Fjala kuranore i ngjan njė qelize... Qelizat pėrtėrihen dhe
nė njė qenie tė gjallė, nė tė shumtėn e rasteve, pėrngjajnė
nė njėra-tjetrėn, kurrė nuk pėrsėriten, por gjithherė
ndryshohen. Njė gjė e njėjtė vėrehet edhe nė fjalėn
kuranore. Vėrejmė se po ato fjalė pėrsėriten me qindra herė
nė Kuran, po nė tė njėjtėn kohė konstatojmė se ato nuk janė
pėrsėritje. Fjala kuranore ēdoherė ka domethėnie e kuptim
tė ri. Na shpie nga tėrėsia nė hollėsi. Degėzohet nė degė,
sikurse fara qė jep rrėnjėn, trungun, degėt dhe gjethet,
pastaj lulet dhe frytin... Ajo gjithnjė ėshtė (tė
themi) portokalli, qė nėpėrmes hollėsive tė tij shfaqet
kėrcyelli i vėrtetė i portokallit. Edhe sikur disa herė ta
lexojmė Kuranin, ēdo herė do tė kuptojmė diēka tė re nė tė.
Tė marrim pėrshembull fjalėn shkencė nė Kuran. Do tė vėrejmė
se shkenca nė fillim vjen nė kuptimin rrethorė, nė formė
vėshtrimi, nė krijimin e qiejve dhe tė tokės. Pak mė tej do
tė shohim se si vėshtrimi do tė detajizohet: si janė
krijuar devetė dhe si ėshtė ngjitur qielli, si
janė pėrqėndruar malet dhe si ėshtė krijuar toka... Kjo
ėshtė biologji, astrologji, gjeologji, gjeografi dhe dituri
tė tjera tė njohura sot. Kurani, pastaj na hedh kundrimin
nė anėn tjetėr. Thuaj! Udhėtoni nėpėr botė dhe shikoni si
kanė pėrfunduar ata mė parė... Ky ėshtė njė vėshtrim
historik, ose Udhėtoni nėpėr botė qė tė shihni atė qė Ai
e ka krijuar prej asgjėsė (hiēit)...
Ta vėshtrojmė ajetin vijues: Ne ēojmė erėra tė cilat
pllenojnė (mbarėsojnė)... Komentatorėt e hershėm, kėtė ajet
e komentuan si alegori. Erėrat i ndjekin rėrėt dhe zbret shi
i cili e pllenon tokėn. Sot, kjo ėshtė fakt se era i ndjek
rėrėt e elektrizuara pozitive dhe ndeshen me ato negative,
atėherė pasojnė vetėtimat, bubullimat dhe zbret shiu. Dhe e
dyta, sot dijmė se bota bimore ekziston mashkull dhe femėr.
Me ndihmėn e erės, e cila e shpėrndanė pluhurin prej lules
nė lule, kryen mardhėniet seksuale (tė tyre) dhe kėshtu
bota vazhdon mė tejė.
I Lartėsuar ėshtė Ai qė krijoi ēifte tė gjitha (dy lloje)
nga ēka mbinė nga toka, nga vetė ata (njerėzit) dhe nga ēka
ata nuk dijnė. (Jasin:36). Njeriut tė shekullit tė
shtatė asnjėherė nuk i shkoi mendja se edhe materia e
bimėt, nė pėrgjithsi, janė ēifte. Rryma elektrike nuk ėshtė
gjė tjetėr veē rezultat i dy poleve (negative
dhe pozitive). Thėrmia e atomit qė deri vonė mendohej se
ėshtė pjesa mė e vogėl e materies pėrbėhet nga bėrthama tė
cilėn e rrethojnė elektronet, kurse vetė bėrthama e atomit
pėrbėhet nga protonet dhe neutronet. Pra, ēdo gjė
nė gjithėsi (veē Allahut tė vetėm) ėshtė ēift.
Ata tė cilėt pėrveē Allahut marrin mbrojtės, janė tė
ngjajshėm me merimangėn, tė cilat vetes i thurin shtėpi,
kurse shtėpia mė e dobėt, vėrtetė ėshtė shtėpia e
merimangės, sikur ta dijnė ata kėtė. (Ankebut, 41)
Vėmendjen e tėrheq fjalia shtėpia e merimangės ėshtė mė e
dobėta... Aty nuk thuhet pejza ose rrjeta, por shtėpia.
Kjo i ka shkaqet dhe arsyet e veta. Shkenca zbuloi se pejza
e (rrjetės sė) merimangės, ėshtė mė e fuqishme se ato prej
ēelikut, pėr tri herė. Gjithashtu, ėshtė mė e fuqishme dhe
mė elastike sesa peri i mėndafshit. Ajo pėr merimangėn
paraqet kėshtjellė dhe strehimore tė sigurtė. Pse Kurani
atėherė thotė se Ajo ėshtė mė e dobėta, duke e pėrfunduar
ajetin me fjalėn: Sikur ta dijnė ata kėtė. Kjo fshehtėsi
u zbulua kohėve tė fundit. Merimanga femėr ėshtė ndėrtuese
e shtėpisė. Ajo e thurė rrjetėn dhe sundon nė teritorin e
saj. Pas mbarėsimit (femra) e mbytė mashkullin dhe e ha. Tė
rinjtė, sapo dalin prej vezėve e hanė njėri-tjetrin. Ēdo
mysafir qė i afrohet rrjetės, ajo e mbytė dhe e ha. Ajo pra
ėshtė zhdukėse e jo shtėpi. Ajo ėshtė shtėpia mė e dobėt
pėr tė gjithė ata qė duan tė strehohen. Shkenca vetėm tani
po i zbulon thėniet e Kuranit, para mė shumė se 14 shekujsh.
