Sikurse edhe pėr shumė gjėra tė tjera nė Kuranin famėlartė
flitet edhe pėr hapėsirėn dhe kohėn. Nė ajetet e mėposhtme
thuhet:
Atje ngjiten engjėjt dhe Ruhi (Xhibrili) nė njė ditė qė
zgjat pesėdhjetė mijė vjet. (Mearixh, 4)
Ai i kordinon tė gjitha ēėshtjet prej qielli deri nė tokė e
pastaj tė gjithė Atij do ti shkojnė nė Ditėn e cila sipas
llogaritjes tuaj zgjat njė mijė vjet. (Sexhde, 5)
Natyrshėm lindin pyetjet:
Pse ėshtė shkurtuar koha?
Pse vlerėsimi i shkurtimit tė kohės dallohet nė dy ajetet e
lartėpėrmendura?
Nė ajetin e parė kuranor dita pėrmendet se ėshtė e gjatė
pesėdhjetė mijė vjet, ndėrsa nė ajetin e dytė njė mijė vjet,
edhe pse Kurani nė dy ajetet e lartėpėrmendura e potencon
lėvizjen, konkretisht tė ngjiturit?
Pėrgjigje mė tė mirė nė kėtė pyetje, nė frymėn e komentimit
shkencor tė Kuranit, jep drejtori i katedrės sė Shkencave
Natyrore pranė Fakultetit tė Femrave tė Universitetit Ein
Shems nė Kajro, ai ėshtė Dr. Mensur Muhammed Hasib Nebij.
Dr. Mensuri thotė: Allahu e di mė sė miri, por pėrgjigjen e
drejtpėrdrejtė dhe bindėse nė lidhje me kėtė ēėshtje,
pėrkatėsisht problematike, duhet ta kėrkojmė nė parimet
themelore tė teorisė sė relativitetit tė Ajnshtajnit,
ndoshta atėherė do ta kuptojmė elokuencėn shkencore tė
Kuranit, ku do tė vėrejmė se gjendemi para pėrsosshmėrisė sė
madhe
me tė cilėn polemizojnė ata individė qė veten e
konsiderojnė tė mėdhenj e qė nė tė vėrtetė sjanė asgjė
tjetėr pėrveē se kokėfortė, tė pandjeshėm, tė verbėr dhe tė
pavetėdijshėm.
Mė tej Dr. Mensuri vazhdon: Ajnshtajni e anuloi hapėsirėn
dhe kohėn nė teorinė e tij tė njohur tė relativitetit, nė
vitin 1905 kur tha: Nuk mundemi tė bėjmė fjalė pėr kohėn
dhe tė lėmė pasdore hapėsirėn, gjithashtu nuk mundemi tė
bėjmė fjalė pėr hapėsirėn e tė mos e marrim nė konsiderim
kohėn. Duke marė parasysh se gjithēka lėviz, ndėrsa ajo
gjithēka duhet ta ketė kohėn e vet
e meqė gjithēka lėviz
shpejt, koha e tij e lėvizjes do tė pakėsohet nė raport me
kohėn e lėvizjeve tė tjera dhe do tė jetė mė e ngadalshme
se sa e tyre.
Kėtė shkurtim tė kohės ne nuk e kuptojmė
Shtrohet pyetja:
Pse? Sepse lėvizja jonė nė tokė ėshtė e pamjaftueshme nė
raport me shpejtėsinė lėvizėse, shpejtėsia e sė cilės ėshtė
300.000 kilometra nė sekondė, pėrkatėsisht 186.000 milje nė
sekondė, qė nė tė njejtėn kohė ėshtė edhe absolutisht
shpejtėsia mė e madhe. Sa pėr ilustrim, trupthat atomik
lindin dhe zhduken dhe pas njė kohe tė caktuar jeta u
zgjatet, duke marrė parasysh shkurtimin e kohės, kuptohet
nėse lėvizin me shpejtėsinė e dritės
Pėr shembull, le tė paramendojmė njė raketė e cila lėviz me
shpejtėsi 10 nga shpejtėsia e dritės nė drejtim tė planetit
i cili ėshtė larg nesh 20 vite tė dritės, domethėnė nė
largėsi prej 120 miliard miljesh dhe nėse kjo raketė arrin
tė kalon njė distancė kohore prej 25 vitesh sipas kalendarit
tonė tė tė llogariturit, atėherė kjo kohė e njėjtė
shkurtohet nė 15 vjet nė raport me kozmonautėt qė gjenden
brenda nė raketė!!!
