Selam
alejkum! Allahu ju shpėrbleftė pėr punėn qė po bėni.
Unė kam disa pyetje pėr punėn e zekatit. Si jepet zekati
i grurit, i misrit, i pemėve dhe a jepet po atė ditė qė
vilen apo bėn qė atė dite tė caktohet sasia pėr zekat e
pastaj tė jepet mė vonė? Si dhe tash pėr tash nė Kosovė
ku ėshtė mė sė miri tė jepet zekati, pasi nuk di qė ka
ndonjė institucion qė merret me shpėrndarjen e tyre.
Kam njė motėr tė martuar dhe ka 5 fėmijė dhe kanė
gjendjen e vėshtirė dhe ne i japim miell. Desha tė dija
a lejohet qė ti jepet asaj zekati?
Pėrgjigjja:
Falėnderimet i takojnė Allahut, paqja dhe bekimet e Tij
qofshin mbi tė Dėrguarin e Tij Muhamed, mbi familjen e
tij,
mbi shokėt e tij dhe mbi tė gjithė ata qė ndjekin rrugėn e tij
deri nė Ditėn e Gjykimit.
Do t`u pėrgjigjemi pyetjeve tuaja nė lidhje me zekatin
radhazi duke mos u thelluar shumė
nė to.
1. Rendimentet bujqėsore pėr tė cilat
ėshtė i detyruar zekati
Fillimisht nė lidhje me zekatin e rendimenteve bujqėsore
duhet tė sqarojmė se ka mospajtim se cilat janė ato
kultura nė tė cilat obligohet zekati. Prandaj, duke mos
u thelluar nė shtjellimin e thėnieve, themi se ka ixhma
(konsensus) se zekati ėshtė vaxhib nė drithėra dhe nė
farėra qė thahen, depozitohen dhe qė pėrdoren pėr
ushqim, sikurse gruri, misri, elbi, orizi, fasulja e tė
ngjashme. Ndėrsa nė pemė (fruta) dhe perime, sikurse
molla, dardha, kumbulla, karota, bostani, kastraveci,
etj. ka mospajtim sa a jepet zekati apo jo.
Mendimi i Ebu Hanifes ėshtė se zekati nė
pemė dhe perime ėshtė i detyruar
sikurse nė drithėra, ndėrsa mendimi i dy nxėnėsve tė tij
(Ebu Jusufi dhe Muhamedi) dhe i xhumhurit (shumicės sė
juristėve) ėshtė se nė kėto gjėra nuk ka zekat dhe duket
se ky ėshtė mendim mė
i qėndrueshėm. Allahu e di mė sė
miri!1.
2. Sasia e zekatit
Sasia e zekatit nė rendimentet bujqėsore ėshtė njė e
dhjeta (ose 10%) e prodhimeve tė tokės nėse nuk i kemi
ujitur tė mbjellat artificialisht. Me fjalė tė tjera,
nėse ujitja ka ndodhur vetėm me shi apo me ndonjė formė
tjetėr pa mundin e njeriut, atėherė jepet 10 %. Nėse
pronari i tokės i ka ujitur tė mbjellat nė mėnyrė
artificiale, atėherė sasia e cila ėshtė obligative tė
jepet si zekat ėshtė 5% e prodhimeve. Buhariu shėnon nga
Ibėn Omeri se i Dėrguari (lavdėrimi dhe paqja qofshin
mbi tė) ka thėnė: Pėr produktet qė ujiten nga qielli
dhe nga burimet e tokės apo qė ujiten nga kanalet
tokėsore duhet dhėnė dhjetė pėr qind, ndėrsa pėr
produktet e tokės qė ujiten me ujitje artificiale duhet
dhėnė pesė pėr qind.
3. Nisabi i drithėrave dhe i fryteve
Nisabi ėshtė term sheriatik (نصاب), qė nėnkupton kuotėn
(sasinė) minimale tė pronės mbi tė cilėn obligohet
pagesa e zekatit. Me fjalė tė tjera, nisabi ėshtė kufiri
mbi tė cilin dhėnia e zekatit bėhet obligim.
Me nisabin nė rendimentet bujqėsore kemi pėr qėllim
sasinė e tė ardhurave nga toka, e cila, nėse arrihet,
obligohemi ta japim zekatin. Nėse nuk arrihet ajo kuotė,
atėherė nuk ėshtė obligativ zekati. Pėrcaktimi i sasisė
bėhet veēantė pėr secilin lloj tė rendimenteve
bujqėsore.
Hadithet e sakta e kanė pėrcaktuar nisabin e drithėrave
dhe tė fryteve (farėrave) nė sasi prej pesė vesekėsh (hamsetu
evsuk). Muhamedi (salallahu alejhi ue selem) thotė:
Nuk ka obligim pėr zekat nė mė pak se pesė vesekė.
Shėnon Buhariu, Muslimi dhe tė tjerėt. Ėshtė e
domosdoshme ta sqarojmė sasinė e veskut, e cila
pėrmendet nė hadithe tė shumta profetike nė tė cilat
flitet rreth sasisė sė nisabit, por para kėsaj duhet tė
kuptojmė vėllimin e sait, pasi pesha e vesekut
llogaritet me saė.