Falėnderimi i qoftė Atij qė ka krijuar ēift prej ēdo gjėje,
ēka mungullon prej tokės dhe prej vetė atyre (ēift dhe prej
atyre qė ata nuk dijnė. (Jasin,36) Ka qenė e njohur se i
Gjithdijshmi i ka krijuar nė ēifte, njerėzit, shtazėt,
xhinėt, e, edhe bimėt, por jo edhe sendet. Edhe prej ēdo
gjėje Ne krijuam ēift pėr ju qė mendoni. Shkenca i zbuloi
edhe kėto. Elektriciteti e ka polin pozitiv dhe negativ;
magnetizmi ėshtė i polizuar nė dy anėt; nė atom gjenden
elektronet dhe pozitronet, protonet e neutronet; nė kiminė
organike, ekzistojnė molekula e djathtė dhe e mėngjėr. Nė
kohėn e fundit, pėrveē materies u zbulua edhe antimateria.
Shkenca, u pajtua me Kuranin se kozmosi ėshtė i krijuar nė
gjashtė etapa: arkaike (mė e vjetra); parapalezoike (gjendje
e flaktė); eozoike (lajmėrohet jeta e parė); palezoike
(peshqit); neozoike (shtazėt) dhe kenozoike (mė tė
pėrsosurat).
Ne kemi mėsuar se para miliarda vitesh, bota ishte njė copė
materie dhe ngjau eksplodimi i madh nė thelbin e asaj mase
tė madhe tė materies dhe copat e mėdha tė materies filluan
tė fluturojnė nė tė gjitha anėt. Nga ky eksplodim ėshtė
krijuar sistemi diellorė dhe galaksia. Kėto janė zbulimet
qė shkeca i bėri kohėve tė fundit. Kurse njė arab
analfabet nė shkretirė, pėrpara mė shumė se 1400 vjetėsh,
ka mundė tė dijė pėr teorinė e eksplodimit te madh dhe
rritjen e gjithesisė, apo jo?! Dhe ja ēfarė ka thėnė sipas
udhėzimit tė Zotit: A nuk e shohin mosbesimtarėt se qiejt
dhe toka kanė qenė njė tėrėsi, porse Ne i kemi ndarė nė
pjesė-pjesė...?! Ai ėshtė i Cili e ka krijuar natėn dhe
ditėn, Diellin dhe Hėnėn. Tėtėra notojnė nėn kupėn e
qiellit... Nėse i shtrojmė njė pyetje njė biologu se kur
ka filluar jeta? Ai do tė na thoshte se jo prej shumė
kohėsh shkenca e zbuloi qė para miliarda vitesh metrja
ecenciale nė detė ka filluar tė prodhojė protoplazmėn, prej
sė cilės ka rrjellė ameba, e prej atij lloēi tė detit janė
zhvilluar tė tėra gjallesat. Me fjalė tjera, tėrė jeta
rrjell nga deti, nga uji... Para 14 shekujsh, sigurisht se
asnjėfarė shkenctari apo poeti nuk do tė ia qėllonte kėtij
zbulimi shkencor, kurse analfabeti i shkretirės, i
udhėzuar prej Allahut tha: ...dhe Ne nga uji krijojmė ēdo
gjė tė gjallė. A nuk do tė besojnė?! Vetėm sot shkenca
zbuloi se materia nė fillim ishte njė tėrsi e palėvizshme
dhe se ishte nė formė tė gaztė, e nxehtė, e trashė dhe
ngjitur, pastaj u shkaktua njė shpėrthim (me urdhėrin e
Allahut) nė kėtė materie para mė shumė se 5.000.000.000.000
vjetėsh. Kėshtu qė, ajo tėrėsi filloi tė zhvillohet dhe tė
largohet, ndėrsa materia u vu nė lėvizje tė pėrhershme, siē
thotė Allahu i Lartėsuar. Dhe qiellin Ne me duart Tona e
krijuam, dhe Ne patjeter e zgjerojmė atė.
Ai (Allahu) e mbulon ditėn me natėn, qė me tė shpejtė e
ndjek atė... (A'rafė, 54) ...Ai (Allahu) natėn ia
mbėshtjell (vendit tė) ditės dhe ditėn ia mbėshtjell
natės... (Zumer, 5) Ti (O Zot) e fute natėn nė ditėn dhe
Ti (O Zot) e fute ditėn nė natėn... (Ali Imran, 27) Ja
pra, se si Kurani paralajmron se nata dhe dita ndjekin njėra
tjetrėn vazhdimisht, e njė gjė e tillė nuk ndodh pėrveē
nėse toka ėshtė e rrumbullakėt, e kjo ėshtė ajo qė thirri
Galileu (meqė ndoshta nga muslimanėt kishte dėgjuar njė gjė
tė tillė), tė cilin kisha e ndoqi pėr ta likuiduar. Jurij
Gagarini pas kthimit nga udhėtimi i tij rreth Tokės, tha se
kishte vėrejtur ndjekje tė shpejtė tė errėsirės dhe dritės
mbi Tokė, pėr shkak tė rrotullimit tė saj.
