Kurani, unik mes shpalljeve tė tjera
Kurani
ėshtė libri mė i lexuar nė botė. Vargjet e tij janė
recituar dhe recitohen me dashuri e respekt dhe janė
memorizuar e zbatuar nė praktikė nga besimtarėt
muslimanė nė mbarė botėn qė prej shekullit tė
shtatė, kur Kurani iu shpall Muhamedit (Paqja dhe
mėshira e Zotit qofshin mbi tė!) prej Zotit si
shpallja e fundit hyjnore dhe dėshmi deri nė Ditėn e
Gjykimit .
Besimtarėt frymėzohen, gjejnė ngushėllim dhe shpesh
impresionohen nga stili letrar, harmonia dhe
imagjinata poetike e Kuranit, sidomos kur e lexojnė
atė me zė. Pėrveē kėsaj, Kurani ėshtė unik mes
shpalljeve tė tjera pėr vėrtetėsinė dhe saktėsinė e
pėrmbajtjes sė tij. Nė tė nuk gjendet asnjė
informacion shkencor i cili nuk ėshtė vėrtetuar nga
shkencėtarėt si i saktė. E njėjta gjė ėshtė provuar
edhe me kontekstin historik tė tij. Megjithatė, ajo
ēfarė e bėn Kuranin tė qėndrojė bindshėm nė krye tė
shpalljeve hyjnore, ėshtė fakti qė fjalėt e tij janė
ruajtur tė pandryshuara dhe janė pėrcjellė nė mbarė
botėn islame nė gjuhėn origjinale tė zbritjes (nė
arabisht). Kurani mbetet i vetmi libėr i cili mund
tė memorizohet i gjithė prej njerėzve tė tė gjitha
moshave dhe niveleve intelektuale (prej arabėve dhe
joarabėve). Ky fakt e bėn atė tė quhet me tė vėrtetė
njė nga mrekullitė mė tė mėdha qė shoqėruan
Muhamedin (Paqja dhe mėshira e Zotit qofshin mbi
tė!) nė profetėsinė e tij. Ky libėr i mahnitshėm me
pėrsosmėrinė e tij tė lartė gjuhėsore si dhe me
precizitetin e lartė shkencor, arrin tė depėrtojė
thellė nė zemrat e atyre qė e lexojnė dhe tė
memorizohet prej tyre pavarėsisht nga niveli
intelektual apo gjuha qė flasin. Pėr kėtė arsye, ne
ju ftojmė qė pėr disa minuta tė lexoni e tė mėsoni
diēka rreth kėtij libri, nė tė cilin bazohen
botėkuptimi dhe kultura e pothuajse njė tė katėrtės
sė popullsisė sė planetit.
· Kurani dhe shkenca
Njė nga
karakteristikat mė dalluese tė Kuranit ėshtė se
shumė prej vargjeve (ajeteve) tė tij japin njė
pėrshkrim tė saktė tė fenomeneve natyrore qė i
pėrkasin disiplinave tė ndryshme tė shkencės si:
embriologjia, astronomia, gjeologjia, oqeanografia
etj. Duke studiuar kėto vargje kuranore,
shkencėtarėt kanė arritur nė pėrfundimin se saktėsia
e informacionit shkencor tė dhėnė nė Kuran ėshtė
vėrtetė e habitshme dhe pėrbėn njė mrekulli duke
marrė parasysh kohėn nė tė cilėn Kurani iu shpall
Profetit (Paqja dhe mėshira e Zotit qofshin mbi
tė!). Nė fakt, shumė prej proceseve dhe funksioneve
qė janė pėrmendur nė Kuran, vetėm vitet e fundit
janė zbuluar prej shkencėtarėve. Kjo ka bėrė qė
shumė prej shkencėtarėve tė pranojnė Islamin.
Gjithashtu, pėrfshirja e tematikės shkencore nė njė
libėr hyjnor, bėri tė mundur qė konfliktet mes
besimit e arsyes, fesė dhe shkencės qė lindėn nė
Europėn e epokės sė mesjetės, tė mos ekzistonin nė
Islam. Kurani nė mėnyrė tė vazhdueshme inkurajon
njerėzit qė tė reflektojnė dhe tė pėrdorin
intelektin e tyre. Nuk ėshtė ēudi qė shumica e
shkencėtarėve muslimanė kanė qenė besimtarė tė
devotshėm.
