Secili prej
nesh posedon potencial dhe fuqi intelektuale. I arsimuari ka
potencial intelektual mė tepėr se ai qė ėshtė mė pak i
arsimuar ose analfabeti. Edhe nėse tė gjithė pėrpiqemi ti
bashkojmė mendjet tona, nuk do tė arrijmė
ti harmonizojmė dhe ti integrojmė nė njė. Secili
harmonizohet nė atė gjė varėsisht nga aftėsitė qė posedon.
P.sh.: nėse mbahet njė ligjėratė nė njėrin prej drejtimeve
shkencore, atė mund ta kuptojė vetėm ai qė ėshtė i
specializuar nė atė drejtim. Nėse nė atė ligjėratė marrin
pjesė edhe ata qė nuk kanė njohuri paraprake pėr atė degė
shkencore, atėherė humbet harmonia dhe integrimi.
Kjo ndodh nė ēdo drejtim tė krijimtarisė,
mirėpo kur e analizon Kuranin, i cili ėshtė Fjalė e Allahut
tė Lartėsuar, do tė shohėsh se tė gjithė besimtarėt
harmonizohen dhe shkrihen nė tė. Ata njerėz nuk i bashkon
as lidhja shkencore, as ajo kulturore, por ata i bashkon
lidhja e besimit. Nuk dallohet as ai qė nuk e di kuptimin e
fjalės hyjnore, nė tė cilin nuk e pengon asgjė tė shkrihet i
tėri nė atė ekstazė tė ėmbėlsisė sė fjalės hyjnore, siē
aludon ajeti i Kuranit:
Allahu e shpalli tė folmen mė tė mirė,
librin, tė ngjashėm nė mrekulli, tė pėrsėritur herė pas herė
(me kėshilla e dispozita), qė prej (dėgjimit tė) tij
rrėnqethen lėkurat dhe zemrat e tyre. Ky (libėr) ėshtė
udhėzim i Allahut, me tė udhėzon atė qė do. E atė qė Allahu
e le tė humbur, pėr tė nuk ka ndonjė udhėzues.
(Zumer, 23)
I gjithė njerėzimi, duke filluar prej
njeriut tė parė e deri te njerėzit e sotėm, janė krijuar nė
njė formė, por secili prej tyre ka tiparet dhe veēoritė qė e
dallon nga njėri-tjetri. P. sh.: babai e njeh tė birin e vet
nė mesin e miliona njerėzve. Edhe i biri e njeh babanė dhe
nėnėn e vet nė mesin e tė gjithė atyre njerėzve vetėm me njė
tė shikuar.
Ēdo njeri dallohet jo vetėm me shifrėn e
veēantė gjenetike, por edhe me shenjat e gishtėrinjėve tė
tij, prandaj nuk mund tė gjesh dy njerėz me shenja tė njėjtė
tė gishtėrinjėve. Kujtojmė kėtu ajetin e Kuranit:
Po, do t'ia tubojmė! Duke qenė se Ne jemi
tė zotėt t'ia rikrijojmė si kanė qenė edhe majat e gishtave
tė tij. (Kijame, 4)
Jo vetėm kjo, por ēdo njeri e ka edhe erėn e
veēantė tė trupit tė tij. Po ashtu edhe djersa e asnjė
njeriu nė botė nuk ėshtė e njėjtė me djersėn e njė tjetri.
Shkencėtarėt kanė konstruktuar aparatin i
cili i dallon njerėzit mbi bazėn e analizės sė djersės.
Kohėve tė fundit, me pėrparimin e shpejtė shkencor ėshtė
zbuluar se ēdo njeri e ka edhe shenjėn sekrete tė zėrit, e
cila i dallon prej miliona njerėzve tė tjerė.
Tė mahnitur nga madhėshtia e Krijuesit
Fuqiplotė, pėrkujtojmė ajetin e Kuranit:
...I lartė ėshtė Allahu , mė i bukuri
Krijues! (Muminun,14)
Allahu i Lartėsuar ka mbjellė drejtėsi dhe
dashuri nė zemrat tona pėr fėmijėt tanė. Ėshtė njė realitet
i pėrditshėm qė babai e do fėmijėn e vogėl mė shumė se tė
tjerėt. E do sepse fėmija mė i vogėl sado gjatė tė jetojė
babai do tė kalojė mė pak kohė nėn kujdesin e tij. Pėr kėtė
arsye, Allahu i Lartėsuar ia dhuroi babait dashurinė mė tė
madhe ndaj tė voglit pėr tia kompensuar atij kėto vite.