Mendimtari prendimor kėrkoi tė ndajė shkencėn nga feja,
sepse feja e tij (e krishterė) i thoshte: Pema e cila iu
ndalua Ademit, pėr t'a ngrėnė ishte pema e diturisė dhe
pasi ai ngrėni prej saj, atij iu shtua dituria
(syēeltėsia). Kėshtu shkruan Dhiata e Vjetėr (Teurati),
kurse klerikėt e komentuan se kur Ademi hėngri nga ajo pemė
iu shtua dituria e amshueshme, gjė e cila shkaktoi
hidhėrimin e Zotit ndaj tij dhe e largoi nga mėshira e Tij.
Shkenca pėrparoi vetėm atėherė kur u muar njė kahje
krejtėsisht e kundėrt dhe jo mė shumė se para dy shekujve.
Kurse para mė shumė se 1400 vjetėve Kurani filloi revelimin
me fjalėt: Lexo, mėso, studio... Dijetarėt e dijnė se
cilėsia me tė cilėn Allahu nderoi Ademin ishte e kundėrt me
atė qė ishte thėnė nė Teurat. Dituria ishte shkak i
nderimit tė Ademit e jo shkak i pėrzėnies sė tij. Nė Kuran
1400 vjet mė parė u tha: Mandej e mėsyu qiellin (krijimin
e qiellit) e ai ishte tym. Dhe atij e edhe tokės i tha:
'Qasuni urdhėrit Tim me dėshirė apo me dhunė'. Ata tė dy
thanė: 'Po i qasemi me dėshirė. (Fusilet, 11). Shkenca
njėherė kėtė tym e quajti mjegull, por vetėm nė kohėn e
fundit zbuloi se ai nuk ėshtė mjegull, por tym, sepse
mjegullat janė tė ftohta, kurse ky tym i ekzistencės
pėrmban njė sasi tė nxehtėsisė. Tymi pėrbėhet nga gazrat e
pėrziera me materie tė ngurtė e ėshtė i errėt. I tillė ishte
tymi prej tė cilit filloi ekzistenca. Prandaj sot shkenca
fjalėn e gabuar mjegull e zėvendėsoi me fjalėn tym gjė qė
Kurani e bėri 1400 vjet mė parė.
Mikroskopi u zbulua nė shekullin 16, kurse shkenca deri nė
shekullin 19 nuk dinte se njeriu u krijua nė etapa. Kurani
kėtė e ka treguar 1400 vjet mė parė, kur ka thėnė: Ēėshtė
me ju qė Allahut nuk i shprehni madhėrinė qė meriton.?! Kur
Ai ju krijoi nė disa etapa. (Nuh, 13-14). Kėto etapa
Kurani i ka emruar me emra tė posaēėm: farė (nutfeh), gjak i
ngjizur (alekah), copė mishi (mugdah), eshtra (idhamė), dhe
nė fund mveshja e eshtrave me mish. Shkenca, jo shumė larg,
ka zbuluar se njeriu u krijua prej bashkėdyzimit tė
sekrecioneve tė mashkullit dhe femrės. Ajo pikė e spermės
pėrqėndrohet nė mitėr si njė kokėrr (farė) gjashtėditėshe.
Pra, veza e fekonduar fillon e zhvillohet gjashtė ditė
para fekondimit. Ajo qė ka filluar ndarjen i pėrngjanė
shushunjės (ushujzės). Kėtė etapė Kurani e ka pėrmendur si
gjak i ngjizur (aleka), por nė etapėn copė mishi (mugdah) i
pėrngjanė njė sendi tė pėrtypur nė formė ēėmēakėzi apo
druri. Embrioni merr formėn e njeriut pas 40 apo 42 ditėve,
sepse nė kėtė periudhė embrioni fillon tė marrė veēoritė e
njeriut. Kurani thotė: Ai ju krijoi juve nė barqet e nėnave
tuaja, krijim pas krijimi (etapė pas etape) nė tri
errėsira... (Zumer, 6) E, shkenca sot e shpjegon se
embrioni zhvillohet nė brendi tė mbėshtjellėsve tė errėt tė
cilat janė:
1. Muri i jashtėm i barkut tė femrės. 2. Muri i mitrės. 3.
Pėlhura e brendshme, e cila e mbėshtjell embrionin. Ndarjet
shkencore tė zhvillimit embrional nė barkun e nėnės janė tė
komplikuara dhe tė pakuptimta, sepse kjo ndarje bazohet nė
numra, tė cilat sipas Kuranit i pėrmendem mė parė. Pėr
ndarjen qė shpjegon Kurani, Prof Moor thotė se ėshtė ndarje
e plotė dhe e pėrsosur shkencore, ndarje e lehtė e
kuptueshme dhe e dobishme. Nė njė hadith profeti as ka
thėnė: Ēdo njeri prej jush krijohet nė barkun e nėnės 40
ditė... Dhe Kur fara (nė mitėr) mbushė 42 net, Allahu e
dėrgon njė engjėll qė i jep formėn... Shkenca vetėm kohėve
tė fundit vėrtetoi, se embrioni ditėn e 42-tė pėrjeton njė
ndryshim.