Nė Kuran ju do tė gjeni njė
pėrshkrim tė saktė tė zhvillimit embrional gjatė 40
ditėve tė para tė jetės. Gjithashtu, ju do tė
habiteni se si njė shpallje e cila ka si qėllim
kryesor pėrsosjen shpirtėrore dhe nėnshtrimin e
njerėzve ndaj Zotit tė gjithėsisė, shpjegon se si
rrėnjėt e maleve janė si kunja qė ndihmojnė nė
ankorimin dhe stabilizimin e kores sė Tokės, apo se
si ujėrat e dy deteve qė ndodhen pranė
njeri-tjetrit, i ruajnė veēoritė e tyre si:
kripėsinė, temperaturėn dhe dendėsinė pa u pėrzier
me njeri-tjetrin; apo se si qiejt dhe Toka ishin
fillimisht tė bashkuara pėrpara se ato tė ndaheshin
nė vete; si qiejt lindėn prej tymit (gazrave dhe
pluhurit qė karakterizojnė nebulat nė tė njejtėn
mėnyrė me tė cilėn formohen dhe yjet).
Kurani
kurrė nuk pati si qėllim studimin e shkencės, por
duke nxjerrė nė pah mrekullitė dhe fenomenet
natyrore apo duke na paraqitur historitė e popujve
paraardhės dhe mėsime tė nxjerra prej tyre, vargjet
e tij inkurajojnė njerėzit qė tė meditojnė thellė
rreth Madhėshtisė sė Zotit tė tyre, Krijuesit tė
gjithėsisė, Allahut Fuqiplotė.
·
Kurani nė lidhje me diturinė
Vargu i
parė nga Kurani qė iu shpall Muhamedit (Paqja dhe
mėshira e Zotit qofshin mbi tė!) nga ėngjėlli
Xhibril ishte "Lexo, me emrin e Zotit tėnd!" Ky
urdhėr ishte pėr njė njeri qė si shumica e njerėzve
tė asaj kohe nuk dinte as tė shkruante as tė
lexonte. Ishte ky udhėr qė shėnoi fillimin e njė
epoke tė re nė komunikimin, studimin dhe zhvillimin
njerėzor. Ndėrkohė qė shpalljet e mėparshme ishin
shkruar dhe pėrcjellė tek njerėzit nga elita e
qarqeve fetare dhe tė arsimuarve vonė pas vdekjes sė
themeluesve tė feve qė ato proklamonin, ruajtja e
Kuranit ishte njė pėrpjekje e gjithė bashkėsisė
muslimane qė filloi me shpalljen e ajeteve tė para e
deri nė pėrfundimin e shpalljes sė tij (para vdekjes
sė Profetit (Paqja dhe mėshira e Zotit qofshin mbi
tė!)). Ata qė fillimisht pasuan Profetin (Paqja dhe
mėshira e Zotit qofshin mbi tė!), memorizuan me zell
tė madh ēdo varg qė i shpallej atij, dhe nė kohėn qė
Profeti (Paqja dhe mėshira e Zotit qofshin mbi tė!)
e la kėtė jetė me mijėra besimtarė kishin arritur ta
mėsonin pėrmendėsh tė gjithė Kuranin. Brenda dy
vjetėve pas vdekjes sė Muhamedit (Paqja dhe mėshira
e Zotit qofshin mbi tė!), Ebu Bekri, pasuesi i tij
mė besnik urdhėroi Zejdin (sekretarin e Profetit) qė
tė mblidhte tė gjitha kopjet ekzistuese tė Kuranit,
nė mėnyrė qė tė formulonin njė kopje tė unifikuar
standarde tė tij. Dorėshkrimi i formuar nga bashkimi
i kėtyre kopjeve u bė baza e Kuranit tė shkruar qė
iu shpėrnda ēdo krahine muslimane gjatė sundimit tė
halifit tė tretė, Uthmanit. Disa prej dorėshkrimeve
tė para janė ruajtur deri nė ditėt e sotme dhe mund
tė shikohen nė muzeumet e vendeve tė ndryshem
islame.
Duke
ndjekur shembullin e profetit Muhamed (Paqja dhe
mėshira e Zotit qofshin mbi tė!) i cili i nxiti tė
gjithė muslimanėt (meshkuj e femra) qė tė kėrkojnė
diturinė e dobishme, xhamitė u bėnė jo vetėm qendra
adhurimi, por edhe qendra studimi dhe shkolla tė
dijes. Koncepti i arsimimit tė pėrgjithshėm e falas
e ka origjinėn nė islam. Fėmijėt mėsuan tė lexojnė,
shkruajnė, memorizojnė Kuranin dhe tė studiojnė
bazat e shkencave ekzakte nė shkollat pranė ēdo
xhamie. Nxėnėsit e shkėlqyer dėrgoheshin mė pas pėr
tė vazhduar studimet nė shkollat e mesme,
universitetet, spitalet dhe shėrbimet e para postare
qė u themeluan nga muslimanėt. Halifėt e parė
krijuan institute si "Shtėpia e urtėsisė" nė Bagdad,
ku dijetarėt paguheshin pėr tė pėrkthyer nė arabisht
vepra tė njohura shkencore, letrare dhe fetare.