Kjo, gjithnjė sipas teorisė sė relativitetit tė
Ajnshtajnit, qė do tė thotė se prindėrit qė gjenden brenda
nė raketė mund ti paramendojmė se pas kthimit nga udhėtimi
astronautik janė bėrė mė tė rinj se sa fėmijėt e tyre, tė
cilėt i kanė lėnė nė Tokė, pasi 30 vitet e zgjatjes sė
udhėtimit tė tyre tė nisjes dhe kthimit nga hapėsira, i
pėrgjigjen kohės prej 50 vitesh tė jetuara nė Tokė
Sipas kėsaj teorie, rruga e cila zgjat me mijėra vite
sipas llogaritjes tokėsore tė kohės, mundet tė zgjasė vetėm
njė ditė nė raport me ekuipazhin nė raketė, kuptohet nėse
shpejtėsia e lėvizjes i afrohet shpejtėsisė sė dritės.
Me tė drejtė shtrohet pyetja: Vallė si mund ta kuptojmė
shkurtimin e tillė tė kohės nė raport me ata anėtarė tė
ekuipazhit, tė cilėt udhėtojnė me shpejtėsi tė
jashtėzakonshme? A mund tė besojmė se mund ti vizitojmė
edhe pikat e fundit dhe mė tė largėta tė kozmosit dhe tė
kthehemi nė sipėrfaqen e Tokės para se tė pėrfundojė jeta
jonė? Gjithashtu kur do tė kthehemi do ta gjejmė gjeneratėn
e dytė dhe ndryshime tė shumta nė Tokė, ndryshime kėto qė na
bėjnė me dije dhe na tregojnė se kanė kaluar mijėra vjet nė
raport me banorėt e Tokės tė cilėt nuk kanė udhėtuar
?
E gjithė kjo do tė ndodhte me kusht qė udhėtimi tė
zhvillohet me shpejtėsi e cila ėshtė e pėrafėrt me
shpejtėsinė e dritės, pa marė parasysh pamundėsinė e
realizimit tė njė udhėtimi tė tillė, pasi raketa e cila do
tė udhėtonte me kėtė shpejtėsi do tė duhej tė harxhonte
lėndė djegėse (karburante) as mė shumė e as mė pak se dhjetė
mijė herė mė tepėr se sa mbarė harxhimi i lėndėve djegėse
pėr njė vit nė tėrė rruzullin tokėsor! E pamundshme apo jo!?
Ky ėshtė problemi i shkurtimit tė kohės nė rast tė
shpejtėsive tė mėdha, tė cilat i afrohen shpejtėsisė sė
dritės tė cilėn e vė nė dukje Ajnshtajni.
Me tė drejtė vetvetiu shtrohet njė tjetėr pyetje: A vėrehet
nė mėnyrė tė dukshme pėrsosshmėria shkencore e shkurtimit tė
kohės e pėrmendur nė Kuranin Fisnik nė dy ajetet e
lartėshėnuara tė sures Mearixh dhe Sexhde?
Disa pohojnė se ekziston kundėrthėnie, pėrkatėsisht
kontradiktė nė pėrmbajtjen e kėtyre dy ajeteve kuranore,
duke marrė parasysh dallimin e shkurtimit tė kohės nė tė dy
udhėtimet
Dr. Mensuri vazhdon: Mirėpo, kjo nuk ėshtė kontradiktė, por
pėrkundrazi, pėrsosshmėri shkencore. Sipas teorisė sė
relativitetit, koha shkurtohet duke u varur nė shpejtėsinė
e shtuar. Sipas kėsaj, ngjitja e enjėjve dhe Xhibrilit
(alejhi selam) do tė ndodhė nė njė ditė e cila ėshtė e
barabartė me kohėn prej pesėdhjetė mijė vitesh dhe qė
njėkohėsisht jep kufizim (ngushtim) mė tė madh kohor,
pėrkatėsisht shpejtėsia e tė ngjiturit ėshtė mė e madhe
,
por tė ngjiturit nė ajetin tjetėr do tė pėrfundojė nė njė
ditė e cila ėshtė e barabartė me njė mijė vjet, qė do tė
thotė njė kufizim (ngushtim) mė tė shkurtėr kohor.