Eshtė vėrtetuar shkencėrisht se nė kohėn e akullt nėpėr tė
cilėn veē ka kaluar Toka, tokat arabe kanė qenė kopshte e
lumenj. Akullnajat janė shtresuar nė polin e ngrirė tė
veriut, mandej ka filluar lėvizja e tyre nė drejtim tė
jugut dhe kur i janė afruar gadishullit arabik, natyrisht
ka ardhur deri te ndryshimi i klimės. Kėshtu tokat arabe
kanė qenė mė sė shumti nė botė tė mbuluara me kopshte e
lumenj. Shkenca vėrteton, gjithashtu, se kjo gjendje do tė
pėrsėritet. Koha e dytė e akullt ka filluar. Kėto akullnaja
do tė lėvizin edhe njė herė prej polit tė veriut nė drejtim
tė jugut dhe tashmė janė nė rrugė qė tu afrohen zonave tė
afėrta me tokat arabe. Njėra prej argumenteve tė forta pėr
kėtė konstatim, ėshtė ajo qė dėgjoni se ēdo dimėr furtunat
e akullta godasin vendet nė veri tė Europės dhe Amerikės.
Kjo ka qenė rrugė e gjatė dhe e mundimshme shkencore pėr ta
zbuluar, kurse para 1400 vjetėve Muhamedi (alejhi selam) ka
thėnė: Nuk do tė vijė momenti (kataklizma) derisa tė
rikthehen tokat arabe nė kopshte e lumenj. (Transmeton
Muslimi, kap. i zekatit, njėsia 18, hadithi 60)
Kurani thotė: A nuk dinė ata tė cilėt nuk besuan se qiejt
dhe toka ishin tė ngjitura, e Ne i ndamė ato tė dyja dhe
ujin e bėmė bazė tė jetės sė ēdo sendi... (Enbija, 30).
Pėr kėtė pjesė kuranore prof. Alfred Korner, njėri ndėr
shkencėtarėt mė tė njohur botrorė nė lėmin e gjeologjisė,
tha: Jam i sigurtė se para 1400 vjetėve, personi qė nuk
kishte fare njohuri rreth fizikės bėrthamore, sipas mendimit
tim, ishte i pa mundur ta zbulojė atė me anė tė mendjes sė
tij se Toka e qiejt kan pasė tė njėjtėn bazė, etj.
Para 1400 vjetėsh nė Kuran u tha: Ai lejoi dy detet tė
puqen ndėrmjet tyre. Ndėrmjet atyre tė dyve ėshtė njė
pengues qė ata tė dy nuk e kapėrcejnė.. (Rrahman, 19-20).
Shkenca ka aritur njohuri se detrat e njelmėt nuk janė
ashtu siē i shohim ne, njė det, por detra tė ndryshėm, tė
cilėt ndryshojnė nga njėri-tjetri me dendėsi, njelmėsi dhe
nxehtėsi. Kjo pėr herė tė parė u zbulua mė 1942. Me
pėrsosjen e satelitėve dhe me anėn e studimeve nga largėsia
ėshtė bėrė e mundur tė fotografohen zonat detare dhe
kufijtė detarė nė mes pjesėve tė ndryshme oqeanike. Nga
andej vėrehen dete me ngjyra nga mė tė ndryshmet. Disa dete
i shohim me ngjyrė tė kaltėr tė mbydhur. Disa me ngjyrė tė
zezė, disa tė tjerė anojnė nga ngjyra e gjelbėr. Shkaku i
ndryshimit tė kėtyre ngjyrave ėshtė ndryshimi i temperaturės
mbi sipėrfaqen e deteve, mirėpo nėse ndalesh pranė detit
nuk mund t'i vėresh kėto ndryshime. Kėto janė mburoja e nuk
shihen vetėm se me anė tė teknologjisė. Po me ēfarė
teknologjie i pa Muhamedi (alejhi selam)...? Nėse pjesa e
dytė e ajetit, shkencėrisht vėrtetohet kėshtu, atėherė si
spjegohet pjesa e parė e tij ku thuhet: Ai lejoi dy detet
tė puqen nė mes tyre... Mendimi i komentatorve tė njohur
tė Kuranit ėshtė se merxhe ka kuptim etimologjik tė
pėrziesh. Dhe mė nė fund shkenca bėri njė tjetėr zbulim.
Detet pėrzihen me njėri-tjetrin. Ujrat e detit Mesdhe hyjnė
nė ujin e oqeanit Atlantik dhe anasjelltas, e nė mes tyre
ėshtė njė pengesė ujore nė shkallė tė pjerrtė. Uji i dy
deteve gjatė kalimit nė tjetrin, kalon nėpėr kėtė pengesė e
gjatė kalimit nėpėr tė i humb veēoritė e tij, e merr
veēoritė e detit nėpėr tė cilin kalon.
Nė kaptinėn Err-Rrum, ajeti 1-3 thuhet: Elif Lam, Mim.
Bizantinėt (romakėt) u mundėn nė tokėn mė tė afėrt (mė tė
ulėt), por pas disfatės sė tyre ata do tė ngallnjejnė. Kjo
na jep me kuptue se ai ėshtė vendi mė i ulėt i rruzullit
tokėsorė vendi ku u mundėn bizantinėt, e ai historikisht
ishte vendi afėr Kudsit (Jerusalemit). Shkenca kėtė tė
vėrtetė e zbuloi para pak dekadash.
Kėshilltari shkencor i presidentit Karter Frank Pres,
kryetar i Akademisė sė Shkencave pėr Amerikėn, shkroi njė
libėr nė tė cilėn paraqiti disa zbulime tė reja shkencore.