Ishte kjo transparencė e muslimanėve qė frymėzoi
ēiufutėt dhe kristianėt e Spanjės muslimane tė asaj
kohe qė tė pėrkthenin tekstet klasike romake e greke
nga arabishtja nė gjuhėt e tyre, duke i dhėnė kėshtu
jetė Rilindjes Europiane.
· Njė libėr qė pėrcjell njė mesazh dhe njė qėllim
Duke
qenė njė libėr me pėrmbajtje hyjnore, ai pėrcjell
mesazhin e Krijuesit te tė gjitha qeniet njerėzore.
Ai i cili mediton rreth qėllimit tė krijimit tė
ekzistencės sė tij nė tokė, do ta gjejė Kuranin njė
udhėzues tė pėrkryer. Duke iu referuar shpalljeve tė
mėparshme, Kurani konfirmon vėrtetėsinė e tyre, por
gjithashtu jep edhe sqarime rreth atyre pjesėve tė
cilat me kalimin e shekujve u ndryshuan ose u hoqėn
prej kėtyre shpalljeve pėr shkaqe tė ndryshme. Ata
qė e kanė lexuar Biblėn do tė gjejnė se historitė e
profetėve, shejtanit, engjėjve, Ditės sė Gjykimit
dhe kėshillat nė lidhje me moralin dhe etikėn e
besimtarit, janė shumė tė ngjashme me tė njėjtat
tema qė shtjellohen nė Kuran. Megjithatė, Kurani nuk
ėshtė vetėm njė korigjim dhe riprezantim i
tematikave tė ndryshme tė shtjelluara nė shpalljet e
mėparshme. Ai mbetet unik dhe bashkėkohor pėr shkak
tė pėrmbajtjes sė tij universale, e cila nuk e humb
kurrė rėndėsinė e saj dhe ėshtė njė thesar pėr tė
gjithė njerėzimin dhe tė gjitha kohėrat.
Njė shembull
prej historive tė cilat u paraqitėn nė Kuran nė njė
version tė korigjuar ėshtė historia e Ademit dhe
Havasė. Sipas Kuranit, Zoti i vuri para
pėrgjegjėsisė si Ademin ashtu edhe Havanė pėr frutin
e ndaluar tė cilin ata e hėngrėn, edhe pse ishte
Havaja ajo e cila e nxiti Ademin qė ta kryejnė
mėkatin. Gjithashtu, Kurani thekson se mėkati nuk u
trashėgua tek pasardhėsit e tyre, sepse Zoti i fali
ata pas pendimit tė tyre. Pėrveē kėsaj ka edhe pika
tė tjera tė cilat e bėjnė Kuranin tė ndryshojė prej
Biblės. Kurani thekson se pjesa mė e madhe e librave
origjinalė qė pėrbėnin Biblėn dhe shpalljet e tjera
kanė humbur ose ndryshuan me kalimin e kohės (si
pasojė e luftėrave, inrigave politike, pėrēarjeve
fetare, etj.). Mjafton tė pėrmendet se ekzistojnė
versione tė ndryshme tė Biblės qė ėshtė nė qarkullim
apo se versioni origjinal ėshtė zhdukur, apo se
fletushkat e "Detit tė vdekur" kanė humbur, qė tė
kuptojmė se pretendimi i Kuranit nė lidhje me
ēėshtjen nė fjalė ėshtė mė se objektiv. Kurani
refuzon konceptin e shpėtimit ose privilegjeve nė
bazė etnike. Zoti nuk bėn dallime mes njerėzve tė
rracave dhe ngjyrave tė ndryshme. Nė Islam, Zoti
ėshtė i tė gjitha krijesave dhe feja e zbritur ėshtė
pėr arabėt dhe joarabėt. Kurani gjithashtu mohon
nevojėn e flijimit tė njė njeriu tė pafajshėm pėr
arritjen e shpėtimit tė mbarė njerėzimit. Kurani
shpalli se Isai (Jezusi) nuk ėshtė kryqėzuar (ashtu
siē pretendohet), por Zoti e shpėtoi atė nga
armiqtė e tij ashtu siē i ka hije njė profeti tė
dashur e tė respektuar. Qėllimi i dėrgimit tė Isait
si profet, nuk ishte sakrifikimi i tij pėr tė
shpėtuar njerėzimin, por krijimi i njė shembulli tė
mirė pėr krijesat dhe pėrcjellja e urdhėresave
hyjnore. Nė islam shpėtimi arrihet me pendim tė
sinqertė, me pėrmirėsim tė tė metave, dhe me
vendosmėri pėr tė mos iu kthyer mė mėkatit tė
kryer. Shenjtėria nuk ekziston dhe ai i cili drejton
faljen ditore (imami) nuk ėshtė tjetėr vetėm se njė
besimtar i cili ka njohuri rreth Islamit. Mėkatet e
ēdokujt prej muslimanėve falen vetėm duke iu lutur
drejtpėrdrejtė Zotit, pa ndėrmjetės.