Mirėpo kėtu nuk ka kontradiktė, pėrkundrazi, e gjithė kjo
ėshtė plotėsisht e kuptueshme, pasi tė gjithė ne e dimė se
engjėjt dhe Xhibrili (alejhis-selam) janė krijesa drite, tė
cilat ngjiten mė shpejtė se krijesat tjera pėr tė cilat
bėhet fjalė nė ajetin tjetėr.
Shtrohet
pyetja: A e ka lexuar Albert Ajnshtajni Kuranin para
shpalljes sė teorisė sė relativitetit? apo Muhamedi (Paqja
dhe bekimi i Allahut qofshin mbi tė!) pėr tė cilin biografėt
pohojnė dhe vėrtetojnė besueshėm se nuk dinte shkrim-lexim.
e ka njohur teorinė e relatitivitetit para se tė shpallej
kjo teori njė mijė e treqind vjet pas vdekjes sė tij?!!
Kjo vlen sa pėr informim pėr ata tė cilėt me padije dhe me
kokėfortėsi pohojnė se gjoja Kurani ėshtė vepėr njerėzore
Pėrsosshmėria shkencore, - vazhdon mė tej Dr. Mensuri, nuk
pėrfundon vetėm me shkurtimin e kohės. Folja jearuxhu, e
pėrmendur nė dy ajetet e sipėrpėrmendura tė Kuranit, nė
apektin gjuhėsor do tė thotė: Ngjitje shtegut tė
shtrembėrt e jo vijės sė drejtė. Shtegu i shtrembėrt
ėshtė parimi themelor i teorisė sė relativitetit, bashkim
pėr tė gjitha lėvizjet e materieve dhe forcave nė vasionė
(hapėsirė), teori tė cilėn Ajnshtajni e elaboroi nė vitin
1916 pėr ta shpjeguar barazpeshėn (ekuilibrin). Pohimin e
tij e plotėsoi me pjerjen e dritės sė planetit nė kozmos dhe
matjen e shtigjeve tė shtrembėrta.
Albert Ajnshtajni thotė: I tėrė kozmosi shtrihet nė
sipėrfaqe, e cila ėshtė nė trajtė tė sferės sė mbushur si
balonė, i mbyllur nė vetvete, qė do tė thotė se kozmosi nuk
ėshtė brenda balonės, por me trupat e vet e formon
sipėrfaqen e balonės. Kėshtu qė, pėr rrjedhojė, lėvizja e
materieve nė kozmos ėshtė pjertazi e jo drejtė.
Lidhur me kėtė pohim tė Ajnshtajnit, Dr. Mensuri thotė:
Kėtė mė sė miri e shpjegon folja jearuxhu qė ėshtė
pėrdorur nė ajetet e sipėrpėrmendura, e jo ndonjė shprehje
tjetėr, pėr shpjegimin e udhėtimeve vasionike, qė shpie
tamam nė precizitetin shkencor, sikur qė pėrdoret edhe nė
ajetet kuranore vijuese:
Edhe sikur
Ne tu hapnim atyre njė derė nė qiell dhe tė ngjiteshin
vazhdimisht lart nė tė (e tė shihnin engjėjt e
fshehtėsisė).
(Hixhr, 14)
E di se
ēka futet nė Tokė dhe ēka del prej saj dhe ēka bie nga
qielli e ēka ngjitet nė qiell
(Sebeė: 2)
Ėshtė thėnė se kozmosi ngjan sikurse njė balonė. Ajnshtajni
llogariti se gjysma e kozmosit ėshtė e barabartė me 35
bilion vite tė dritės. Largėsia e trupave tė kozmosit njėri
nga tjetri ėshtė vėrtetuar dhe shkencėrisht ėshtė
argumentuar. Nė lidhje me kėtė tregon edhe ajeti kuranor
vijues:
Ne kemi
ngritur qiellin me forcėn tonė, por me tė vėrtetė mundemi
edhe mė tepėr.
