Si e pėrmendėm,
feja e nxit shkencėn dhe ata, qė pėrdorin arsyen dhe ndjekin
ndėrgjegjen e tyre nė arritjen e kėrkimeve shkencore duhet
tė kenė besim tė fortė pasi ata kuptojnė shenjat e Zotit
menjėherė. Ata pėrballen me njė sistem pa tė meta dhe njė
kompleksitet perfekt tė krijuar nga Zoti nė ēdo rrugė
kėrkimi qė ata ndjekin dhe nė ēdo zbulim qė bėjnė. Si tha
dhe Profeti Muhamed, i Dėrguari i Zotit, paqja qoftė mbi tė,
ata veprojnė duke e ditur se "Ai qė del tė kėrkojė dije
ėshtė i devotė pėr hir tė Allahut derisa tė kthehet."3
Njė shkencėtar
qė po kryen kėrkime mbi syrin, pėr shembull, zbulon, edhe
duke e njohur sistemin e tij kompleks, se ai nuk do te
formohej kurrė nga njė proces gradual rastėsish. Ekzaminime
tė mėtejshme do ta ēojnė atė nė pėrfundimin se ēdo detaj nė
strukturėn e syrit ėshtė njė krijim i mrekullueshėm. Ai sheh
se syri pėrbėhet nga shumė pjesė qė punojnė bashkė nė
harmoni, duke rritur kėshtu mrekullimin e tij ndaj Zotit qė
e krijoi atė.
Po njėsoj, njė
shkencėtar qė vėzhgon kozmosin do ta shohė veten menjėherė
pėrballė mijėra ekuilibrave tė padiskutueshėm. Ai fiton mė
tej njė etje pėr dije pasi ka zbuluar se biliona galaksi dhe
biliona yje brenda kėtyre galaksive vazhdojnė tė ekzistojnė
nė njė harmoni tė madhe, nė njė hapsirė tė gjerė pa kufij.
Si i tillė,
njė besimtar ndėrfutet mė shumė dhe frymėzohet tė ndjekė
studime shkencore pėr tė zbuluar misteret e universit. Nė
njė nga artikujt e tij, Albert Ajnshtajn, gjeniu mė i madh i
erės sė kaluar, i referohet frymėzimit tė derivuar nga feja,
qė kanė shkencėtarėt:
Unė pohoj
se ndjenja universale fetare ėshtė motivi mė i fortė dhe
mė fisnik pėr kėrkime shkencore. Vetėm ata qė realizojnė
pėrpjekjet e mėdha dhe mbi tė gjitha pėrkushtimin, pa tė
cilin nuk mund tė kryhet punė nė shkencėn teorike, janė
nė gjendje tė kuptojnė forcėn e emocionit pa tė cilin,
kjo punė, edhe pse larg realiteteve tė drejtpėrdrejta tė
jetės, nuk mund tė kryhet. Ēfarė bindjeje tė thellė mbi
funksionimin e universit dhe ē'dėshirė tė fortė pėr tė
kuptuar duhet tė kenė pasur Kepleri dhe Njutoni sa tė
kalonin vite tė tėra pune individuale pėr tė zgjidhur
parimet e mekanikės qiellore!
Ata,
njohuria e tė cilėve rreth kėrkimeve shkencore rrjedh
kryesisht prej rezultateve tė tyre praktikė, zhvilllojnė
lehtėsisht njė nocion komplet tė gabuar rreth
mentalitetit tė atyre njerėzve, tė cilėt tė rrethuar nga
njė botė skeptike, kanė udhėzuar shpirtrat e tjerė nėpėr
botė, pėrgjatė shekujve . Vetėm ai qė e ka pėrkushtuar
jetėn e tij ndaj qėllimeve tė ngjashme mund tė ketė njė
kuptim tė gjallė rreth asaj qė i ka frymėzuar kėta
njerėz dhe i ka dhėnė forcėn pėr tė mbrojtur qėllimet e
tyre pavarėsisht nga dėshtimet e panumėrta. Ėshtė
ndjenja universale fetare ajo qė i jep njeriut njė forcė
tė tillė. Dikush ka thėnė, jo pa tė drejtė, se, nė kėtė
epokė materialiste vepruesit seriozė janė vetėm njerėzit
thellėsisht besimtarė.4
Johan Kepler
tregoi se ai iu fut rrugės sė shkencės pėr tė gėrmuar nė
veprat e Krijuesit, ndėrsa Izak Njutoni, njė tjetėr
shkencėtar i madh, tha se pėrfshirja kryesore qė qėndronte
pas interesit tė tij pėr shkencėn ishte dėshira e tij pėr tė
pasur njė ndjesi dhe dije mė tė plotė rreth Zotit.