Mesazhi
kryesor i Kuranit ėshtė thirrja e njerėzve qė tė
kthehen te Zoti i tyre, tek Ai qė jep jetė, dhe me
zemėr tė pastėr t'i nėnshtrohen vetėm Atij duke
qėndruar larg idhujtarisė dhe supersticionit. Nė
Islam fjala "Zot" nėnkupton njė Zot tė vetėm,
Krijuesin e Universit, Mbikqyrėsin dhe Furnizuesin e
krijesave. Koncepti i Trinitetit dhe ēdo lloj
koncepti tjetėr qė pėrshtjellon mendjet e njerėzve
refuzohet plotėsisht. Ashtu si bėrthama e njė qelize
ose njė atomi, Ai i vetėm ėshtė qendra e kontrollit
tė gjithēkaje qė ekziston. Prania e mė shumė se njė
Zoti do tė ēonte nė kaos dhe konfunzion. Zoti ėshtė
unik dhe pa partner. Ai nuk ėshtė i lindur e as nuk
lind; Ai ėshtė i Gjithėmėshirshėm, i Gjithėfuqishėm,
i Drejtė dhe vetėm Atij duhet t'i drejtohemi pėr
ndihmė dhe udhėzim. Ēdo gjė tė cilėn ne e lejojmė tė
qėndrojė mes nesh dhe Krijuesit tonė (qofshin edhe
dėshirat dhe emocionet tona) konsideroheh si idhull.
Pasuria, familja, bukuria fizike dhe tė gjitha
kėnaqėsitė e tjera tė kėsaj bote, njė ditė do tė
zhduken dhe nuk do tė jenė mė kur ne t'i drejtohemi
varrit. Vetėm besimi i drejtė dhe punėt e mira nė
pėrputhje me kėtė besim do tė mbeten tek ne. Ato do
tė na i ndriēojnė varret tona dhe do tė na shpėtojnė
nė Ditėn e Gjykimit.
Megjithėse asnjė pėrkthim i vargjeve kuranore nuk
mundet tė pėrcjellė bukurinė dhe kuptimin e thellė
tė vargjeve tė Zotit tė shpallura nė arabisht (pėr
kėtė arsye muslimanėt inkurajohen tė mėsojnė
arabisht). Vargjet e mėposhtme tė shkėputura nga
Kurani ilustrojnė mė sė miri tė gjitha ēėshtjet qė u
pėrmendėn mėsipėr.
" Dhe lexoju
atyre ndodhinė e Ibrahimit.
Kur ai i tha
babait tė tij dhe popullit tė vet: "Ēfarė adhuroni
ju?"
Ata i thanė:
"Ne adhurojmė idhujt dhe ndaj tyre ne jemi gjithnjė
tepėr tė pėrkushtuar."
Ai u tha: "A ju
dėgjojnė kur u thėrrisni (atyre)?
Apo mos u
sjellim dobi apo dėm?"
Ata thanė: "Jo,
aspak, por kėshtu i gjetėm baballarėt tanė tė
veprojnė"
Ai u tha: "A
nuk vėshtroni se ē'keni adhuruar ju dhe baballarėt
tuaj?"
Vėrtet ata
(idhujt) janė armiqtė e mi, pėrveē Zotit tė
botėrave, Ai qė mė krijoi dhe udhėzoi, Ai qė mė
ushqen dhe mė jep tė pi, Ai qė kur sėmurem mė
shėron, Ai qė do tė mė sjellė vdekjen dhe do tė mė
ringjallė, Ai qė unė shpresoj shumė do tė mė falė
mėkatet nė Ditėn e Gjykimit.
O Zoti im! Mė
dhuro mua menēuri dhe urtėsi dhe mė bashko mua me tė
drejtėt! Mė mundėso qė unė tė pėrmendem pėr mirė nga
gjeneratat qė do tė vijnė!
Mė bėj mua njė
nga trashėguesit e Kopshtit tė Kėnaqėsisė
(Parajsės)!
Fale babain tim
sepse ai ėshtė njė prej atyre qė kanė humbur rrugėn
e drejtė!
Mos mė turpėro
nė atė Ditė kur tė gjithė njerėzit do tė ringjallen!
Ditėn nė tė cilėn as pasuria, as fėmijėt nuk sjellin
dobi, pėrveē kush i paraqitet Zotit me zemėr tė
pastėr." Kapitulli Shuara 69-89.
Pėrgatiti: Erion Sula