Nėse duam tė analizojmė njė argument i cili
vėrteton ekzistimin e Allahut tė Plotfuqishėm, atėherė duhet
ti pėrkujtojmė fjalėt e Kuranit:
E Tij ėshtė ēdo gjė qė ekziston nė qiej dhe
nė tokė dhe ēdo gjė qė gjendet nė mes tyre, edhe ē'ka nėn
dhe (tokė). (Ta Ha, 6)
Kur e lexojmė kėtė ajet tė zbritur para 14
shekujve, do tė mėsojmė se pėr njė kohė shumė tė gjatė
askush nuk e ka ditur kuptimin e vėrtetė tė kėtyre fjalėve
hyjnore: Edhe ēka nėn dhe (tokė)
Allahu i Lartėsuar na zbuloi se ēfarė ka nė
brendėsinė e tokės. Kur njerėzit filluan hulumtimin e
nėntokės, ata u mahnitėn me faktin se nė kėtė brendėsi
ekzistojnė thesare tė pakufijshme. Nėn tokė zbuluan: naftė,
ar, minerale tė ndryshme dhe ujėra tė shumtė nėntokėsor.
Zbuluan njė botė tė tėrė madhėshtore pėr ekzistimin e sė
cilės nuk kishin kurrfarė njohurish paraprake.
Allahu i Madhėruar sjell shumė argumente si
nė tokė ashtu edhe nė qiej, tė cilat sot i zbulon shkenca
bashkėkohore. Nėse ecim nėpėr rrugė do tė shohim argumente,
nėse ngjitemi nė male do tė shohim argumente, nėse ngjitemi
nė lartėsinė qiellore do tė shohim shumė shenja dhe
argumente.
Edhe bima mė e vogėl, e cila ka mbirė midis
shkrepave dhe shkėmbinjėve kodrinorė, ėshtė argument pėr ata
qė logjikojnė. Megjithėse e vogėl dhe e dobėt, fara e saj ka
arritur ta ēajė gurin dhe ti shtrijė rrėnjėt e holla
pejza-pejza nėpėr shkėmbinj. Ajo nė kėto kushte arrin tė
sigurojė ushqim tė mjaftueshėm pėr tu zhvilluar.
Shumė prej argumenteve nė tokė nuk kėrkojnė
asgjė mė tepėr prej nesh, vetėm tė thellohemi pak e tė
meditojmė pėr to, nė mėnyrė qė tė kuptojmė fuqinė absolute
tė Allahut dhe ti besojmė madhėrisė sė tij.
Pėr kėtė arsye, Allahu i Lartėsuar nė Kuran
thotė:
Po, Allahut ia kanė frikėn nga robėrit e
Tij, vetėm dijetarėt. (Fatir,
28)
Dijetarėt e vėrtetė duke hulumtuar dhe
studiuar krijesat e Allahut nė tokė dhe nė univers, i shohin
shumė prej sekreteve tė pėrsosmėrisė dhe tė mrekullisė sė
krijimit tė tyre.
Tė gjitha kėto argumente duhet tė jenė shkak
qė dijetarėt ti pėrulen dhe ti besojnė Allahut tė
Madhėruar. Mirėpo, mjerisht, dijetarėt materialistė nė vend
qė tė pėrkulen para madhėshtisė hyjnore, nuk i pushojnė
pėrpjekjet e tyre pėr tė sulmuar fenė dhe besimin nė
Krijuesin e kėsaj ekzistence, ashtu siē thotė ajeti i
Kuranit:
Sa e sa argumente ka nė qiej e nė tokė, tė
cilėt i shohin, por ata nuk i vėshtrojnė fare.
(Jusuf, 105)
Shkėputur nga libri me titull
Kurani dhe shkenca bashkėkohore i Ali Iljazit