Nė tė, nė faqen 488 ka sqaruar formėn e kodrės e cila ka
formė shtylle. Nė faqen 413 shohim fotografinė e njė kodre,
ku kodra ėshtė njė pjesė e vogėl, ndėrsa rrėnjėt e thella
duken nėn shtresėn e fundit. Kurse nė faqen 435 thotė:
Kodrat luajnė rrol me rėndėsi nė pėrforcimin e kores sė
sipėrfaqes sė Tokės. Por, Kurani kėtė e ka thėnė mė shumė se
1400 vjet mė parė: Kurse kodrat ia pėrforcoi. (Naziat,
32) Dhe kodrat i bėri si shtylla (Nebe, 7) Ai vuri kodra
(tė forta) nė Tokė, ashtu qė ajo tė mos lėkundet me ju
(Nahėl, 15)
Prof. Armstrong, astronaut dhe shkencėtar i njohur nė
Amerikė, i cili punon pėr agjensinė e hulumtimeve
astronomike nė gjithėsi NASA, vuri nė dukje zbulimin e ri
shkencor nė lidhje me metalin e hekurit. Ai thotė: Nė ēdo
element bashkohen grimca tė vogla tė elektroneve, protoneve
etj, mirėpo qė tė bashkohen kėto grimca nė bėrthamė tė ēdo
elementi nevoitet fuqi. Fuqia e nevojshme pėr formimin e
atomit tė hekurit duhet tė jetė sa katėr herė energjia e
tėrė sistemit diellor. As energjia e Diellit, e Tokės, e
Hėnės e Saturnit e planeteve tjera sė bashku nuk mjafton nė
formimin e njė atomi tė hekurit. Nisur nga ky fakt,
shkencėtarėt thonė se ky ėshtė element i huaj, i cili si i
formuar ka arritur nė Tokė e nuk ėshtė formuar nė tė. Kėtė
dukuri Kurani e ka sqaruar 14 shekuj mė parė kur ka thėnė:
Ne e kemi zbritur edhe hekurin, qė nė tė ka forcė tė fortė
dhe dobi pėr njerėz. (Hadidė,25)
Vėrtet, ata qė mohuan argumentet tona, do t'i hedhim ata nė
zjarr. Sa herė qė u digjen lėkurėt atyre, Ne ua ndėrrojmė
nė lėkura tė tjera qė ta shijojnė dėnimin. Allahu ėshtė i
Plotfuqishėm dhe i Drejtė nė atė qė vepron. (Nisa,56)
Vetėm disa vjetė mė parė mjeksia zbuloi se dhembjen e ndjen
vetėm lėkura ku gjenden shqisat ndijuese. Atėherė a nuk
ėshtė ajeti i lartshėnuar njė sinjalizim pėr kėtė? Pėr
ndryshe, ēfarė kuptimi ka fjala e Allahut: Sa herė qė u
digjen lėkurat atyre, Ne ua ndėrrojmė nė lėkura tė tjera qė
ta shijojnė dėnimin (zjarrin). Muhamedi (alejhi selam) nuk
jetoi nė kohėn tonė qė tė zbulonte diēka tė tillė me mjetet
bashkėkohore tė mjekėsisė, por atė e mėsoi Njohėsi i ēdo
fshehtėsie, Krijuesi i njerėzimit, se djegia e thellė e
lėkurės shkatėrron indet nervore me anė tė dhembjes. Kėshtu
para 1400 vjetėve dha njohuri pėr indet nervore nėn
lėkurė...
Atė qė Allahu dėshiron ta udhėzojė, ia zgjeron zemrėn atij
pėr (ta pranuar) Islamin. Kurse atė qė dėshiron ta lėrė tė
humbur, gjoksin e tij ia bėn shumė tė ngushtė, sikur tė
ngjitej nė qiell (lartėsi tė larta)... (En'am, 125) Ky
ajet zbulon dy fshetėsi: e para, sa mė lart qė tė ngrihet
njeriu nga rruzulli toksor, aq mė shumė i ngushtohet
frymėmarrja, e kjo ėshtė ajo qė shkenca bashkėkohore e
dėshmoi. E Dyta, se njeriu njė ditė do ta vėrjetojė kėtė
vetvetiu dhe do tė ngjitet nė lartėsi qiellore. Ja pra,
janė ditėt tona qė i vėrtetojnė kėto thėnie kuranore.
Allahu ėshtė ai qė ngriti qiejt me shtylla qė nuk i
shihni... (Rrad, 2) Ajeti sqaron se qiejt (tė cilėt janė
shtatė, qė shkenca ende nuk i ka zbuluar) dhe Toka kanė
shtylla por tė padukshme. Sot dijetarėt vėrtetuan kėtė
thėnie, duke zbuluar se planetet qėndrojnė nė pozicionet e
tyre sipas ligjit tė gravitacionit, tė cilin e krijoi Allahu
i Lartėsuar, ndaj planetet qėndrojnė nė pozicionet e tyre,
pėrndryshe do tė shkatrrohej ēdo gjė.
O turmė e xhinėve dhe e njerėzve, nėse keni mundėsi tė dilni
prej kufinjve tė qiejve e tė Tokės, dilni, por nuk do tė
mundeni tė dilni pos me njė fuqi tė fortė (qė ju nė kėtė
kohė tė shekullit tė shtatė nuk e posedoni) (Rrahman, 33)
Zhvillimi teknin bashkėkohor argumentoi apo praktikoi kėtė
fjalė tė Allahut tė Lartėsuar me urdhėrin e Tij. Pra, Allahu
u thotė njerėzve se ju mund t'i kaloni kufinjtė e qiellit
vetėm nėse posedoni ndonjė fuqi tė madhe, e dihet se ēfarė
fuqie e madhe nevoitet pėr ēarjen e qiellit.