Kėto ishin
shėnimet e vetėm disa shkencėtarėve mė nė zė tė historisė.
Kėta dhe qindra tė tjerė tė cilėt do t'i shtjellojmė nė
faqet nė vijim, arritėn tė besonin nė ekzistencėn e Zotit
duke eksploruar universin dhe, tė impresionuar nga ligjet
dhe fenomenet qė Zoti ka krijuar me Lavdinė e Tij,
pėrpiqeshin tė zbulonin mė tepėr.
Si do ta
shohim, dėshira pėr tė mėsuar mėnyrėn si Zoti krijoi
universin ka shėrbyer si faktori kryesor motivues pėr shumė
shkencėtarė gjatė historisė. Kjo ndodh sepse dikush, qė
percepton se universi dhe tė gjitha gjallesat janė krijuar,
gjithashtu percepton se ky krijim ka njė arsye. Arsyeja
pastaj ēon drejt kuptimit. Ėshtė prirja pėr tė kapur atė
kuptim, pėr tė zbuluar shenjat e tij dhe pėr tė gjetur
detajet e tij ajo qė lehtėson mjaft studimet shkencore.
Nėse,
sidoqoftė, mohohet fakti se universi dhe gjallesat janė
krijuar, ky kuptim gjithashtu humbet. Njė shkencėtar, qė
beson nė filozofinė materialiste dhe tek Darvinizmi, do
supozojė se universi ėshtė i paqėllimtė dhe se ēdogjė ėshtė
rezultat i rastėsisė sė verbėr. Si rrjedhim, vėzhgimi i
universit dhe i gjallesave do tė bėhej pa asnjė lloj qėllimi.
Pėr kėtė fakt, Ajnshtajni pohoi: "Nuk kam gjetur shprehje mė
tė mirė se "fetare" pėr besimin nė natyrėn llogjike tė
realitetit, pėr aq sa ėshtė e kapshme nga arsyeja njerėzore.
Kurdo qė kjo ndjenjė mungon, shkenca degjeneron nė
empiricizėm tė pafrymėzuar."5
Nė njė rast tė
tillė, qėllimi i vetėm i njė shkencėtari do ishte ose tė
fitonte famė e tė kujtohej nė histori ose tė pasurohej.
Qėllime tė tilla mund ta shmangin atė lehtėsisht nga
sinqeriteti dhe integrimi i tij shkencor. Supozojmė se, nė
njė ngjarje ku rezultati nė tė cilėn ai arriti me anė tė
kėrkimit shkencor bie nė kundėrshtim me pikėpamjen
konvencionale tė komunitetit shkencor, ai mund tė detyrohet
ta mbajė atė sekret nė mėnyrė qė tė mos i ikė fama qė ka,
apo tė merret nėpėr gojė, apo tė degradohet.
Pranimi pėr
njė kohė tė gjatė i teorisė sė evolucionit nė botėn
shkencore ėshtė njė shembull i kėsaj mungese sinqeriteti.
Shumė shkencėtarė, pėrballė fakteve shkencore, janė tė
bindur se teoria e evolucionit ėshtė mjaft larg aftėsisė sė
shpjegimit tė origjinės sė jetės, por ata nuk mund ta thonė
kėtė haptazi thjesht nga frika e pėrballjes sė njė reagimi
negativ. Nė kėtė linjė mendimi, fizikanti britanik H.S.
Lipson bėri rrėfimin e mėposhtėm:
Ne tani
dimė shumė mė tepėr rreth gjallesave sesa dinte Darvini.