(Dharijatė, 47)
Kjo do tė thotė qė Allahu i Madhėruar qiellin, respektivisht
kozmosin, e ndėrtoi (ngriti) me Fuqinė e Pėrsosshmėrisė sė
Vet qysh nė periudhėn parahistorike, nė gjėrėsi shumė tė
madhe; si dhe zgjerimin e qiellit, qė ėshtė dukuri
konstante, nė pėrputhshmėri me zgjerimin e kozmosit, gjė qė
edhe kjo shkencėrisht ėshtė vėrtetuar, tė cilėn e vėrtetoi
(shpalli) Hebeli pas llogaritjes qė filloi nė vitin 1929 e
qė vazhdon deri nė ditėt e sotme
Pasi qė Krijuesi, sipas Cilėsive tė Veta, dallohet nga
krijesat e Tij, Ai ėshtė i Vetmi qė nuk ka kufij, Ai ėshtė i
Vetmi qė ėshtė mbi hapėsirėn dhe kohėn, siē na tregon ajeti
kuranor vijues:
Ai ėshtė i
pari dhe i fundit, i Dukshmi dhe i padukshmi. Ai ėshtė i
Gjithdijshėm pėr ēdo send!
(Hadid, 3) dhe
e Tij ėshtė ēka ka nė qiej dhe ēka ka nė
Tokė
(Bekare, 255)
Sipas kėsaj, - vazhdon Dr. Mensuri, Allahu i Madhėruar
ėshtė Krijuesi i pėrhershėm. Ekzistenca e krijesave ėshtė e
kufizuar me kohėn, ndėrsa ekzistimi i Krijuesit ėshtė i
pėrhershėm pėr ēdo kohė. Ai nuk ka tė kaluar, tė sotme dhe
tė ardhme. Ai, i Madhėruar qoftė, ėshtė pėrherė i
Pėrhershmi
Allahu i Madhėruar krijesave tė veta ua ka dhėnė kohėn,
kurse Ai Vetė ėshtė mbi rrjedhat e kohės. Gjithēka qė Atij i
ėshtė e njohur, vetmė ka ndodhur. Argument pėr kėtė ėshtė se
Allahu i Madhėruar i pėrshkruan ngjarjet e Ditės sė Gjykimit
me foljen e kohės sė shkuar, edhe pse ajo (Dita e Gjykimit)
ka tė bėjė me tė ardhmen
Erdhi
(ėshtė afruar) caktimi i Allahut (Kiameti), pra mos kėrkoni
ngutjen (ardhjen para kohės) e tij!...
(Nahl, 1)
dhe do
ti fryhet (vėrejtje:
folja nė tė ardhmen) surit dhe tė gjithė do ti tubojmė.
(vėrejtje: folja gjithashtu nė tė ardhmen) (Kehf, 99)
Allahu i
Madhėruar nuk ėshtė i kufizuar me kohėn dhe hapėsirėn. Ai
ėshtė prezent (gjendet) nė Tokė dhe qiej. Musa (alejhi selam)
bisedoi me Allahun e Madhėruar nė tokė (kodrinėn Turi-Sina),
ndėrsa vulės sė Pejgamberėve, Muhamedit (Paqja dhe bekimi i
Allahut qofshin mbi tė!) nė natėn e Israsė dhe Miraxhit, ia
zbuloi dhe tregoi shenjat e Tij mė tė mėdha nė mbretėrinė
qiellore (Fronin e Tij, Arshin), ku koha dhe hapėsira
gjithashtu ishin tė anuluara.
Nė fund, Dr. Mensuri thotė: Allahu i Madhėruar, deri diku,
edhe neve na ka dhėnė aftėsi qė tė lirohemi nga nocionet
kohė dhe hapėsirė me anė tė imagjinatės, ėndėrrave etj. Me
anė tė imagjinatės, imagjinon vitet e shkuara sikur tė mos
kishin kaluar fare. Kurse nėpėrmjet ėndėrrave thyhet bariera
e kohės dhe hapėsirės, pasi kjo forcė (pra, thyerja e
nocionit kohė dhe hapėsirė, shėn. i pėrkth.) ėshtė shenjė e
shpirtit tė njeriut dhe dėshmi se shpirti ėshtė i pavdekshėm,
i pėrjetshėm.
E njėjta gjė ndodh edhe me vetė shpirtin i cili del
(largohet) nga gjymtyrėt e trupit, dhe pa marė parasysh
kohėn dhe hapėsirėn, me anė tė shpejtėsisė sė vet, shpejtėsi
kjo qė vetėm Allahu i Madhėruar e di, mbėrrin nė botėn
tjetėr, ahiret.
Pėrgatiti: Erion Sula