Sai ėshtė njė lloj ene e cila pėrdoret si njėsi matėse
dhe arrin vėllimin e katėr palė grushteve tė njė njeriu
tė rėndomtė. Ndėrsa pesha e kėsaj sasie (vėllimi i njė
sai) sipas njėsive matėse bashkėkohore sillet
pėrafėrsisht rreth 2156 gramė. Tani, pasi sqaruam se
vėllimi i sait me matjet bashkėkohore arrin
pėrafėrsisht 2.156 kilogramė, themi se te fukahatė ka
ixhma se vėllimi i njė veseku ėshtė 60 saė; ndėrsa pesė
vesekė arrijnė 300 saė.
Sipas njėsive matėse bashkėkohore, vėllimi i pesė
vesekėve arrin 646,8 kg. Pra nisabi i grurit dhe i
drithėrave sillet te 646 kg ose mund tė themi me shifėr
tė plotė 650 kilogramė. Kėshtu qė nėse pas korrjes
arrijmė prodhime nga toka prej drithėrave dhe farėrave
mė shumė se 646kg-650kg., atėherė e kemi nisabin dhe
obligohemi tė japim zekatin 10%, nėse nuk e kemi ujitur
artificialisht, dhe 5% nėse e kemi ujitur. Nė tė
kundėrtėn, nėse prodhimi i fituar nuk e arrin vėllimin e
kėtij nisabi, pra ėshtė mė pak se 650 kg, atėherė zekati
nuk ėshtė obligativ.
Sqarim i njėsive matėse nga koha e Muhamedit
salallahu alejhi ue selem dhe krahasimi i tyre me njėsi
matėse bashkėkohore
Muddi
Saė
Veseku
Pesė vesekė
Njė palė grushte
tė mbushura.
Pėrmban sasinė e katėr palė
grushteve tė mbushura, ose
katėr mudd arrijnė vėllimin e njė sai. Ndėrsa sipas
njėsive matėse bashkėkohore, njė saė arrin
pėrafėrsisht 2.156kg.
Pėrmban 60 saė dhe vėllimi i kėsaj
sipas njėsive matėse bashkėkohore arrin pėrafėrsisht
129.36kg.
Pėrmban 300 saė dhe vėllimi i kėsaj sipas njėsive
matėse bashkėkohore arrin pėrafėrsisht 646.8
kg2.
4. Koha kur obligohet zekati
Sa i pėrket kohės kur
jepet zekati, themi se momenti kur duhet tė jepet
ėshtė dita e korrjes. Allahu i Lartėsuar thotė:
...Hani frytat e tyre kur tė piqen dhe ditėn e
korrjes sė frytave jepeni atė pjesė qė ėshtė obligim
(ėshtė fjala pėr zekatin)... (En`am, 141) Por
pėr disa arsye, nėse vonohet pak, inshallah nuk prish
punė, sikurse gjetja e tė varfėrve, etj.
5. Kujt i jepet zekati
Pa u zgjeruar, themi se Allahu i Lartėsuar i ka
pėrcaktuar kategoritė e njerėzve tė cilėve u jepet
zekati. Prandaj rekomandohet qė ta shpėrndani sasinė
qė ju takon nė njėrėn nga kategoritė e pėrmendura nė
ajet. Allahu i Lartėsuar thotė: Allahu caktoi
obligim qė lėmosha (zekati) tju takojnė vetėm:
tė varfėrve (nevojtarėve), tė ngratėve (qė
skanė fare), punonjėsve (qė e tubojnė), atyre qė
duhet pėrfituar zemrat (tė dobėtėve nė besim),
e duhet dhėnė edhe pėr lirim nga robėria, tė mbyturve
nė borxhe, (luftėtarėve) nė rrugėn e Allahut
dhe atij qė ka mbetur nė rrugė. Allahu e di gjendjen e
robėrve, punon sipas urtėsisė sė vet. (Tevbe, 60)
6. Dhenia e zekatit familjes sė motrės sė martuar
dhe fėmijėve tė saj
Lejohet qė zekati t`i jepet motrės sė martuar,
familjes ose fėmijėve tė saj nėse ata janė tė varfėr
dhe nuk ka mundėsi tė jetojnė pa ndihmesėn e tė
tjerėve. Kjo pėr faktin se muslimanit nuk i lejohet
t`ua japė zekatin njerėzve tė cilėve e ka obligim t`i
mbajė dhe t`u sigurojė ushqim, sikurse fėmijėt, gruaja
dhe prindėrit. Ndėrsa motra, nėse ėshtė e pamartuar
ose e shkurorėzuar dhe jeton nė shtėpinė e prindit,
atėherė nuk lejohet t`ia japim zekatin, pasi ėshtė
obligim pėr prindin dhe pėr vėllanė qė tė kujdesen pėr
tė. Por nėse ajo jeton me burrin dhe ka familjen e
saj, atėherė obligimi pėr t`ia siguruar nevojat
jetėsore bie mbi burrin. Nėse ai ėshtė i varfėr dhe
nuk arrin ta bėjė kėtė, lejohet qė ne ta ndihmojmė atė
dhe t`ia japim zekatin. Allahu e di mė sė miri!
Alaudin
Abazi
25.7.2008
1
Shih Fikhul Islami Ve Ediletuh, dr. Vehbe Zuhejli,
vėll. 3, f. 1885.
2
Nė disa libra tė fikhut thuhet se nisabi i
rendimenteve bujqėsore arrin 750kg, kjo pėr faktin se ata e kanė
llogaritur peshėn e njė sai nė 2500 gramė, qė
nėnkupton se 300 saė arrijnė peshėn 750 kg.