Ne dimė si punojnė nervat dhe unė e shikoj ēdo nerv si
njė kryevepėr tė inxhinjerisė elektrike. Dhe ne kemi
qindra milionė syresh nė trupin tonė
"Modelim" ėshtė
fjala qė mė vjen ndėr mend pėr kėtė ēėshtje. Por,
kolegėt e mi biologė nuk e pėlqejnė.6
Fjala "modelim"
ėshtė prerė nga literatura shkencore thjesht se nuk pėlqehet,
me shumė shkencėtarė qė dorėzohen pėrpara dogmatizmave tė
tilla. Nė lidhje me kėtė Lipson thotė:
Nė fakt,
evolucioni u shndėrrua, nė njė farė mėnyre, nė njė fč
shkencore; pothuajse tė gjithė shkencėtarėt e kanė
pranuar atė dhe shumė janė pėrgatitur tė 'pėrthyejnė'
vėzhgimet e tyre pėr tu pėrshtatur me tė.7
Kjo situatė e
padėshirueshme ėshtė rezultat i mashtrimit tė "shkencės
pazot" qė mbuloi komunitetin shkencor duke filluar nga mesi
i shekullit tė 19-tė. Megjithatė, ashtu si tha dhe
Ajnshtajni, "shkenca pa fenė ėshtė e ēalė"8.Ky
iluzion e ka ēuar shkencėn jo vetėm drejt qėllimeve tė
gabuara por gjithashtu krijoi shkencėtarė tė cilėt, edhe pse
i njihnin gabimet, rrinin indiferentė pėrballė tyre.
Meqė
shkencėtarėt qė besojnė nė Njėshmėrinė e Zotit dhe Mbifuqinė
e Tij nuk kanė dėshira pėrfitimi pėr kėtė botė si status,
reputacion apo parą , pėrpjekjet e tyre pėr kėrkimet
shkencore janė tė sinqerta. Ata e dinė se ēdo mister nė
univers qė ata qartėsojnė do t'i rrisė mė tepėr njerėzimit
kuptueshmėrinė pėr Zotin, duke ndihmuar kėshtu nė zbulimin e
fuqisė dhe dijes sė pafund tė Tij. Tė konfirmosh ekzistencėn
e Zotit dhe t'ia tregosh njerėzve realitetin e krijimit,
ėshtė njė veprim shumė i rėndėsishėm adhurimi pėr njė
besimtar.
Tė udhėhequr
nga shqetėsime kaq serioze, shkencėtarėt besimtarė kryejnė
kėrkime tė gjera e tė rėndėsishme me njė entuziasėm tė madh
pėr tė zbuluar ligjet e universit, sistemet mahnitės nė
natyrė, mekanizmat perfektė dhe sjelljet inteligjente tė
gjallesave. Ata grumbullojnė rezultate tė mėdha dhe
pėrparojnė shumė. Ata nuk pengohen kurrė para problemeve qė
hasin dhe as nuk mėrziten kur nuk vlerėsohen nga tė tjerėt.
Kėrkojnė vetėm pėlqimin e Zotit pėr punėn qė bėjnė.
Pėrpiqen me
tėrė forcat pėr t'u shėrbyer besimtarėve tė tjerė dhe kjo
vetėm pėr kėnaqėsinė e Tij. Dhe ata nuk njohin kufij gjatė
endjes sė tyre tė gjatė. Mundohen tė bėjnė tė pamundurėn pėr
t'i shėrbyer njerėzve dhe tė jenė sa mė tė dobishėm pėr ta.
Pėr mė tepėr, pėrpjekjet e tyre tė sinqerta i bėjnė ata
mjaft produktivė dhe studimet e tyre arrijnė rezultate
pozitive.