Edhe kuajt (i krioji Zoti yt) edhe mushkat edhe gomerėt,
pėr t'iu hipur atyre dhe si stoli, e Ai do tė krijoi (pėr
hipje) ēka ju (tani) nuk dini. (Nahl,8) Shtazėt e
pėrmendura nė fillim ishin mėnyra e vetme e transportimit
tė asaj kohe. Por Allahu thotė se nė tė ardhmen do tė
krijojė mėnyra tė reja (tė cilat njeriu i shekullit tė
shtatė nuk i dinte. Koha e veturave dhe e aeroplanėve e
vėrtetoi kėtė. Por meqė Allahu nuk pėrcaktoi, nuk do tė
thotė se nuk mund tė bėhen edhe zbulime tė reja nė kėtė
pikpamje.
E ti (Muhamed dhe ti njeri) i sheh kodrat dhe mendon se ato
janė tė palėvizshme, ndėrsa ato kalojnė sikurse kalojnė
retė, (kjo ėshtė) mjeshtėria e Allahut qė pėrsosi ēdo send,
e Ai ėshtė hollėsisht i njohur se ē'punoni. (Neml, 88)
Ajeti sinjalizon se Toka rrotullohet, pėr ndryshe ēdo tė
thotė lėvizja e kodrave? Ky realitet u zbulua pesė shekuj
mė parė nga Koperniku tė cilin kisha e akuzoi si
mosbesimtar dhe e dogji nė turrėn e druve nė vitin 1543.
Nuk mund tė thuhet pra se Koperniku qe i pari ai qė e dha
kėtė realitet, sepse Kurani e ceku kėtė 1400 vjet mė parė.
Ne i dėrgojmė erėrat mbarsuese e nga qielli (retė) lėshojmė
shi... (Hixhr, 22) Sot ėshtė bėrė e njohur se ngurtėsimi i
avullit tė ujit nė formė tė pikave tė shiut nuk ndodh edhe
nėse lagėshtia nė atmosferė arrin 400 %, derisa tė
bashkohen nė thėrmia shumė tė vogla tė kripura apo nė formė
akulli e tė cilat i bartin erėrat, dhe kur ata takohen me
atmosferė tė lagėsht fillon tė dendėsohet ajo dhe pastaj me
urdhėrin e Allahut lėshohet shiu nga to. Gjithashtu, me anėn
e erės edhe bimėt mbarėsohen, duke e pėrcjellė farėn prej
njėrės nė tjetrėn.
Dhe Ne qiellin ua bėmė si njė kulm tė sigurtė, por ata
refuzojnė ajetet tona. (Enbija, 32). Qielli pra ėshtė ai qė
mbron tokėn sikurse kulmi shtėpinė. Vallė, prej kujt e
mbron atė? Dijetarėt bashkėkohorė thonė: Sikur shtypja
atmosferike toksore tė ishte pak mė e ulėt sa qė ėshtė nga
rruzulli toksor, atėherė shkėndjiat e shumta qė ēajnė
horizontet e jashtme do ta godasin Tokėn nė tė gjitha
pjesėt e saj. Dhe me kėtė rast do tė ndizej ēdo gjė
ndezėse, atėherė qielli nuk do tė ishte mburojė. Biologu
Frenk Alen nė librin e tij Zoti zbulohet nė shekullin e
diturisė thotė: Toka ėshtė e mbėshtjellur me njė materie
tė gaztė, e cila pėrmban gazrat e nevojshme tė jetės dhe
ajo ngrihet mbi rruzullin toksor mė teper se 500 milje. Kjo
mbėshtjellje e Tokės arrin dendėsinė e nevojshme qė ta
pengojė derdhjen e miliona shkėndijave vrasėse pėr ēdo ditė
nė Tokė... Dhe kjo mbėshtjellje atmosferike ruan shkallėn e
nxehtėsisė sė nevojshme pėr jetė. Po ashtu, ajo bart
avullin e oqeaneve dhe tė deteve nė vendet e largėta brenda
kontinenteve ku edhe shndėrrohet nė shi, i cili ringjallė
Tokėn pas vdekjes sė saj. Kurse shiu ėshtė burimi kryesor i
ujit tė ėmbėl, i cili sikur tė mos ekzistonte, Toka do tė
shndėrrohej nė njė shkretirė pa shenja jete...
Betohem nė vendqėndrimin e yjeve. E ky betim ėshtė i madh
sikur ta dini... (Uakia, 75-76) Nė kohėn kur u shpall
Kurani, kjo ishte krejtėsisht e pakuptueshme. Por sot ne e
dimė se grupi i yjeve mė tė largėta me qiellin tonė ėshtė
larg nesh afro 700.000 mijė vjetė drite, kurse drita pėr
njė sekond kalon 300.000 km. Mirėpo vendqėndrimi i yjeve
edhe sot e kėsaj dite po i mundon dijetarėt. Koha kur
dijetarėt do tė mund ta vizatojnė harten e tyre, do tė jetė
njė kohė e re pėr historinė njerėzore. Dijetari i
astroanutikės James Jines, thotė: Studimi i vendqėndrimit
tė yjeve do ta jap ēelėsin e njė panorame mė tė bukur qė ka
parė syri i njeriut, do tė na mundėsojė shikimin e njė
qielli tė ēuditshėm e tė gjėrė edhe do tė kuptojmė nga ajo
ēfarė nuk kishim kuptuar. Sikur tė kemi mundėsi t'i
skicojmė vendqėndrimet e yjeve pėrgjithsisht, njė gjė e
tillė do tė na ofronte sqarimin e realitetit tė
gjithėsisė.
