mė sė miri!