Ata qė pohojnė
se shkenca duhet tė jetė e ndarė nga feja padyshim qė janė
nė gabim tė qartė. Mbi tė gjtha, ata qė nuk besojnė nuk mund
tė pėrjetojnė dot ngritjen shpirtėrore tė besimit. Projektet
shkencore tė cilat i fillojnė me mjaft zell shpejt bėhen
monotone dhe jofrymėzuese. Motivimi i tyre tani bėhet
pėrfitimi. Kėrkesa e pėrmbushjes sė dėshirave tė kėsaj bote
si tė mirat materiale, rang shoqėror, reputacion apo famė do
bėjė qė ata tė ndjekin ato kėrkime qė do tė kontribuojnė
direkt nė kėto pėrfitime personale. Pėr shembull, njė
shkencėtar qė mendon nė kėtė mėnyrė dhe qė motivohet nga
interesa pėr karrierė do ndiqte ato kėrkime qė do ta ēonin
drejt njė rritjeje nė pėrgjegjėsi. Ai nuk do tė ndėrmerrte
kurrė njė kėrkim pėr njė ēėshtje qė ai e mendon si tė
dobishme pėr njerėzimin por qė nuk i shėrben mė sė miri
interesave tė tij. Ose, n.q.s. do t'i duhej tė zgjidhte mes
dy temave kėrkimore, ai do tė zgjidhte atė qė do t'i sillte
mė shumė tė mira materiale apo prestigj, edhe pse zgjedhja
tjetėr mund t'i sillte pėrfitime njerėzimit. Shkurtimisht,
shkencėtarė tė tillė janė shumė pak tė vlefshėm pėr
njerėzimin, pasi nuk i shėrbejnė tė mirės sė pėrbashkėt,
pėrveē ratėve kur ka ndonjė shpėrblim nė mes. Kur mundėsia
pėr pėrfitime personale venitet, ashtu ikėn dhe dėshira pėr
t'i shėrbyer njerėzimit.
Profeti
Muhamed, I Dėrguari i Zotit, paqja qoftė mbi tė, gjithashtu
i pėrmendi dėmet e kėtij mentaliteti. Ai tha:
Mos merrni
njohuri me qėllim qė tė diskutoni me dijetarėt e tjerė
dhe tė provoni superioritetin mbi to, apo qė tė debatoni
me injorantėt, apo pėr tė tėrhequr vėmendjen e njerėzve.9
Nga ana tjetėr,
Profeti Muhammed lavdėronte pėrhapjen e dijeve tė dobishme.
Njė hadith thotė:
Zoti
dėrgon mirėsitė e Tij mbi ata qė i udhėzojnė njerėzit
pėr dije tė dobishme.10
Duke u
njoftuar pėr marrjen e mirėsive, entuziasmi dhe motivimi i
sinqertė i provuar nga njė njeri qė beson tek Zoti hapin
rrugė tė reja pėr tė, jo vetėm nė fushėn e shkencės por edhe
nė shumė sfera tė tjera tė jetės si arti, kultura e me
rradhė. Kėto shpirtra nuk veniten kurrė, por pėrkundrazi,
bėhen gjithnjė e mė tepėr entuziastė.
Harun Jahja
______________
1. Ibn Maxhah
1/224 dhe Tirmidhi 218, transmetuar nga Enes Ibn Malik..
2. Tirmidhi 279, Darimi dhe Darakatni, transmetuar nga
Abdullah ibn Mas`ud.
3. Tirmidhi 220
4. Albert Ajnshtain, Ide dhe Opinione, Shtėpia Botuese
Crown, Nju Jork, 1954
5. Letra pėr Mauris Solovin I, 1 Janar 1951; Arkivėt
Ajnshtain 21-174, 80-871, botuar nė Letra pėr Solovine, f.
119.
6. H. S. Lipson, Qėndrimi i fizikantit pėr Teorinė e
Darvinit,Prirjet Evolucionare tek bimėt, vol. 2, nr. 1,
1988, f. 6
7. H. S. Lipson, Shikimi i fizikantit rreth Evolucionit,
Buletini i Fizikės, vol. 31 (1980) f. 138
8. Albert Ajnshtain, Shkenca, Filozofia dhe Feja: Simpozium,
1941, kap. 1.3
9. Tirmidhi 225 dhe Ibn Maxhah, transmetuar nga Abdullah Ibn
Omar dhe Ka'b ibn Melik.
10. Tirmidhi 1392