Ai (Allahu) ėshtė qė bėri Diellin shndėritės, e Hėnėn e
bėri dritė... (Junus, 5) I madhėrueshėm ėshtė Ai qė
krioi yjet nė qiell dhe vendosi nė tė njė shndėritės
(Diellin) dhe njė Hėnė ndriēuese. (Furkan, 61) Nga kėto dy
ajete kuptohet se Dielli ėshtė shndėritės (shndėrit vetiu),
ndėrsa Hėna e huazon dritėn. Shkenca kėtė e shpjegoi kohėve
tė fundit, kur u tha se Dielli ėshtė i zjarrtė, ndėrsa Hėna
e huazon dritėn nga Dielli.
Edhe Dielli udhėton pėr nė cakun e vet. Ky ėshtė pėrcaktim
i Ngadhėnjyesit, tė Dijshmit (Jasin:38) Ky ajet sinjalizon
zbulimet mė tė reja shkencore se Dielli ka dy lėvizje
kaluese nga lindja rreth njė ylli shumė tė madh. Eshtė
interesant se i njėjti ajet kuranor lexohet nė dy kiraete
(mėnyra leximi). I pari siē spjeguam derimė tanni, kurse nė
tė dytin thuhet se udhėton pa cak, pa kufi, pandėrprerė. Nė
kuptimin e parė nėnkuptohet rrotullimi i Diellit rreth atij
ylli tė madh, kurse nėnkuptimi i dytė njofton rrotullimin e
tij rreth boshtit tė vet pandėrprerė.
Zotit tėnd nuk mund t'i fshihet as nė Tokė as nė qiell, as
sa grimca mė e vogėl sa ajo e mė e madhe, e ēdo gjė ėshtė e
shkruar nė librin e qartė. (Junus, 61) Deri vonė mendohej
se atomi ėshtė thėrmia mė e vogėl. Por Kurani thotė se
Allahut nuk i fshihet asgjė, as grimca mė e vogėl. Pastaj
arriti shkenca t'i ndajė atomin nė protone dhe neutrone qė
janė pjesėt mė tė vogla se atomi. Nga pjesa e ajetit ...
nė Tokė as nė qiell dijetarėt bashkohorė thanė se po tė
njėjtat thėrmi janė edhe nė qiell.
A nuk bėmė Ne Tokėn tė pėrshtatshme (pėr jetė)? Ndėrsa
kodrat i bėmė shtylla tė saj? (Nebe, 6-7) Mė 1956
dijetarėt zbuluan se malet e larta kanė rrėnjė tė thella nė
tokė tė cilat luajnė rrolin e shtyllave. Gjatė hulumtimeve
u zbulua se trashėsia e sipėrfaqes sė Tokės nėn male arrin
35 km, derisa nė sipėrfaqe tjera rreth 5 km. E sikur tė mos
ekzistonte njė gjė e tillė, nuk do ta mbante Toka. Kodrat
dhe shtyllat e saj janė identike, sepse tė gjitha ato janė
tė ngulitura nė Tokė, e po ashtu edhe kodrat. Ngulitja e
shtyllave dallohet sipas ngurtėsisė, formės dhe masės sė
ngulitur nė Tokė, e poashtu edhe kodrat. Mė interesante nga
e gjithė kjo ėshtė se shtyllat duhet tė jenė pėrgaditur
para ngulitjes sė tyre nė Tokė, e po ashtu edhe kodrat,
sepse ato u formuan nga veprimet xhveshėse, pastaj i
paraqiti ato shtypja ansore e kontinenteve tė vjetra.
Shtyllat nuk mund tė nguliten vetiu nė Tokė por duhet njė
fuqi e jashtme qė t'i ngulitė ato, kėshtu qė edhe kodrat u
ngulitėn me ndihmėn e njė fuqie tė jashtme qė t'i ngulitė
ato, kėshtu qė edhe kodrat u ngritėn me ndihmėn e fuqisė
shtypėse vertikale, etj.
Betohem nė detin e ndezur. (Tur, 6) Dhe kur detet tė vlojnė
si zjarr i flakėruar. (Tekuir, 6) Dhe kur detet tė
eksplodojnė. (Infitar, 3) Hulumtimet shkencore vėrtetuan se
nėntoka ėshtė zjarr i flakur, e posaēėrisht nėndetet.
Ndoshta shumėkush nuk beson se mund tė ndizet uji, i cili e
shuan zjarrin, por njė gjė e tillė u vėrtetua kur u hodhėn
bombat atomike nė ishujt e Japonisė nė fund tė luftės sė
dytė botrore. Ato bomba e ndanė ujin nė hidrogjen dhe
oksigjen, me kėtė rast u dogjėn njė numėr i madh i
japonezėve.
E kur qielli tė ēahet dhe kur yjet tė shkatėrrohen. Kur
qielli tė pėlcasė. Dhe kur qielli tė ėshtė rjepur. E kur
qielli tė ēahet e tė bėhet i kuq si vaji i shkrirė... Kėto
janė ajetet qė vėrtetojnė atė qė tha D. Valter nga
Universiteti i Kanzasit, i cili kishte qėndruar duke
vėshtruar planetet dhe yjet 15 vjetė. Ai ishte i bindur se
yjet bashkė me Diellin, Hėnėn dhe Tokėn do tė ēahen e do tė
shkapėrderdhen dhe galaktika e jonė do tė tretet nė
gjithėsinė e gjėrė. Ēdo gjė qė ka fillim ka edhe mbarim.
Dijetari amerikan Eduard Ksil thotė: Zbulimet shkencore pa
qėllim vėrtetuan se gjithėsia ka fillimin dhe nuk mund tė
fillojė vetvetiu. Kurse dijetari James Jeens thotė:
Gjithėsia nuk ėshtė pa fillim.
Kurani thotė: Ose veprat e tyre janė si errėsirat nė det tė
thellė, tė cilin e mbulojnė valė mbi valė dhe mbi ato retė e
dendura, pra errėsira njėra mbi tjetrėn sa qė nuk mund tė
shohėsh as dorėn e vet. Atij tė cilit Allahu nuk i jep
dritė, ai nuk ka pėr tė patur dritė. (Nurė, 40) Deri sot
shkenca nuk ka qenė nė dijeni pėr kėto errėsira. Por sot
shkenca spjegon ato qė Kurani na ka shpjeguar 1400 vjet tė
shkuara dhe thotė: Shkenca i zbuloi kėto pas pėrdorimit tė
nėndetėsve nė thellėsi tė mėdha. Njeriu nėse zhytet nė
thellėsi nėn 200 metra, nuk mund tė mbesė gjallė. Por
nėndetėset kanė bėrė tė mundur studimin. Errėsirat qė
shtresohen njėra mbi tjetrėn formohen nga dy shkaqe. Kėto
dy shkaqe janė rezultat i humbjes sė ngjyrave shtresė pas
shtrese. Rrezet e dritės pėrbėhen nga shtatė ngjyra, kur
kėto rreze zbresin nė ujė, shtatė ngjyrat shpėrndahen dhe
kėshtu pjesa e lartė absorbon ngjyrėn e kuqe nė dhjetė
metrat e sipėrme. Nėse njė zhytės, zhytet nė thellėsi prej
30 metrash, e lėndon trupin e i del gjak e dėshiron ta
mshohė atė, nuk mund ta shohė ngjyrėn e kuqe, sepse rrezet e
kuqe nuk ekzistojnė. Pas kėsaj uji absorbon ngjyrėn e
portokalltė e nė thellėsi prej 50 metrash, fillon ta
absorbojė ngjyrėn e verdhė, kurse nė thellėsi prej 100
metrash absorbon ngjyrėn e gjelbėr e kėshtu me radhė.
Ndėrkaq, nė thellėsi prej 200 metrash uji absorbon ngjyrėn
e kaltėr. Kėto janė errėsira njėra mbi tjetrėn siē thotė
Kurani. Sa i pėrket shkakut tė dytė ai ndodhė pėr shkak tė
pengesave qė pengojnė dritėn sepse rrezet ndriēuese qė
zbresin nga dielli, njė pjesė tė tyre e absorbojnė retė,
kurse pjesėn tjetėr e shpėrndajnė dhe kėshtu formohet
errėsirė nėn re. Kjo ėshtė errėsira e parė, e kur zbresin
rrezet ndriēuese nė detin e valosur, ato refletohen nė
sipėrfaqen e valėve dhe japin shkėlqim. Thellėsia detare
ndahet nė dy pjesė kryesore, kurse nė mes ekziston njė valė
ndarėse. Kjo valė e brendshme nuk ėshtė zbuluar deri nė
vitin 1900. Nėn kėtė valė gjendet errėsira, kėshtu qė edhe
peshqit nė kėto zona nuk shohin me sytė e tyre por ata
posedojnė burime drite nė trupin e tyre... Nėndetėset nė
kėto zona duhet tė pėrdorin burime drite artificiale qė tė
shohin rrugėn e tyre... A thua kush e lajmroi Muhamedin pėr
kėto gjėra qė shkenca i zbuloi pas 1400 vjetėve. Ai ėshtė
Allahu, Krijuesi i kėsaj mrekullie. Ēėshtė e vėrteta,
Kurani pėrmban edhe shumė thėnie tė tjera, pėr tė cilat
shkencės i mbetet ti zbulojė mė vonė. Disa mendojnė se
Kurani ėshtė vetė shkenca, por njė gjė e tillė refuzohet
sepse Kurani pikė sė pari ėshtė Fjalė e Zotit, kurse
shkenca ėshtė mendim apo pėrpjekje pėr zbulimin e fjalėve
tė Zotit. Shkenca ndonjėherė mund tė dėshtojė, kurse fjalėt
e Zotit asnjėherė nuk dėshtojnė. Kurani ėshtė nxitės i madh
pėr zbulime, por ai nuk ėshtė vetė shkenca sepse ėshtė mbi
shkencėn. Ai ėshtė burimi, kurse shkenca gjurmuesi. Ai na
zbulon tė kaluarėn, tė tashmen dhe tė ardhmen. Me njė
fjalė, fillimin dhe mbarimin.
Shkėputur nga revista
"Horizonti"